Chatbot-upotus

Toisen henkilön valtuuttaminen asiointiin OmaKannassa

Toisen henkilön valtuuttaminen asiointiin OmaKannassa

Läheisesi voi asioida OmaKannassa puolestasi, jos hänellä on siihen Suomi.fi-valtuus. Voit antaa valtuuden, vaikka et käytä verkkopalveluita tai sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia.

Valtuus tarkoittaa sitä, että toisella henkilöllä on oikeus asioida OmaKannassa puolestasi. Voit itse päättää, mitä valtuuksia annat ja kenelle myönnät ne.

OmaKannassa asiointiin tarvittavat valtuudet

OmaKanta-asiointiin on kaksi eri valtuutta:

Voit antaa molemmat valtuudet, jolloin läheisesi voi hoitaa OmaKannassa sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon asioitasi. Voit myös antaa valtuuden vain joko terveydenhuollon tai sosiaalihuollon asioidesi hoitamiseen.

Miten valtuuden voi antaa toiselle henkilölle?

Voit antaa läheisellesi helpoiten valtuuden omatoimisesti Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuuden antamiseen on myös muita vaihtoehtoja. Tälle sivulle on koottu ohje erilaisista vaihtoehdoista.

Jos sinulla on sähköiset tunnistautumisvälineet, kuten esimerkiksi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne, voit antaa valtuuden läheisellesi Suomi.fi-valtuuksissa.

  1. Tunnistaudu Suomi.fi-verkkopalveluun (suomi.fi).
  2. Anna palvelussa sen henkilön tiedot, jonka haluat valtuuttaa hoitamaan asioita puolestasi.
  3. Valitse valtuus Terveydenhuollon asioiden hoito, Sosiaalihuollon asioiden hoito tai molemmat ja määrittele sille voimassaoloaika.
  4. Tarkista antamasi tiedot ja vahvista valtuus.

Lisätietoja valtuuden antamiseen: Anna asiointivaltuus henkilönä (suomi.fi).

Läheisesi voi pyytää valtuutta sosiaali- ja terveydenhuollon asioidesi hoitoon Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuudet ovat Terveydenhuollon asioiden hoito ja Sosiaalihuollon asioiden hoito. Sinun täytyy hyväksyä läheisesi pyyntö, ennen kuin se muuttuu voimassa olevaksi asiointivaltuudeksi.

Voit hyväksyä valtuuspyynnön esimerkiksi Suomi.fi-verkkopalvelussa tai Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikassa (dvv.fi).

Lisätietoja valtuuspyynnön tekemisestä: Pyydä asiointivaltuus henkilönä (suomi.fi)

Jos sinulla ei ole sähköistä tunnistautumisvälinettä etkä voi käydä tunnistautumassa Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikassa, voit antaa valtuuden valtuushakemuksella.

Valtuushakemuksen löydät verkosta: Hakemuksella valtuuttaminen (suomi.fi).

Tarkemmat ohjeet on kerrottu Digi- ja väestötietoviraston verkkopalvelussa: Näin valtuutat, jos et voi käyttää sähköisiä palveluja (suomi.fi).

Kansalaisneuvonta auttaa tarvittaessa

Kansalaisneuvonta (kansalaisneuvonta.fi) (puhelin 0295 000) auttaa ja opastaa Suomi.fi-valtuuksien käytössä.

Usein kysyttyä valtuuttamisesta

Jos henkilö ei tule valittavaksi listalle, tarkista Suomi.fi-palvelusta Kansalaisneuvonnasta, onko sinulla oikea valtuus.

OmaKanta-asiointiin on kaksi eri valtuutta:

Jos olet saanut jonkin muun valtuuden, henkilö ei tule valittavaksi listalle. Kansalaisneuvonnasta voit tarkistaa valtuutuksen tilanteen, puhelin 0295 000.

Sivua päivitetty 23.4.2024