Terveydenhuollon ammattilainen, tunnetko alaikäisen asiointiin liittyvät toimintamallit Kannassa?

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 7.2.2023 Kaikki tiedotteet

Alaikäisen asiointiin liittyvää toimintamallia on päivitetty. Kanta-verkkokoulussa päivität osaamistasi alaikäisen päätöskyvyn arvioinnista sekä lääkkeiden määräämisestä ja toimittamisesta.

Kanta mahdollistaa alaikäisen puolesta asioinnin Omakannassa. Uuden kirjaamistavan myötä Omakanta näyttää myös yli 10-vuotiaiden resepti- ja potilastiedot huoltajille, mikä on ollut pitkään toivottu uudistus. Uudessa kirjaamistavassa korostuu terveydenhuollon ammattilaisen arvio alaikäisen kyvystä päättää omasta hoidostaan.

Alaikäinen ja Kanta-palvelut -toimintamallia on päivitetty 20.1.2023. Esimerkiksi ohjeita pienen lapsen päätöskyvyn arvioinnista etäpalveluissa on tarkennettu.

Alaikäisen päätöskyky on tärkeä kirjata aina, jotta lääkkeiden saaminen ei esty

Terveydenhuollon ammattilainen kirjaa päätöskyvyn arvion tuloksen potilastietojärjestelmään rakenteisesti jokaisessa palvelutapahtumassa (käynti, hoitojakso tai etäkontakti) ja aina jokaista reseptiä määrätessään tai uusiessaan. Alaikäisen päätöskyvyn arvion tulos vaikuttaa siihen, luovutetaanko alaikäisen tiedot huoltajille. Terveydenhuollon ammattilainen tekee arvion aina tapauskohtaisesti huomioiden asian sekä alaikäisen iän ja kehitystason.

Ota alaikäisen asiointiin liittyvät toimintamallit haltuun Kanta-verkkokoulussa

Kanta-verkkokoulussa päivität asiantuntemustasi alaikäisen asiointiin liittyvistä käytännöistä suomeksi ja ruotsiksi. Voit tutustua verkkokoulun eri osioihin joustavasti omassa tahdissasi.

Kanta-verkkokoulut on suunniteltu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja alan opiskelijoille. Näet tarjolla olevat verkkokoulut, kun kirjaudut Kannan verkko-oppimisympäristöön.