Sosiaalihuollon asiakastiedot OmaKannassa

Sosiaalipalveluissa kirjatut asiakastiedot näkyvät vähitellen asiakkaille OmaKannassa. Ammattilaisille on tarjolla materiaalia perehtymisen ja asiakastyön tueksi.

Asiakkaalle näkyy OmaKannassa tietoja, joita hänestä on tallennettu Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon.

Sosiaalipalvelujen asiakastiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vaiheittain vuosina 2023–2026. OmaKannassa näkyvien tietojen määrä kasvaa sitä mukaa kun

  • palvelunantajat tekevät tarvittavat muutokset tietojärjestelmiinsä
  • sosiaalipalveluissa syntyviä asiakirjoja aletaan tallentaa Kantaan.
Sosiaalipalvelujen tiedot tulevat OmaKantaan vaiheittain

Tällä hetkellä OmaKannassa näkyy sosiaalipalvelujen asiakastietoja seuraavilta hyvinvointialueilta: 

  • Etelä-Karjala 
  • Etelä-Pohjanmaa
  • Kymenlaakso 
  • Pohjanmaa 
  • Pohjois-Pohjanmaa 
  • Päijät-Häme
  • Satakunta.

Muilla hyvinvointialueilla tiedot alkavat näkyä myöhemmin.

Mitä sosiaalipalvelujen tietoja asiakas näkee OmaKannasta?

Asiakas tai hänen puolestaan asioiva henkilö näkee OmaKannassa

  • sosiaalihuollon asiakirjat, kuten päätökset, palvelutarpeen arviot ja asiakassuunnitelmat
  • asiakkuuden alkamisajankohdan
  • omatyöntekijän yhteystiedot.

Tiedot löytyvät OmaKannan Sosiaalipalvelujen tiedot -osiosta.

Sosiaalipalvelujen tiedot -osio näkyy asiakkaalle, vaikka hänellä ei olisi sosiaalipalvelujen asiakkuutta. Tällöin osiossa lukee, ettei tietoja ole.

Mitä sosiaalipalvelujen tietoja asiakas ei näe OmaKannasta?

Osa sosiaalipalveluissa kirjatuista tiedoista tulee näkyviin OmaKantaan vasta myöhemmässä vaiheessa. Joitakin tietoja taas ei näytetä ollenkaan.

Asiakas voi pyytää palvelunantajalta myös niitä tietoja, jotka eivät näy OmaKannassa.

OmaKannassa ei näytetä lainkaan

  • turvakotipalvelujen sekä lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyviä asiakirjoja
  • adoptioneuvonnan asiakirjoja
  • lapsen huolto- ja tapaamisoikeusselvitystä liitteineen
  • maksusitoumuksia
  • poistettuja eli mitätöityjä asiakirjoja
  • korjattujen asiakirjojen aiempia versioita
  • sosiaalihuollon vanhoja asiakastietoja ja muita vanhassa muodossa kirjattuja tietoja.

OmaKannassa ei vielä näytetä 

  • asiakaskertomusmerkintöjä eli niin sanottuja päivittäisiä kirjauksia
  • usean asiakkaan yhteiseen asiaan liitettyjä asiakirjoja. 

Myöskään vanhemmuuden selvittämiseen liittyvät asiakirjat eivät lähtökohtaisesti näy OmaKannassa. Myöhemmässä vaiheessa nämä asiakirjat on mahdollista asettaa näkymään OmaKannassa, jos ammattilainen katsoo sen tarpeelliseksi.

Onko tietojen näkymistä OmaKannassa mahdollista viivästää?

Voit viivästää tietojen näkymistä OmaKannassa, jos siihen on perusteltu syy. Tarvittaessa voit myös rajoittaa tietojen näkymistä pysyvästi käyttämällä erityissisältömerkintää.

Arvioi viivästämisen tarve aina tapauskohtaisesti. Organisaatioissa on usein myös omat käytäntönsä sille, minkä tietojen näyttämistä viivästetään ja kuinka kauan.

Ammattilaiset sosiaalihuollossa korjaavat virheelliset tiedot

Jos OmaKannassa näkyvissä tiedoissa on virheitä tai puutteita, ne täytyy yleensä korjata siinä sosiaalihuollon yksikössä, jossa tiedot on kirjattu. Asiakas voi tällöin ottaa yhteyttä kirjauksen tehneeseen ammattilaiseen.

Jos kyseessä on ostopalvelu, vastuu tietojen korjauksesta on viime kädessä palvelun ostajalla, kuten hyvinvointialueella. 

Tukimateriaalia sosiaalipalvelujen tiedoista OmaKannassa

Tutustu materiaaliin, joka on tarkoitettu henkilöstön perehdyttämisen ja asiakastyön tueksi.

Ammattilaisen infopaketti on tarkoitettu henkilöstön tueksi. Se sisältää yleistä tietoa sosiaalipalvelujen asiakastiedoista OmaKannassa. Lisäksi organisaation kannattaa täydentää dokumenttiin tiedot esimerkiksi omista viivästämiskäytännöistään sekä siitä, missä aikataulussa eri palveluissa syntyvät tiedot alkavat näkyä OmaKannassa.

Lue lisää

Lisätietoja ammattilaiselle: 

Lisätietoja kansalaiselle: 

Sivua päivitetty 13.5.2025