Omakanta - yleistä

Omakanta - yleistä

Kysymyksiä ja vastauksia Omakantaan kirjautumisesta, tietojen näkymisestä ja toiminnasta palvelussa.

Näin kirjaudut Omakantaan:

  • Mene osoitteeseen www.kanta.fi
  • Kirjaudu sisään painamalla sivun yläosassa olevaa vihreää Kirjaudu Omakantaan -painiketta.
  • Tämän jälkeen sinut ohjataan Suomi.fi tunnistuspalveluun, josta pääset valitsemaan haluamasi tunnistustavan. Suomi.fi on julkishallinnon yhteinen tunnistautumispalvelu. Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
  • Tunnistauduttuasi tarkista henkilötiedot ja valitse Jatka palveluun -painike, jolloin pääset Omakannan etusivulle.

Tallenna kanta.fi-sivu selaimesi kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin. Pääset näin oikealle sivulle jatkossa helposti. Älä kirjaudu Omakantaan suoraan verkon hakukonetuloksista. 

Jos tunnistaudut Omakantaan pankkitunnuksilla, voi palveluntarjoajana näkyä Osuuspankki (OP), vaikka käytössäsi olisivat jonkin muun pankin tunnukset. 

Jos tunnistaudut mobiilivarmenteella, palveluntarjoajana voi näkyä Telia. Tämä ei vaikuta tunnistautumiseen: kanta.fistä on aina turvallista kirjautua Omakantaan.

Lisätietoja

Omakantaan kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuksella. 

Omakanta toimii yleisimmillä päivitetyillä internet-selaimilla kuten Google Chromella, Mozilla Firefoxilla, Microsoft Edgellä ja Safarilla. Tyhjennä selaimesi välimuisti ja kokeile palveluun kirjautumista uudelleen. Voit myös kokeilla palvelun käyttöä toisella selaimella. 

Jos ongelma ilmenee tunnistautumisvaiheessa, vika voi olla Suomi.fi-palvelussa tai käyttämässäsi tunnisteissa. Kokeile myös:

  • Pääsetkö johonkin toiseen Suomi.fi-tunnistusta käyttävään palveluun? (esim. OmaKela, OmaVero)
  • Kokeile palvelun käyttöä toisella laitteella
  • Kokeile kirjautumista käyttäen toista tunnistustapaa (verkkopankkitunnukset, varmennekortti tai mobiilivarmenne), jos se on mahdollista.

Suomi.fi-tunnistukseen opastusta tarjoaa Kansalaisneuvonta: p. 0295 000 (ma-pe 8-21, la 9-15) 

Omakannassa saattaa olla huoltokatko, jolloin palvelu ei ole käytettävissä. Yritä tunnistautumista uudelleen hetken kuluttua.

Lue lisää:

Jos sinulla on verkkopankkitunnukset, mutta et siitä huolimatta pääse tunnistautumaan niillä eri julkishallinnon asiointipalveluihin, on mahdollista, että sinulta puuttuu verkkopankkitunnukseen liitettävä ylimääräinen sähköinen tunniste. Tässä tapauksessa kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiisi.

Poistu palvelusta Kirjaudu ulos -linkistä, joka löytyy Omakannan oikeasta ylänurkasta. Lopeta palvelun käyttö aina kirjautumalla ulos palvelusta. Lopuksi sulje kaikki selainikkunat.

Lue lisää:

Jos käytät Omakantaa yhteiskäyttöisellä tietokoneella, kannattaa noudattaa erityistä huolellisuutta.

  1. Lopeta katselu aina Kirjaudu ulos -linkkistä.
  2. Tyhjennä välimuisti ja sivuhistoria ennen kuin suljet selaimen tai lopetat tietokoneen käyttämisen.
  3. Sulje kaikki selainikkunat.

Omakannasta näet

  • reseptisi
  • hoitoosi liittyvät kirjaukset
  • laboratorio- ja röntgentutkimuksesi
  • EU:n koronatodistukset
  • antamasi luovutusluvat ja asettamasi kiellot
  • tekemäsi elinluovutustahdon ja hoitotahdon
  • mitkä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluyksiköt tai apteekit ovat käsitelleet hoitotietojasi Kanta-palvelujen kautta
  • alle 10-vuotiaan huollettavan tiedot. 10–17-vuotiaiden huollettavien tiedot voi Omakannassa nähdä vaiheittain sitten, kun terveydenhuollon yksiköissä on tehty tarvittavat muutostyöt potilastietojärjestelmiin.
  • rajatuin osin toisen täysi-ikäisen tiedot. Asiointi toisen täysi-ikäisen puolesta perustuu sähköiseen valtuutukseen Suomi.fi-valtuuksissa. 
  • sovellusten avulla tallentamiasi hyvinvointitietojasi.

Lue lisää:

Omakanta näyttää tiedot automaattisesti heti, kun terveydenhuolto on tallentanut ne Kanta-palveluihin. 

Reseptitietosi näkyvät Omakannassa sen jälkeen, kun sinulle on määrätty resepti.

Terveystietosi näkyvät Omakannassa, kun sinua hoitanut henkilö on kirjannut ne potilastietojärjestelmään, josta tiedot tallentuvat Kanta-palveluun. Tietojen tallentumisen viive vaihtelee terveydenhuollon yksiköissä. Jos tietoja ei näy Omakannassa, saat lisätietoja sinua hoitavasta terveydenhuollon yksiköstä. 

Tietosi näkyvät palvelussa niin kauan kuin niiden lakisääteinen säilytysaika edellyttää.

Jos tietojasi ei näy, se voi johtua jostain seuraavista syistä:

  • sinua hoitanut terveydenhuollon toimintayksikkö ei ole vielä liittynyt Kanta-palveluihin
  • sinua hoitanut terveydenhuollon toimintayksikkö ei toistaiseksi tallenna Kantaan kaikkea potilastietojärjestelmään kirjattua tietoa
  • terveydenhuollon ammattilaisen tekemä kirjaus on vielä kesken
  • terveydenhuollossa voi olla asetettu jokin tietty viivästäminen tietojen näyttämiselle Omakannassa.

Jos tietojasi ei näy Omakannassa, ota yhteyttä siihen terveydenhuollon yksikköön, joka on kirjannut tiedot.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (Asiakastietolaki) velvoittaa julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat tallentamaan asiakas- ja potilastiedot Kantaan. Yksityiselle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajalle Kanta-palvelujen käyttöönotto on pakollista, jos sillä on käytössään asiakas- ja potilastietojen käsittelyyn tarkoitettu tietojärjestelmä.

Potilaalla ei ole lain mukaista oikeutta kieltää tietojensa tallentamista Kanta-palveluihin eikä niiden näkymistä Omakannassa. Omakanta näyttää tiedot sen jälkeen, kun ne on terveydenhuollossa tallennettu Kantaan.

Lue lisää:

Yhteisillä pankkitunnuksilla ei voi nähdä molempien henkilöiden tietoja, vaan ainoastaan sen, jonka henkilötunnus on liitetty pankkitunnuksiin. Toisen henkilön täytyy hankkia omat tunnukset.

Omakanta näyttää terveydenhuollosta Kanta-palveluihin kirjattuja tietoja. Jos havaitset Omakannassa näkyvissä tiedoissasi virheitä tai puutteita, ota yhteyttä siihen sosiaali- ja terveydenhuollon yksikköön, joka on kirjannut tiedot.

Terveydenhuolto vastaa potilastietojen kirjaamisesta ja niiden korjaamisesta. Kullakin terveydenhuollon yksiköllä on virheellisten tietojen korjaamiseksi omat käytäntönsä, joista kerrotaan esimerkiksi terveydenhuollon yksikön verkkosivuilla. Neuvoja voit pyytää kyseisen yksikön tietosuojavastaavalta tai potilasasiamieheltä.

Omakannan kielivalintaa voi vaihtaa, mutta se koskee vain palvelun omia tietoja, kuten otsikoita ja ohjetekstejä.

Reseptien ja potilasasiakirjojen tiedot näytetään aina sillä kielellä, millä ne on terveydenhuollossa kirjoitettu.

Omakannassa saattaa olla huoltokatko, jolloin palvelu ei ole käytettävissä. Yritä palvelun käyttöä uudelleen hetken kuluttua.

Tarkista myös, että tietoliikenneyhteytesi toimii esimerkiksi kokeilemalla pääsyä muihin internetpalveluihin. Kela ei vastaa tietoliikenneyhteyksien saatavuudesta, suorituskyvystä tai toimivuudesta tai niiden vaikutuksesta palveluun. 

Lisätietoja

Omakantaa on suositeltavaa käyttää esimerkiksi Chromella, Safarilla, Edgellä ja Firefoxilla. Huolehdithan, että selaimen päivitykset ovat ajan tasalla.

Kannattaa huomioida, että Omakanta ei toimi enää Internet Explorer 11 selaimella.

Jos asiasi koskee potilastietojen tai reseptin sisältöön liittyvää asiaa, ota yhteyttä sinua hoitaneeseen terveydenhuollon toimintayksikköön.

Omakantaan liittyviä kysymyksiä sekä palautetta palvelusta voit lähettää Anna palautetta ja kysy -lomakkeella.

Palautetta voi lähettää myös suoraan Kannan asiakaspalveluun. Teknisiin ongelmiin vastaa Kannan tekninen tuki.

Puhelu Kelan palvelunumeroon maksaa:

  • kiinteästä verkosta soitettaessa paikallisverkkomaksu (pvm)
  • matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksu (mpm)
  • ulkomailta soitettaessa ko. ulkomaanpuhelumaksu.

Maksut määräytyvät soittajan operaattorin hinnaston mukaan. Kela maksaa 020-numeroon soittamisesta aiheutuvan ylimääräisen kustannuksen. 

Omakanta on kansalaiselle ilmainen palvelu.

Tunnistautumisvälineet saattavat olla maksullisia, ja niiden hinnoittelusta vastaavat välineiden tarjoajat.  Pankkitunnisteiden ja mobiilivarmenteen maksuista vastaa kukin pankki tai operaattori. Sähköisen henkilökortin hinnoittelusta vastaa poliisi.

Sivua päivitetty 29.1.2021