Sisältöjulkaisija

Näin tieto liikkuu Kannassa

Artikkeli - Kansalaiset Kirjoitettu 12.10.2023 Kaikki artikkelit

Potilastiedot tallentuvat Kantaan sellaisena kuin terveydenhuollon ammattilainen ne potilastietojärjestelmään kirjaa. Jokainen kansalainen voi katsoa omia tietojaan OmaKannasta.

Meitä hoitavat terveydenhuollon ammattilaiset näkevät Kantaan tallennetut tiedot omasta tietojärjestelmästään. Tästä hyötyvät kaikki osapuolet. Kysyimme terveyskeskuslääkäriltä, miten hän hyödyntää Kannan tietoja potilastyössä ja kuinka itse kirjaa niitä.

Kaarinan terveyskeskuksessa työskentelevä Reetta Laiho on tottunut Kantaan tallennettujen tietojen käyttäjä. Hän on yleislääketietieteen erikoislääkäri, joka on vuosien varrella työskennellyt niin terveyskeskuksen vastaanotossa, päivystyksessä, vuodeosastolla kuin äitiysneuvolassakin. 

Infograafi siitä, miten tieto liikkuu Kannassa. 1. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen kirjaa ja katsoo tietoja omassa tietojärjestelmässään. Sieltä tiedot tallentuvat Kantaan. 2. Asiakas- ja potilastiedot sijaitsevat Kannassa. 3. OmaKannassa kansalainen voi katsoa ja hallita omia tietojaan.

Kun sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen kohtaa potilaan, hän voi tehdä haun Kantaan. Kannasta ammattilainen näkee muissa hoitopaikoissa potilastietojärjestelmiin tallennetut kirjaukset. Ja toisinpäin: ammattilaiset, kuten Laiho, kirjaavat potilaan tiedot potilastietojärjestelmään, josta ne tallentuvat Kantaan. Kannassa näkyvät tiedot sekä julkisesta että yksityisestä terveydenhuollosta kaikkialta Suomesta.

Potilastietojärjestelmään tehdyt kirjaukset tallentuvat Kantaan.

Kirjaukset potilastietojärjestelmään tärkeä tehdä viipymättä

Potilaan ollessa vastaanotolla Laiho tekee muistiinpanoja käsin ja heti potilaan lähdettyä kirjaa tiedot potilastietojärjestelmään.  

– Päivystyksessä tilanne on erilainen ja tietojen kirjaaminen vaiheittaista, sillä potilas saattaa käydä välillä esimerkiksi verikokeessa, Laiho kertoo.  

Laihosta olisi ideaalista, jos hän ehtisi aina katsoa tiedot ennen kuin potilas tulee vastaanottohuoneeseen, mutta aikataulu ei aina salli sitä.  

Laihon mukaan kirjaukset kannattaa pitää mahdollisimman ytimekkäinä.  

– Jos Kantaan päätyy kymmeniä epäolennaisia rivejä, voi seuraavalla lääkärillä olla vaikea löytää tiedoista olennainen. 

Käynnin jälkeen potilas voi itse katsoa OmaKannasta, mitä hänen käynnistään kirjattiin. Jos lääkäri on kirjoittanut hänelle reseptin tai lähetteen tutkimuksiin, nekin näkyvät OmaKannassa.      

Virheelliset kirjaukset korjataan siellä, missä kirjaus on tehty

Jos havaitset OmaKannassa näkyvissä terveystiedoissasi virheitä tai puutteita, ota yhteyttä suoraan terveydenhuoltoon. Esimerkiksi jos asioit terveysasemalla, korjaukset ja täydennykset OmaKannassa näkyviin kirjauksiin tehdään siellä. Jos puolestaan asioit yksityisellä lääkäriasemalla, ota yhteyttä virheellisistä kirjauksista suoraan sinne. 

Terveydenhuolto vastaa potilastietojen kirjaamisesta ja niiden korjaamisesta. Tästä syystä OmaKannassa näkyviä virheellisiä tietoja ei voida päivittää tai korjata Kanta-palveluissa.

Lue lisää: OmaKanta parantaa näkymää omiin potilastietoihin - tarvittaessa tietoihin voi pyytää korjausta