Aloita käyttöönoton valmistelut selvittämällä, mitä terveydenhuollon laatimia todistuksia tai niiden tietoja organisaatiosi tarvitsee omassa palveluntuotannossaan. Huomaa, että todistuksen täytyy olla sellainen, jota terveydenhuolto tallentaa Kanta-palveluihin ja jonka tietojen saamiseen organisaatiollasi on lakisääteinen oikeus.
Kartoita samalla, millä tavalla todistuksen tiedot on tarve saada:
- vastaanottamalla terveydenhuollon välittämät todistukset välityspalvelun avulla
- pyytämällä tietyn yksilöidyn todistuksen tietoja kyselypalvelun avulla.
Tarve määrittää sen, ottaako organisaatiosi kyselypalvelun, välityspalvelun vai molemmat.
Tutustu THL:n ja Kelan ohjeisiin:
Jos organisaatiosi tarvitsemaa todistusta ei voi vielä tallentaa Kantaan, sovi tietosisältöjen määrittelyprosessista THL:n kanssa. Kysy lisätietoja sähköpostitse osoitteesta sotetiedonhallinta@thl.fi.
Tee ilmoitus THL:lle
Kun olet selvittänyt organisaatiosi tarpeet ja perusteet palvelun käyttöönotolle, ilmoita THL:lle
- mitä terveydenhuollon todistuksia tai niiden tietoja organisaatiollesi tullaan välittämään
- laki, johon välitys perustuu
- otetaanko käyttöön kyselypalvelu, välityspalvelu vai molemmat.
Lähetä ilmoitus sähköpostitse osoitteeseen sotetiedonhallinta@thl.fi.
THL järjestää tarvittaessa tapaamisen, jossa käytte läpi ilmoituksessa kuvattuja asioita.