Innehållspublicerare

Den vårdpersonal som använder Kanta får sin röst hörd

Artikel - Vårdpersonal Skrivet 29.9.2022 Alla artiklar

Lagstiftningen och dess krav styr utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Tjänsterna utvecklas dock inte i elfenbenstorn, utan i allt högre grad tillsammans med yrkesverksamma inom social- och hälsovården och på apoteken.

Utöver utvecklingsförslag, enkäter om tillfredsställelse och respons är ett fungerande sätt att påverka utvecklingen av Kanta-systemet att delta i olika nätverk och evenemang som är avsedda för vårdpersonal inom social- och hälsovården. Nätverken och evenemangen samlar användarna av Kanta-tjänsterna och möjliggör en genuin dialog.

– För närvarande är Kanta-forumen för både socialvården och hälso- och sjukvården aktiva. Personalen på apoteken och inom hälso- och sjukvården har varit starkt engagerad i workshoppar där man utvecklar en medicineringslista, berättar Sanni Isometsä, som är chef för serviceverksamheten.

Illustrationsbild över yrkesbildade personer inom social- och hälsovården.
​​​​​​

​​​​​​Alla fördelar med Kanta i vårdpersonalens bruk

Kanta-tjänsterna är ett gemensamt och internationellt unikt system som täcker hela Finland. I samarbete med olika aktörer utvecklas Kanta så att informationen i systemet tjänar social- och hälsovårdspersonalen allt bättre.

I detta syfte lanserades 2021 ett Kanta-forum för socialvården. Kanta-forumet för hälso- och sjukvården såg dagens ljus i början av det här året. Forumen behandlar aktuella frågor om införande och användning av Kanta-tjänsterna. Båda nätverken träffas på distans fyra gånger om året.

Ett sätt att dela med sig av erfarenheter

Flera hundra aktiva i social- och hälsovårdspersonalen har deltagit i Kanta-forumen. Responsen om evenemangen har varit mycket god och deltagarna har också själva kunnat föreslå ämnen som ska behandlas.

– Det har varit fint att se hur ivrig social- och hälsovårdspersonalen har varit att delta i de gemensamma nätverken. Förutom aktuell information är det viktigt med kamratstöd och att höra andra aktörers erfarenheter, säger Isometsä.

Vid sidan av den aktuella informationen har kamratstödet ansetts viktigt och att få höra om andra aktörers erfarenheter.

Nya tjänster finslipas i workshoppar

Workshoppar ordnas då man handgripligen vill utveckla nya tjänster. För närvarande håller man på att utveckla en Kanta-medicineringslista. Workshoppar för att utveckla medicineringslistan har riktats till apoteks- och hälso- och sjukvårdpersonal, systemleverantörer och intresseorganisationer.

I workshopparna kan olika intressentgrupper delta i utvecklingen redan i ett tidigt skede. På så sätt blir behoven på fältet bättre hörda.

Kom med och utveckla Kanta

Största delen av Kanta-tjänsternas nätverksevenemang är öppna för alla. Isometsä uppmuntrar därför alla intresserade att modigt komma med.

– Det finns ett stort antal deltagare i nätverken som arbetar inom informationsförvaltningen och med kundarbete i social- och hälsovårdsbranschen. Vi behöver synpunkter från personer i olika uppgifter.

Anmälningarna till Kanta-forumen för socialvården och hälso- och sjukvården samt till workshopparna för att utveckla Kanta-medicineringslistan är fortlöpande öppna. När du har anmält dig till ett forum eller en workshop får du också automatiskt en inbjudan till kommande möten i nätverket.

Ta en titt på följande möten och anmäl dig:

Läs mer