Organisaatiomuutoksen aiheuttamat toimenpiteet suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Palvelunantaja vastaa muutoksen läpiviennistä.
Kuvassa on havainnollistettu, miten Kanta-palvelut pitää ottaa huomioon muutosprosessin aikana. Prosessin eri vaiheet on selitetty tarkemmin sivun haitarielementeissä. Kuva avautuu suurempana uuteen välilehteen.
Muutostilanteista aiheutuvat vaikutukset Kanta-palvelujen käyttöön ovat tapauskohtaisia. Tehtävät ja toimenpiteet suunnitellaan muutostilanteen mukaan.
Palvelunantaja vastaa muutoksen kokonaisuuden hallinnasta. Toimenpiteiden ja aikataulujen pitää olla kunkin osallistuvan toimijan (esim. palvelunantaja, tietojärjestelmätoimittaja, Kanta-palvelut, THL:n Koodistopalvelu) tiedossa ja aikatauluihin pitää sitoutua. Sovittavia asioita ovat mm.
minkä toimijoiden työpanosta muutoksen läpivienti edellyttää
mitä toimenpiteitä muutos aiheuttaa kullekin taholle
aikataulut eri toimijoille.
Tehtävistä ja aikatauluista sovittaessa pitää olla tiedossa muutoksen vaikutus Kanta-palvelujen käyttöön. Selvitettäviä asioita ovat mm.
jatkuuko Kanta-palvelujen käyttö nykyisenä Kanta-liittyjänä
lopettaako nykyinen Kanta-liittyjä Kanta-palvelujen käytön
aiheuttaako muutos uusia Kanta-liittymisiä
muuttuuko käytettävät järjestelmät ja/tai Kanta-liityntäpisteet ja tekniset yhteydet
tuleeko muutoksia reseptin uusimispyyntöjen vastaanottoon
Organisaatiorakenteen muuttuessa yksityisen sektorin palvelunantaja tekee tarvittavat lupamuutokset Aluehallintovirastoon (AVI) tai Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon (Valvira) ilmoituksella tai muutoshakemuksella sen mukaan, kumman viranomaistahon vastuulle palvelunantajan toimiluvan muutoksen käsittely yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajalain mukaisesti kuuluu. Lisätietoa:
Julkisen sektorin palvelunantaja ilmoittaa omien päivityskäytäntöjensä mukaisesti muutokset organisaatio- ja rekisterinpitäjätietoihin Kansalliseen koodistopalveluun.
Palvelunantaja suunnittelee muutokseen liittyvät rekisterinpitäjämuutokset ja lähettää rekisterinpitäjän muutosilmoituslomakkeen osoitteeseen koodistopalvelu@thl.fi.
Palvelunantaja toimittaa sitoumuksen irtisanomisilmoituksen Kanta-palveluihin, jos muutostilanteeseen liittyy palvelunantajan toiminnan tai palvelun käytön päättyminen.
Ennen tuotantokäytön aloitusta palvelunantaja suorittaa vaadittavat palvelukohtaiset käyttöönottokokeet. Palvelunantaja sopii käyttöönottokokeiden ajankohdat ja suorittamisen yhteistyössä tietojärjestelmätoimittajan kanssa.
Tietojärjestelmätoimittaja, Koodistopalvelu ja Kanta-palvelut vastaavat muutoksen läpiviennistä omien vastuualueidensa mukaisesti yhdessä sovittujen aikataulujen mukaisesti. Kela toteuttaa rekisterinpitäjän muutosajon palvelunantajan toimeksiannosta. Palvelunantaja vastaa asiakirjojen saatavuuden varmistamisesta.
Palvelunantaja varmistaa yhteistyössä tietojärjestelmätoimittajan kanssa
asiakirjojen saatavuuden reaaliajassa niin paikallisesti kuin Potilastiedon arkistosta. Tämä mahdollistaa korjaustoiminnot ja kieltojen hallinnoinnin.
sisäisten rekisterien toimivuuden (terveydenhuolto, työterveys ja sosiaalihuolto).
asiakirjojen saatavuuden siten, että mahdollinen asiakkaan kielto ei vaikuta tietojen näkyvyyteen. Tämä koskee myös ennen Kanta-liittymistä syntyneitä asiakirjoja.
oman rekisterinpitäjän ja palvelunantajan käyttöoikeuksien toimivuuden.
mahdollisuuden asiakirjan korjaukseen ja/tai mitätöintiin.
Palvelunantaja huolehtii tuotannollisen käytön jatkuvuudesta tietoturvasuunnitelman mukaisesti ja antaa henkilöstölle toimintaohjeet poikkeustilanteisiin.
Muutosviestinnän tavoitteena on tukea muutoksen läpivientiä hyvin suunnitellulla ja yhdenmukaisella viestinnällä.
Kokonaisvastuu muutostilanteen viestinnästä on palvelunantajalla. Palvelunantaja
vastaa oikea-aikaisesta ja yhdenmukaisesta sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä
viestii tärkeistä asioista kussakin muutoksen valmistelun vaiheessa
käynnistää viestinnän muutoksesta tietojärjestelmätoimittajan ja muiden yhteistyötahojen kanssa riittävän varhaisessa vaiheessa.
Palvelunantaja ilmoittaa muutoksesta Kanta-palveluihin sähköpostitse osoitteeseen kanta@kanta.fi. Ilmoittamisen aikataulu riippuu muutoksen laadusta ja se on määritelty tarkemmin kussakin muutosohjeessa. Viestissä kuvataan esimerkiksi
nykyinen organisaatio
tieto millaisesta muutoksesta on kyse (esim. kuntaliitos tai yritysrakenteen muutos)
lopettaako jokin palvelunantaja toimintansa ja tuleeko uusia palvelunantajia
muutoksen kohteena olevien palvelunantajien nimet ja OID-tunnukset
muutoksen aikataulu
tiedot mahdollisista asiakirjasiirroista
tuleeko muutoksia SOTE-organisaatiorekisteriin ja / tai rekisterinpitäjärekisteriin (julkinen sektori) tai palvelunantajien lupiin (yksityinen sektori)
muuttuuko palvelunantajan käytössä oleva tietojärjestelmä ja / tai liityntäpiste tai tuleeko muutoksia reseptin uusimisiin
valmistelujen tilanne.
Palvelunantaja vastaa muutoksesta viestimisestä tarvittaville yhteistyötahoille ja asiakkaille. Keskeisiä muutosviestinnän suunnittelun tavoitteita on selkiinnyttää keskeinen viesti, vastuut, roolit, viestintäkeinot ja -kanavat, kohderyhmät sekä aikataulu.