Ensimmäiset sosiaalihuollon asiakastiedot tulossa Omakantaan vuoden 2023 aikana

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 13.12.2022 Kaikki tiedotteet

Sosiaalihuollon asiakastiedot alkavat näkyä Omakannassa vaiheittain sitä mukaa, kun sosiaalihuollon palvelunantajat ovat tehneet tarvittavat muutokset asiakastietojärjestelmiinsä.

Kanta-palvelut tulevat asiakastietolain myötä laajemmin käyttöön sosiaalihuollossa. Muutos näkyy myös sosiaalipalvelujen asiakkaille, sillä ensimmäiset sosiaalihuollon asiakastiedot alkavat näkyä kansalaisille Omakannassa ensi vuonna.

Tekninen toteutus Kanta-palveluissa valmistuu vuoden 2023 keväällä. Tiedotamme heti, kun tarkempi päivämäärä on tiedossa.

Käytännössä Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon tallennetut tiedot alkavat näkyä Omakannassa vaiheittain sitä mukaa, kun sosiaalihuollon palvelunantajat ovat tehneet asiakastietojärjestelmiinsä tarvittavat tekniset muutokset. Julkisten ja julkisen lukuun toimivan yksityisen sosiaalihuollon täytyy tehdä muutokset ennen 1.9.2024, jolloin asiakastietolain Kanta-liittymisvelvoite alkaa.

Omakanta lisää läpinäkyvyyttä

Jatkossa asiakas näkee Omakannasta omien terveys- ja reseptitietojensa lisäksi myös sosiaalipalveluja koskevat tietonsa. Omakannan kehittyessä sekä julkisten että yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tiedot löytyvät kootusti yhdestä paikasta.

Asiakas voi katsoa Omakannasta esimerkiksi, mitä sosiaalipalveluja hänelle on myönnetty ja tarkistaa omatyöntekijänsä yhteystiedot. Omakanta parantaa asiakkaan osallistumista asioidensa hoitamiseen ja toimii muistin tukena. Sieltä on helppo tarkistaa, mitä edellisessä tapaamisessa sovittiin.

Mietityttääkö muutos? Tule kuulolle Kanta-foorumiin 15.2.

Sosiaalihuollon asiakastietojen näkyminen Omakannassa on iso muutos sosiaalihuollon ammattilaisille. Käsittelemme muutoksia sosiaalihuollon Kanta-foorumissa 15.2.2023 klo 9–10.30.