Innehållspublicerare

Allt fler sökningar: Kanta-tjänsterna är en viktig informationskälla för vårdpersonalen

Artikel - Systemutvecklare Skrivet 2.5.2024 Alla artiklar

Social- och hälsovårdspersonalen söker patientuppgifter i Kanta-tjänsterna i genomsnitt sex gånger per sekund under tjänstetid. Vilken information söker de, och vilken nytta har de av den?

Social- och hälsovårdspersonalen kan söka information i Kanta-tjänsterna om en person i taget i en kundservicesituation. De kan söka hälsouppgifter i sina egna eller i andra organisationers register. 

– Ett bra exempel är en läkare som söker information i Kanta-tjänsterna för att sätta sig in i patientens situation vid ett besök på mottagningen. I Kanta-tjänsterna kan man söka tidigare patientanteckningar från andra vårdenheter och information om medicinering och recept, så att personalen som börjar vårda en ny patient inte behöver förlita sig enbart på det som patienten berättar, säger Outi Lehtokari, chef för serviceverksamheten vid Kanta-tjänsterna.

Miljoner sökningar

 Infografik över sökvolymerna för patientdata i Kanta-tjänsterna 2014-2023. Sökningarna ökar, men mellan åren 2022 och 2023 har sökningen av data från den egna registret minskat. Från det egna registret hämtades data 83 miljoner gånger 2023 och från en annan organisations register 59 miljoner gånger.

Antalet sökningar av hälso- och sjukvårdsuppgifter i Kanta-tjänsterna från andra organisationers register har mer än fördubblats de senaste fem åren. Sedan 2016 har förutom den offentliga hälso- och sjukvården också de privata aktörerna börjat använda Kanta-tjänsterna, men de nya användarna är inte den enda förklaringen till det ökande antalet sökningar. 

Även receptsökningarna ökar kontinuerligt. För fyra år sedan söktes recept i genomsnitt 14 miljoner gånger i månaden, och i dagsläget har antalet ökat till 20 miljoner. Antalet recept som förskrivits är ungefär lika, så ökningen beror inte på att recepten skulle ha blivit fler.

– Det handlar säkert om att personalen har vant sig vid att använda Kanta-tjänsterna och uppgifterna där som informationskälla i sitt arbete, säger Lehtokari.

Inom socialvården, särskilt inom den privata sektorn, sparas fortfarande relativt få klientuppgifter i Kanta-tjänsterna. För närvarande söker personalen i regel klientuppgifter från sin egen organisation i Kanta-tjänsterna. Lehtokari uppskattar att fler sökningar kommer att göras i dessa uppgifter i takt med att antalet Kanta-användare ökar inom socialvården.

Personalen och kunderna har samma information

Nyttan med informationssökning i Kanta-tjänsterna är självklar för vårdpersonalen: informationen ger snabbt en helhetsbild av patientens situation så att det blir lättare att planera vården. Detsamma gäller socialvårdsuppgifter. 

– I socialvårdsanteckningarna ser personalen vilka tjänster klienten har fått och vilka beslut som tidigare fattats i klientens ärenden. Tack vare Kanta-tjänsterna behöver man inte separat skicka informationen från ett ställe till ett annat, säger Lehtokari. 

Patientdatasystemen inom hälso- och sjukvården har egenskaper som gör det lättare att använda uppgifterna i Kanta-tjänsterna och hitta väsentlig information.

I MittKanta kan användarna se de uppgifter om dem själva som registrerats i Kanta-tjänsterna. En fördel för både användarna och personalen.

– Informationen förmedlas till kunden via Kanta-tjänsterna och behöver inte skickas separat.

Vad söker vårdpersonalen i Kanta-tjänsterna?
  • Sökning av patientuppgifter inom hälso- och sjukvården från en annan organisation: 5 miljoner sökningar/månad
  • Sökning av receptuppgifter: 20 miljoner sökningar/månad
  • Sökning i Arkivet över bildmaterial: 100 000 sökningar/månad
  • Sökning av socialvårdsuppgifter från den egna organisationen: 200 000 sökningar/månad