12.2.2024, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan verkkopalvelu kehittyy ja nyt jokainen voi itse tallentaa mittaustuloksiaan suoraan OmaKannassa. Ensimmäisenä palvelussa voi tallentaa tietoja omasta painosta, sykkeestä, verenpaineesta ja verensokerista.
12.2.2024, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan verkkopalvelu kehittyy ja nyt jokainen voi itse tallentaa mittaustuloksiaan suoraan OmaKannassa. Ensimmäisenä palvelussa voi tallentaa tietoja omasta painosta, sykkeestä, verenpaineesta ja verensokerista.
6.2.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
THL ja Kela pyytävät kommentteja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ajanvarauksen kansallisista määrityksistä viimeistään 13.3.2024. Ajanvaraustiedot tallennetaan tulevaisuudessa Kanta-palveluihin.
2.2.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Terveydenhuollon ammattilaisille suunnatussa verkkokoulussa syvennät osaamistasi Kanta-palvelujen käytöstä terveydenhuollon ostopalveluissa.
2.2.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Selvitimme syksyn 2023 asiakastyytyväisyyskyselyssä järjestelmätoimittajien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat Kannan tietosuojaan ja -turvaan, järjestettyihin tilaisuuksiin ja viestinnän ajantasaisuuteen. Parannettavaa löytyi mm. määrittelyistä ja yhteistestausprosessista.
31.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Yksilöllisen hoidon tarpeen havaitseminen ja hoidon kehittäminen on nyt mahdollista rekisteritutkimuksessa tehtyjen löydösten avulla.
31.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Syksyllä 2023 toteutimme jälleen Kannan asiakastyytyväisyyskyselyt niin apteekkien kuin sosiaali- ja terveydenhuollon edustajille. Kokonaistyytyväisyys oli erittäin hyvällä tasolla, mutta esim. palvelujen kehittäminen nosti kriittisiä mielipiteitä.
31.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Valtakunnallisesti yhtenäiset, Kanta-palveluun tallennetut ajanvaraustiedot helpottavat terveydenhuollon työtä. Tietojen tallentaminen edistää hyvinvointialueen hoitoonpääsyn seurantaa.
24.1.2024, Tiedote - Kansalaiset
Valtakunnallinen OmaKanta-verkkopalvelu uudistuu, ja sen myötä palvelusta tulee saavutettavampi ja helpompi käyttää. Selkeästi meille -hankkeen käyttäjätestaajat testasivat uutta OmaKantaa, ja palvelulle myönnettiin Selkeästi meille -tunnus.
16.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Uudistetussa verkkokoulussamme opit, miten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen luovutetaan 1.1.2024 alkaen.
12.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Uudessa verkkokoulussa opit sosiaali- ja terveydenhuollon toimintatavoista ja -malleista, kun asiakkaana on alaikäinen. Verkkokoulua voi hyödyntää osana organisaatioiden perehdytyssuunnitelmia tai oppilaitosten opetussuunnitelmia.
9.1.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Pyydämme tietojärjestelmätoimittajia toteuttamaan A-todistuksen uuden version potilastietojärjestelmiin hyvissä ajoin ennen määräaikaa, jotta todistuksen välittäminen Kelan etuuskäsittelyyn ei esty.
8.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaat voivat katsoa sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan tammikuusta alkaen OmaKannasta. Tiedot alkavat näkyä vaiheittain.
4.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Jokainen OmaKannan käyttäjä on saanut marraskuun lopun jälkeen ilmoituksen, jossa kerrotaan tietojen käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ilmoituksen saa, koska luovutuslupa uudistuu. Jatkossa luovutuslupa mahdollistaa, että terveydenhuollon ammattilainen voi luovuttaa Kannan tietojen lisäksi esimerkiksi paperisia potilastietoja toiselle terveydenhuollon toimijalle.
21.12.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Alaikäisen päätöskykyyn perustuvat toimintamallit terveydenhuollossa ja apteekeissa -verkkokoulu päättyy 31.12.2023. Julkaisemme sen tilalle vuoden 2024 alussa uuden verkkokoulun Alaikäinen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Uudessa verkkokoulussa opit terveydenhuollon alaikäistä koskevien toimintamallien lisäksi sosiaalihuollon toimintatavoista.
21.12.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Asiakas voi jatkossa rajata potilastietojensa luovuttamista aiempaa monipuolisemmin. Muutos on toteutettu uudistetulla kieltolomakkeella. Palvelunantajien on otettava kieltolomake käyttöön järjestelmissään vuodenvaihteen jälkeen, jotta asiakkaan asettamat uudet kiellot pystytään huomioimaan tietojen luovutuksissa.
21.12.2023, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan asiakaspalvelu on suljettu 25.-26.12.2023 ja 1.1.2024. Kanta.fi-verkkopalvelusta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös chattirobotti Kanta-apulainen palvelee ympäri vuorokauden.
21.12.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Asiakaspalvelu sote-ammattilaisille ja järjestelmätoimittajille on suljettu 25.-26.12.2023 ja 1.1.2024. Häiriöilmoituksia voi tehdä jouluna ja uutena vuotena 24/7.
19.12.2023, Tiedote - Kansalaiset
Edunvalvontaan määrätty täysi-ikäinen henkilö voi nyt valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan OmaKannassa. Muutos on osa Digi- ja väestötietoviraston hanketta, joka edistää edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen asiointia toisen puolesta verkkopalveluissa.
14.12.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Asiakasdokumenttien päivitykset eivät edellytä toimenpiteitä nykyisiltä asiakkailta.
14.12.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kanta-palvelujen kehittämisessä vuonna 2024 korostuvat OmaKannan uudistaminen ja sote-organisaatioiden digitalisaation kehittämisen tuki.