Aktuellt
26.4.2022, Artikel - Medborgare
Mina Kanta-sidorna följer med Katri Leino-Nzau även till Estland
På Mina Kanta-sidorna kan man se sina egna hälsouppgifter och recept, men sidorna kan även användas för annat. Katri Leino-Nzau köper receptbelagda läkemedel med ett elektroniskt recept från Estland och sköter också sin äldre mammas ärenden.
26.4.2022, Meddelande - Utvecklare
Kanta-tjänsterna deltar i Social- och hälsovårdens ADB-dagar 9.–11.5.
Social- och hälsovårdspersonal och systemleverantörer samlas i Jyväskylän Paviljonki 9.–11.5.2021. Även i år kommer Kanta-tjänsterna att få en framträdande roll på ADB-dagarna.
26.4.2022, Servicemeddelande - Medborgare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i april 2022
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
25.4.2022, Artikel - Professionella
Det blir möjligt att lämna ut klientuppgifter inom socialvården via Kanta-tjänsterna
Den nya kunduppgiftslagen gör det möjligt för personuppgiftsansvariga att lämna ut socialvårdsuppgifter som sparats i Kanta åt varandra. Klienten kan betjänas snabbare och enklare.
19.4.2022, Störningsmeddelande
En störning upptäckts i Kanta tjänsterna
14.4.2022, Meddelande
Suomi.fi-identifiering lyckas inte med alla gamla Apple iOS-apparater – gäller även inloggning på Mina Kanta-sidorna
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata meddelade 11.4.2022 att Suomi.fi-identifiering inte lyckas med vissa gamla Apple iOS-apparater eller äldre programversioner som används i dem.
11.4.2022, Artikel
Mina Kanta-sidor allt populärare i kommunerna
De som använder Mina Kanta-sidor ökade år 2021 i antal med hela 39 procent jämfört med föregående år. Framför allt coronaintyget ökade användningen av Mina Kanta-sidor.
11.4.2022, Meddelande - Utvecklare
Avvikande öppettider för kundtjänsten under påsken 14.4.–18.4.2022
Kundtjänsten för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och systemleverantörer har öppet på skärtorsdagen 14.4. kl. 7–13. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under påsken.
11.4.2022, Meddelande - Medborgare
Avvikande öppettider för Mina Kanta-sidors kundtjänst under påsken 14.4.–18.4.2022
Mina Kanta-sidors kundtjänst har öppet på skärtorsdagen 14.4. kl. 9–13. På kanta.fi hittar du svar på vanliga frågor.
4.4.2022, Meddelande
Apotekens kundnöjdhetsenkät 2021: apoteken är nöjda med Kanta-tjänsterna
I november 2021 utredde Kanta-tjänsterna apotekens nöjdhet med Recepttjänsten och Gränsöverskridande recept. Upp till 93 % av respondenterna var nöjda med Kanta-tjänsternas verksamhet som helhet. Av enkäten framgick dock också utvecklingsobjekt.
1.4.2022, Meddelande - Medborgare
Coronaintygen ska också innehålla positiva provsvar på antigentest som gjorts inom hälso- och sjukvården
EU:s intyg över tillfrisknande från covid-19 ändras i början av april 2022 så att intygen också innehåller positiva provsvar på antigentest som gjorts inom hälso- och sjukvården, s.k. snabbtest.
31.3.2022, Meddelande - Utvecklare
THL:s föreskrift preciserar förfaranden vid certifiering av informationssystem för social och hälsovården
Institutet för hälsa och välfärd (THL) har publicerat en föreskrift, som preciserar de tidigare föreskrifterna om certifiering av informationssystem för social- och hälsovården.
31.3.2022, Meddelande
Under 18-åriga personers vaccinationsintyg för resor föråldras inte efter grundvaccinationen
EU-vaccinationsintyg för resor ska gälla tills vidare för personer under 18 år som fått grundvaccinationen, det vill säga i allmänhet två vaccindoser. Myndiga personers vaccinationsintyg föråldras efter 270 dagar (ca 9 månader) efter det sista vaccinet i grundvaccinationen. Tills vidare begränsas inte giltighetstiden för vaccinationsintyget efter den tredje vaccindosen.
30.3.2022, Artikel
Avtal om delad vårdnad är inget hinder för att sköta ärenden på Mina Kanta-sidorna
Det har kommit välkomna förändringar på Mina Kanta-sidorna när det gäller att sköta ärenden för minderårigas räkning. Förändringarna gäller avtal om delad vårdnad och spärrmarkeringar.
30.3.2022, Meddelande - Professionella
Det blir enklare för den privata socialvården att ansluta sig till Kanta-tjänsterna
Det finns tre sätt för privata organisationer att ansluta sig till Kanta. Parallell anslutning är ett enklare sätt att ansluta sig för privata tjänstetillhandahållare som saknar eget klientdatasystem. Gemensam anslutning har utvecklats särskilt för företagskedjor.
29.3.2022, Meddelande - Medborgare
Bedragare fiskar fortfarande efter bankkoder och personuppgifter i Mina Kanta-sidors namn
I Mina Kanta-sidors namn sprids fortfarande meddelanden och länkar som leder till webbplatser som upprätthålls av brottslingar. Också i FPA:s namn har bedragare fiskat efter bankkoder och personuppgifter. Det är endast tryggt att logga in på Mina Kanta-sidor på adressen www.kanta.fi och i MittFPA på adressen www.fpa.fi.
28.3.2022, Störningsmeddelande
Störningen i Mina Kanta-sidor har upphört
28.3.2022, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Mina Kanta-sidor
24.3.2022, Meddelande - Medborgare
Be chattbotten om råd i frågor som gäller Kanta-tjänsterna
Chattbotten Kanta-kompis ger råd i frågor som gäller Mina Kanta-sidor och andra Kanta-tjänsterna. Kanta-kompisen betjänar dygnet runt på webbplatsen kanta.fi. Chattbotten är baserad på artificiell intelligens och den utvecklas utifrån respons från användarna.
23.3.2022, Störningsmeddelande
Störningen i Mina Kanta-sidor har upphört