Sisältöjulkaisija

Kantaa käyttävien ammattilaisten äänet kuuluviin

Artikkeli - Ammattilaiset Kirjoitettu 29.9.2022 Kaikki artikkelit

Lainsäädäntö ja sen vaatimukset ohjaavat Kanta-palvelujen kehittämistä. Palveluja ei kuitenkaan kehitetä norsunluutorneissa vaan yhä enemmän yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä apteekkien ammattilaisten kanssa.

Kehittämisehdotusten, tyytyväisyyskyselyjen ja palautteen antamisen lisäksi toimiva tapa vaikuttaa Kannan kehittämiseen on osallistua erilaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettuihin verkostoihin ja tilaisuuksiin. Ne kokoavat yhteen Kanta-palvelujen käyttäjät ja mahdollistavat aidon vuoropuhelun.

– Tällä hetkellä aktiivisina toimivat sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon Kanta-foorumit. Apteekkien ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat olleet vahvasti mukana työpajoissa, joissa kehitetään lääkityslistaa, listaa palvelutoiminnan päällikkö Sanni Isometsä.

Piirroskuva, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia violetilla taustalla.
​​​​​​

Kaikki Kannan hyödyt ammattilaisten käyttöön

Kanta-palvelut on koko Suomen yhteinen ja kansainvälisestikin ainutlaatuinen järjestelmä. Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa Kantaa kehitetään niin, että tiedot palvelevat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia entistä paremmin.

Tätä tarkoitusta varten käynnistettiin vuonna 2021 Sosiaalihuollon Kanta-foorumi. Terveydenhuollon Kanta-foorumi näki päivänvalonsa tämän vuoden alussa. Foorumeissa käsitellään Kanta-palvelujen käyttöönottoa ja käyttöä koskevia ajankohtaisia asioita.  Molemmat verkostot kokoontuvat etäyhteydellä neljä kertaa vuodessa.

Kokemukset jakoon

Kanta-foorumeissa on ollut mukana satoja aktiivisia sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Palaute tilaisuuksista on ollut kiittävää ja osallistujat ovat voineet myös itse ehdottaa käsiteltäviä aiheita.

– On ollut hienoa huomata, miten innokkaasti sote-ammattilaiset ovat osallistuneet yhteisiin verkostoihin. Ajankohtaisen tiedon lisäksi tärkeäksi on koettu vertaistuki ja muiden toimijoiden kokemusten kuuleminen, Isometsä summaa.

Ajankohtaisen tiedon lisäksi tärkeäksi on koettu vertaistuki ja muiden toimijoiden kokemusten kuuleminen.

Uusia palveluja hiotaan työpajoissa

Työpajoja järjestetään, kun halutaan kädet savessa kehittää uusia palveluja. Tällä hetkellä kehitetään Kanta-lääkityslistaa. Lääkityslistan kehittämisen työpajoja on suunnattu apteekkien ja terveydenhuollon ammattilaisille, järjestelmätoimittajille sekä alan etujärjestöille.

Työpajoissa eri sidosryhmät pääsevät osallistumaan kehittämiseen jo varhaisessa vaiheessa. Näin kentän tarpeet tulevat paremmin kuulluksi.

Tule mukaan kehittämään Kantaa

Suurin osa Kannan verkostotilaisuuksista on avoimia. Isometsä kannustaakin kaikkia kiinnostuneita lähtemään rohkeasti mukaan.

– Verkostoissa on laaja osallistujajoukko niin tietohallinnossa työskenteleviä kuin asiakastyötä tekeviä sote-ammattilaisia. Erilaisissa tehtävissä toimivien näkemyksiä tarvitaan.

Ilmoittautumiset sosiaalihuollon ja terveydenhuollon Kanta-foorumeihin sekä Kanta-lääkityslistan kehittämisen työpajoihin ovat avoinna jatkuvasti. Kun olet kerran ilmoittautunut foorumiin tai työpajaan, saat automaattisesti kutsun myös kyseisen verkoston tuleviin tapaamisiin.

Kurkkaa seuraavat tapaamiskerrat ja ilmoittaudu mukaan:

Lue lisää