Aktuellt
9.6.2023, Meddelande - Professionella
Intyg om graviditet och läkarutlåtande om behovet av särskild graviditetsledighet ska skrivas ut på papper till dess att de nya versionerna av intyget har införts i patientdatasystemen
Intyg över graviditet och läkarutlåtande om behovet av särskild graviditetsledighet kan förmedlas elektroniskt via Kanta-tjänsterna till FPA endast med de nya versionerna av intygen. Patientdatasystemet ger ett felmeddelande om du försöker förmedla de gamla versionerna av intygen.
8.6.2023, Artikel - Medborgare
I MittKanta ser du vad som gjordes och undersöktes vid tandvårdsbesöket
Visste du att du också ser uppgifter om mun- och tandvård i MittKanta? Förutsättningen är att tandläkaren eller munhygienisten har registrerat uppgifterna där.
7.6.2023, Meddelande - Utvecklare
Kunduppgiftslagen samlar bestämmelserna om informationshanteringen inom social- och hälsovården
Lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023), det vill säga kunduppgiftslagen, medför ändringar i Kanta-tjänsterna. Lagen harmoniserar de lagar och författningar som reglerar informationshanteringen inom social- och hälsovården. Den träder i kraft den 1 januari 2024.
2.6.2023, Meddelande - Professionella
Bekanta dig med den nya webbskolan om verksamhetsmodeller för elektroniska recept
Vi har publicerat en webbskola om verksamhetsmodellen för recept för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården samt apoteken. I webbskolan får du grundläggande information om hur recepten fungerar.
1.6.2023, Artikel - Professionella
Socialvårdens klientuppgifter börjar visas i MittKanta – det här behöver du veta som yrkesperson
Under de kommande åren börjar klientuppgifter om både offentlig och privat socialservice visas i MittKanta. De uppgifter som tjänstetillhandahållarna registrerar börjar visas etappvis.
31.5.2023, Servicemeddelande - Medborgare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i juni 2023
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
30.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Version 1.3 av principerna och den funktionella specifikationen för Informationshanteringstjänsten har publicerats
Kanta-tjänsterna publicerade den 16 maj 2023 version 1.3 av principerna och den funktionella specifikationen för Informationshanteringstjänsten på finska.
29.5.2023, Störningsmeddelande
Störningen i MittKanta har upphört
29.5.2023, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i MittKanta
26.5.2023, Meddelande - Professionella
Blanketten Läkarutlåtande om körförmågan måste fyllas i rätt för att uppgifterna ska kunna användas vid Traficom
När kunden behöver ett elektroniskt utlåtande om körförmågan för att sköta ett ärende hos Traficom riktar läkaren alltid utlåtandet till kunden. Annars kan uppgifterna i utlåtandet inte förmedlas elektroniskt till Traficom via Kanta-tjänsterna.
25.5.2023, Artikel - Medborgare
Chattbotten Kanta-kompis ligger i ständig träning
Att träna chattbotten betyder i praktiken att man matar den med information. Det arbetet utförs av botviskare. Deras uppgift är att alltid vara steget före nästa fråga.
25.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Nu hittar du evenemang och utbildningar inom Kanta-tjänsterna behändigt i evenemangskalendern
Den nya evenemangskalendern på webbplatsen kanta.fi innehåller alla evenemang för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och för it-systemleverantörer. Syftet med kalendern är att göra informationen bättre tillgänglig för olika kundgrupper.
22.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Socialvårdens anslutning till Kanta-tjänsterna är en stor förändring – vi besvarar frågor på ADB-dagarna
Kunduppgiftslagen ålägger tjänstetillhandahållarna inom socialvården att ansluta sig till Kanta-tjänsterna. Det här medför stora förändringar i personalens arbete. Kanta-tjänsternas och THL:s experter deltar i social- och hälsovårdens ADB-dagar och svarar på frågor om de krav som den kommande anslutningsskyldigheten medför.
17.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Smidigt informationsutbyte gagnar alla – Senaste nytt om Kanta-tjänsterna på ADB-dagar 22–24.5
FPA:s Kanta-tjänster utvecklas ständigt och möjliggör ett välfungerande och mångsidigt informationsutbyte mellan olika aktörer inom välfärdssektorn. När informationen rör sig smidigt och säkert gagnas kunden och vårdpersonalen eftersom tid frigörs för vårdarbetet, överlappande undersökningar undviks och kundernas säkerhet förbättras.
16.5.2023, Meddelande - Professionella
Kunduppgiftslagen medför ändringar i den privata socialvården – påbörja beredningen av ändringarna nu
Även privata tjänstetillhandahållare inom socialvården ansluter sig till Kanta-tjänsterna i enlighet med övergångsperioderna i kunduppgiftslagen. FPA, THL och Kansa-koulu 5-projektet erbjuder stöd och utbildning för införanden och strukturell registrering.
16.5.2023, Artikel - Medborgare
MittKanta har blivit bekant för finländarna
År 2022 loggade hela 3,6 miljoner olika användare in i MittKanta. Tjänsten användes mest av invånarna i Mellersta Nyland med Västra Nyland som god tvåa. I kommunerna var det invånarna i Grankulla som oftast loggade in i MittKanta.
15.5.2023, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
Störningen i Patientdataarkivet har upphört
15.5.2023, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Patientdataarkivet
11.5.2023, Artikel - Medborgare
Varför behöver läkaren dina patientuppgifter i samband med vården?
Det är viktigt för patientsäkerheten och vården att vårdpersonalen har tillgång till omfattande uppgifter om kunden. Då kan var och en få den bästa möjliga vården. Det finns strikta regler för hur uppgifterna används inom hälso- och sjukvården.
11.5.2023, Artikel - Systemutvecklare
Nu finns Kanta-tjänsterna på LinkedIn – följ oss!
Kanta-tjänsterna stärker sin närvaro på sociala medier och finns nu i allt fler kanaler. I fortsättningen hittar du oss också på LinkedIn, där vi samlar utbildningar och evenemang för social- och hälsovårdspersonal och systemutvecklare samt aktuella teman inom Kanta-tjänsterna.