Omakanta - yleistä

Omakanta - yleistä

Kysymyksiä ja vastauksia Omakantaan kirjautumisesta, tietojen näkymisestä ja toiminnasta palvelussa.

  1. Kirjoita selaimen osoiteriville kanta.fi. Sivulle saapuessasi osoiterivillä näkyy lukon kuva. Tämä tarkoittaa sitä, että tiedot lähetetään turvallisesti kanta.fihin eikä niitä voi siepata. Älä kirjaudu Omakantaan suoraan verkon hakukonetuloksista. 
  2. Tallenna kanta.fi-sivu selaimesi kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin. Pääset näin sivulle jatkossa suoraan käyttämättä hakukoneita. 
  3. Valitse kanta.fi-sivulta painike Kirjaudu Omakantaan. Se ohjaa sinut Suomi.fi-palveluun, jolta pääset valitsemaan haluamasi tunnistautumistavan. Suomi.fi on julkishallinnon yhteinen tunnistautumispalvelu, ja myös siellä tiedot lähetetään turvallisesti. 
    • Jos tunnistaudut Omakantaan pankkitunnuksilla, voi palveluntarjoajana näkyä Osuuspankki (OP), vaikka käytössäsi olisivat jonkin muun pankin tunnukset. 
    • Jos tunnistaudut mobiilivarmenteella, palveluntarjoajana voi näkyä Telia. Tämä ei vaikuta tunnistautumiseen: kanta.fistä on aina turvallista kirjautua Omakantaan.
  4. Kirjaudu Omakannasta ulos aina, kun lopetat sen käytön. Tyhjennä myös selaimesi sivuhistoria ja välimuisti sekä sulje kaikki avoimet selainikkunat. Näin varmistat, etteivät samaa tietokonetta tai mobiililaitetta myöhemmin käyttävät henkilöt pääse näkemään tietojasi.

Lisätietoja

Jos ongelma ilmenee tunnistautumisvaiheessa, vika voi olla Suomi.fi-palvelussa tai käyttämässäsi tunnisteissa. Omakannan tunnistautumisen tarjoaa Suomi.fi-tunnistus. Tarkistathan, että olet myös valinnut oikean tunnistautumistavan, esimerkiksi oikean pankin. 

Omakannassa saattaa olla huoltokatko, jolloin palvelu ei ole käytettävissä. Yritä tunnistautumista uudelleen hetken kuluttua.

Lue lisää:

Poistu palvelusta Kirjaudu ulos -linkistä, joka löytyy Omakannan oikeasta ylänurkasta. Lopeta palvelun käyttö aina kirjautumalla ulos palvelusta.

Tyhjennä myös välimuisti ja sivuhistoria ja sulje kaikki selainikkunat.

Lue lisää:

Jos käytät Omakantaa yhteiskäyttöisellä tietokoneella, kannattaa noudattaa erityistä huolellisuutta.

  1. Lopeta katselu aina Kirjaudu ulos -linkkistä.
  2. Tyhjennä välimuisti ja sivuhistoria ennen kuin suljet selaimen tai lopetat tietokoneen käyttämisen.
  3. Sulje kaikki selainikkunat.

Omakannasta näet

  • reseptisi
  • hoitoosi liittyvät kirjaukset
  • laboratorio- ja röntgentutkimuksesi
  • alle 10-vuotiaan huollettavasi tiedot
  • mitkä terveydenhuollon yksiköt tai apteekit ovat käsitelleet resepti- tai terveystietojasi Kanta-palvelujen kautta.
  • yli 10-vuotiaan huollettavasi tiedot, jotka tulevat näkyviin vaiheittain alk. 10/2020
  • rajatuin osin toisen täysi-ikäisen tiedot, kun olet saanut Suomi.fi –valtuutuksen kautta luvan asioida toisen täysi-ikäisen henkilön puolesta
  • antamasi luovutusluvat ja kiellot
  • tekemäsi elinluovutustahdon ja hoitotahdon

Lue lisää:

Reseptitietosi näkyvät Omakannassa sen jälkeen, kun sinulle on määrätty resepti.

Terveystietosi näkyvät Omakannassa, kun sinua hoitanut henkilö on kirjannut ne Potilastiedon arkistoon.

Tietosi näkyvät palvelussa niin kauan kuin niiden lakisääteinen säilytysaika edellyttää.

Jos tietojasi ei näy, se voi johtua jostain seuraavista:

  • sinua hoitanut terveydenhuollon toimintayksikkö ei ole vielä liittynyt Kanta-palveluihin
  • sinua hoitanut terveydenhuollon toimintayksikkö ei toistaiseksi tallenna Potilastiedon arkistoon kaikkea potilastietojärjestelmään kirjattua tietoa
  • organisaation käyttämään potilastietojärjestelmään on tarkoituksella määritetty viive tutkimustulosten arkistoitumiselle
  • terveydenhuollon ammattilaisen tekemä kirjaus on vielä kesken
  • sinulla ei ole ollut käyntejä terveydenhuollon yksikössä sen jälkeen, kun yksikkö on liittynyt Potilastiedon arkistoon.

Potilaalla ei ole lain mukaista oikeutta kieltää tietojensa tallentamista Potilastiedon arkistoon eikä niiden näyttämistä Omakannassa. Kun terveydenhuollon palvelunantaja on ottanut Potilastiedon arkiston käyttöönsä, se on velvoitettu tallentamaan potilastiedot Potilastiedon arkistoon. Omakanta näyttää tiedot sen jälkeen, kun ne on terveydenhuollossa tallennettu Potilastiedon arkistoon.

Lue lisää:

Yhteisillä pankkitunnuksilla ei voi nähdä molempien henkilöiden tietoja, vaan ainoastaan sen, jonka henkilötunnus on liitetty pankkitunnuksiin. Toisen henkilön täytyy hankkia omat tunnukset.

Omakanta näyttää terveydenhuollosta Potilastiedon arkistoon kirjattuja tietoja. Jos havaitset Omakannassa näkyvissä terveystiedoissasi virheitä tai puutteita, ota yhteyttä siihen terveydenhuollon yksikköön tai apteekkiin, joka on kirjannut tiedot.

Terveydenhuolto vastaa potilastietojen kirjaamisesta ja niiden korjaamisesta. Kullakin terveydenhuollon yksiköllä on virheellisten tietojen korjaamiseksi omat käytäntönsä, joista kerrotaan jokaisen terveydenhuollon yksikön verkkosivuilla. Neuvoja voit pyytää myös esimerkiksi kyseisen yksikön tietosuojavastaavalta tai potilasasiamieheltä.

Omakannan kielivalintaa voidaan vaihtaa, mutta se koskee vain palvelun omia tietoja, kuten otsikkoja.

Reseptin ja potilasasiakirjan tiedot näytetään aina sillä kielellä, jolla se on terveydenhuollossa kirjoitettu.

Omakannassa saattaa olla huoltokatko.

Tarkista myös, että tietoliikenneyhteytesi toimii esimerkiksi kokeilemalla pääsyä muihin internetpalveluihin. Kela ei vastaa tietoliikenneyhteyksien saatavuudesta, suorituskyvystä tai toimivuudesta tai niiden vaikutuksesta palveluun. 

Lisätietoja

Omakantaa on suositeltavaa käyttää esimerkiksi Chromella ja Firefoxilla.

Kannattaa erityisesti huomioida, että Omakanta ei toimi enää Internet Explorer 11 selaimella, koska selain ei tarjoa riittävää tukea Kelan järjestelmille.

Jos asiasi koskee potilastietojasi tai reseptin sisältöön liittyvää asiaa, ota yhteyttä sinua hoitaneeseen terveydenhuollon toimintayksikköön.

Omakantaan liittyviä kysymyksiä sekä palautetta palvelusta voit lähettää Anna palautetta ja kysy -lomakkeella.

Palautetta voi lähettää myös suoraan Kannan asiakaspalveluun. Teknisiin ongelmiin vastaa Kannan tekninen tuki.

Puhelu Kelan palvelunumeroon maksaa:

  • kiinteästä verkosta soitettaessa paikallisverkkomaksu (pvm)
  • matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksu (mpm)
  • ulkomailta soitettaessa ko. ulkomaanpuhelumaksu.

Maksut määräytyvät soittajan operaattorin hinnaston mukaan. Kela maksaa 020-numeroon soittamisesta aiheutuvan ylimääräisen kustannuksen. 

Omakanta on kansalaiselle ilmainen palvelu.

Tunnistautumisvälineet saattavat olla maksullisia, ja niiden hinnoittelusta vastaavat varmentajat eli Digi- ja väestötietovirasto (ent. VRK) sekä pankit.  Sähköisen henkilökortin hinnoittelusta vastaa poliisi.

Sivua päivitetty 29.01.2021