Sisältöjulkaisija

Hyvinvointialueiden kannattaa ottaa kaikki irti Kanta-palveluista

Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 12.4.2023 Kaikki artikkelit

Kanta-palvelut helpottavat terveydenhuollon ammattilaisten työtä, sillä Kannasta löytyy paljon hyödynnettävää tietoa hoidon tueksi. Järjestelmiä on mahdollista kehittää siten, että Kanta-tiedot ovat entistä paremmin hyödynnettävissä.

On tärkeää saada Kanta-palvelut täyteen käyttöön hyvinvointialueilla, sillä parhaimmillaan Kanta-palveluiden käyttö sujuvoittaa oleellisesti työskentelyä. Kanta-palvelujen palvelutoiminnan päällikkö Outi Lehtokarin mukaan hyvinvointialueen omat terveydenhuollon tiedot ovat helposti Kanta-palveluista hyödynnettävissä, koska tiedot ovat yhdessä rekisterissä.

Lääkäri tutkii potilaan kättä.

​​​​​

– Käytännöt vaihtelevat eri hyvinvointialueiden välillä. Osalla on ollut jo pidempään käytössä yksi, yhteinen järjestelmä potilastietojen käsittelyyn, osalla taas järjestelmäkokonaisuus voi olla melko pirstaleinen. Erityisesti jälkimmäisessä tapauksessa Kanta-palveluista kannattaa ottaa kaikki irti ihan jo siksi, että hyvinvointialueuudistuksessa yksi tärkeistä tavoitteista on ollut parantaa tiedon liikkumista ja tiedon saamista, Lehtokari kertoo.

Koska hyvinvointialueilla on yksi potilasrekisteri, johon on siirretty aikaisempien julkisten toimijoiden rekisterien tiedot, potilastietojärjestelmän olisi mahdollista omien tietojen hakuna tuoda ammattilaiselle nähtäväksi oman alueen tiedot. Tämä olisi mahdollista ilman erillistä ammattilaisen käynnistämää hakua.

Sote-ammattilaisille kannattaa vaatia järjestelmiä, jotka näyttävät Kannan tiedot tehokkaasti. Se nopeuttaa ammattilaisen työtä.

Yhden rekisterin malli helpottaa ja keventää prosessia, jonka avulla ammattilaiset saavat tiedot käyttöönsä. Jatkossa myös sosiaalihuollon ammattilaiset saavat sosiaalipalvelujen asiakastiedot käyttöönsä Kannan kautta.

– Sote-ammattilaisille kannattaa vaatia järjestelmiä, jotka näyttävät Kannan tiedot tehokkaasti. Se nopeuttaa ammattilaisen työtä, Lehtokari toteaa.

Helpommin kiinni olennaiseen tietoon

Käytännössä Kanta-palvelut tarjoavat toiminnallisuuksia tietojen parempaan hyödyntämiseen.

– Yhdestä potilaasta voi löytyä todella paljon tietoa. Keskeisten terveystietojen yhteenvetojen avulla tietojen haku Kanta-palvelujen tietomassasta helpottuu ja asiakkaan tilanne on helpommin koostettavissa.

Yhteenvetojen avulla on myös mahdollista porautua yksityiskohtaisempaan tietoon esimerkiksi yksittäisen diagnoosin kautta. Lisäksi tiedot ovat saatavilla näppärästi myös silloin, kun yksityinen palveluntuottaja tuottaa ostopalveluita hyvinvointialueelle.

– Yhteistyö yksityisten toimijoiden kanssa sujuvoituu, sillä yksityinen palveluntuottaja voi tallentaa tiedot suoraan Kantaan hyvinvointialueen rekisteriin. Siten tiedot ovat hyvinvointialueen oman tietojärjestelmän kautta katseltavissa. Hankalasti rakennettavia etäyhteyksiä ei tällöin enää tarvita, Lehtokari kertoo.

Kanta-palvelut taipuvat moneen

Lehtokarin mukaan tavoitteena on, että Kanta-palveluiden käyttö olisi ammattilaisten näkökulmasta jatkossa mahdollisimman helppoa. Hän toivoo, että tulevaisuudessa Kanta-palveluista voisi saada tietoja myös hyvinvointialueiden johtamista varten.

– Toistaiseksi lainsäädäntö ei mahdollista tätä, mutta periaatteessa palveluista löytyisi paljonkin hyvää aineistoa tietojohtamisen tueksi, Lehtokari sanoo.

Suurin hyöty Kanta-palveluista löytyy kuitenkin tiedon liikkuvuudesta.

– Kun hyvinvointialueille pohditaan erilaisia ratkaisuja, on hyvä pitää mielessä, mihin kaikkeen Kanta-palvelut taipuvat, Lehtokari summaa.