Tutustu uusiin Kanta-verkkokouluihin

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 17.11.2022 Kaikki tiedotteet

Olemme julkaisseet kaksi uutta verkkokoulua sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Niiden avulla opit sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen luovuttamisesta sekä Potilastiedon arkiston toimintamalleista.

Pääset suorittamaan Kanta-verkkokouluja Moodle-alustalle toteutetussa verkko-oppimisympäristössä. Oppimisympäristössä voit opiskella eri Kanta-palvelujen kokonaisuuksista joustavasti ja omassa tahdissasi.

Kanta-verkkokoulut on toteutettu Kelan ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) yhteistyönä. Julkaisimme 7.11.2022 kaksi uutta koulutuskokonaisuutta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen luovuttaminen

Verkkokoulusta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset oppivat tietojen luovuttamisen peruskäsitteet ja toimintamallit Kanta-palveluissa. Koulutuksessa perehdytään esimerkiksi siihen, mitä tietoja ammattilainen voi työssään katsoa Kannasta. Verkkokoulu antaa myös valmiudet kertoa asiakkaalle tai potilaalle, mitä hänen tietojaan luovutetaan Kanta-palvelujen kautta ja kuinka hän voi siihen vaikuttaa.

Voit opiskella tietojen luovuttamisesta tällä hetkellä suomeksi. Ruotsinkielinen verkkokoulu julkaistaan loppuvuodesta 2022.

Potilastiedon arkiston toimintamallit

Verkkokoulusta terveydenhuollon ammattilaiset saavat perustiedot Potilastiedon arkiston toiminnasta ja käytöstä. Lisäksi se antaa eväät esimerkiksi siihen, miten virheellisen merkinnän saa korjattua arkistossa.

Koulutus on hyödyllinen kaikille, jotka käyttävät työssään Potilastiedon arkistoa. Verkkokoulussa voit opiskella suomeksi ja ruotsiksi.