Meddelanden
6.2.2024, Meddelande - Utvecklare
THL och FPA: Kommentarer begärs om tidsbokningsspecifikationerna
THL och FPA begär kommentarer om de nationella specifikationerna för tidsbokningen inom social- och hälsovårdens tjänster senast 13.3.2024. Uppgifterna om tidsbokning i de lokala systemen kommer i framtiden också att införas i Kanta-tjänsterna.
2.2.2024, Meddelande - Professionella
Bekanta dig med den nya webbskolan om verksamhetsmodeller för fullmakt för köpta tjänster
I den här webbskolan för yrkespersoner inom hälso- och sjukvården fördjupar du dina kunskaper i hur Kanta-tjänsterna används i köpta hälso- och sjukvårdstjänster.
2.2.2024, Meddelande - Utvecklare
Tre av fyra systemleverantörer är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet, med det finns utrymme för förbättring
I kundnöjdhetsenkäten hösten 2023 utredde vi hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. De som svarade var mest nöjda med dataskyddet och datasäkerheten, med de evenemang och utbildningar som ordnades och med att kommunikationen är aktuell. I specifikationerna och samtestningsprocessen tog de upp sådant som kunde förbättras.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
Ny bestämmelse för undersökning av hälsouppgifter – betydande fynd kan leda till kontakt
Det är nu möjligt att utveckla den individuella vården av patienter även med hjälp av fynd som gjorts i registerundersökningar.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
Kundnöjdhetsenkäter 2023: Nöjdheten som helhet på god nivå inom social- och hälsovården och på apoteken – ändå utrymme för förbättringar på alla delområden
Hösten 2023 gjorde vi åter en kundnöjdhetsenkät om Kanta-tjänsterna som riktades till representanter för såväl apoteken som social- och hälsovården. Som helhet var nöjdheten på en mycket god nivå, men till exempel utvecklingen av tjänsterna gav upphov till kritiska synpunkter.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
THL och FPA: Säkerställ att tidsbokningarna inom ditt välfärdsområde är kompatibla med Kanta-tjänsterna och de nationella specifikationerna
Nationellt enhetliga tidsbokningsuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna underlättar hälso- och sjukvårdens arbete. När uppgifterna sparas i Kanta-tjänsterna främjas uppföljningen av tillgången till vård inom välfärdsområdet.
24.1.2024, Meddelande - Medborgare
MittKanta beviljades symbolen Selkeästi meille
Den nationella webbtjänsten MittKanta förnyas och blir tillgängligare och lättare att använda. De som gjorde användartestningen för projektet Selkeästi meille (Begripligt för alla) testade det nya MittKanta och tjänsten beviljades symbolen Selkeästi meille.
16.1.2024, Meddelande - Professionella
Ändringar i tillståndet för utlämnande av patientuppgifter – uppdatera dina kunskaper i webbskolan
I vår förnyade webbskola lär du dig hur uppgifter inom social- och hälsovården lämnas ut från och med den 1 januari 2024.
12.1.2024, Meddelande - Professionella
Ny Kanta-webbskola om minderåriga som kunder inom social- och hälsovården har publicerats
I den nya webbskolan lär du dig om verksamhetssätten och verksamhetsmodellerna inom social- och hälsovården när kunden är minderårig. Webbskolan kan utnyttjas som en del av organisationernas arbetsintroduktionsplaner eller läroanstalternas undervisningsplaner.
9.1.2024, Meddelande - Utvecklare
En ny version av A-intyget har publicerats – För in den nya versionen senast 28.9.2024
Vi ber systemleverantörer i god tid föra in den nya versionen av A-intyget till patientdatasystemen, så att förmedlingen av intyget till FPA:s förmånsbehandling inte förhindras.
8.1.2024, Meddelande - Medborgare
I Södra Karelen syns socialservicens uppgifter nu för klienterna i MittKanta
Klienterna i Södra Karelens välfärdsområde kan se sina uppgifter som registrerats inom socialservicen från och med januari i MittKanta. Uppgifterna börjar synas stegvis i MittKanta.
4.1.2024, Meddelande - Medborgare
Över en miljon medborgare har redan kvitterat användningen av uppgifter i MittKanta
Efter slutet av november har varje användare av MittKanta fått ett meddelande om användningen av uppgifter inom social- och hälsovården. Meddelandet skickades eftersom tillståndet för utlämnande förnyas. I fortsättningen möjliggör tillståndet för utlämnande att en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården kan utöver MittKanta-uppgifter även överlämna patientuppgifter i pappersform till en annan aktör inom hälso- och sjukvården.
21.12.2023, Meddelande - Professionella
Ny förbudsblankett för patientdatasystem 2.1.2024 – hur gå till väga inom hälso- och sjukvården om ibruktagandet fördröjs?
Kunden kan i fortsättningen begränsa utlämnandet av sina patientuppgifter mångsidigare än tidigare. Ändringen är genomförd med en förnyad förbudsblankett. Tjänstetillhandahållarna ska börja använda förbudsblanketten i sina system efter årsskiftet, så att det vid utlämnandet av uppgifter går att beakta de nya förbud som kunden utfärdat.
21.12.2023, Meddelande - Utvecklare
Avvikande öppettider vid kundservicen för organisationskunder kring årsskiftet
Kundservicen för vårdpersonal inom hälso- och sjukvården och för systemleverantörer är stängd 25-26.12.2023 och 1.1.2024. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under jul och nyår.
21.12.2023, Meddelande - Medborgare
Avvikande öppettider vid MittKantas kundservice kring årsskiftet
MittKantas kundservicen är stängd 25–26.12.2023 och 1.1.2024. På webbplatsen kanta.fi hittar du svar på vanliga frågor. Chattbotten Kanta-kompis betjänar dygnet runt.
19.12.2023, Meddelande - Medborgare
En person som står under intressebevakning kan nu ge sin förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i MittKanta
En myndig person som förordnats till intressebevakning kan nu ge en annan person fullmakt att uträtta ärenden i MittKanta. Ändringen är en del av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt som främjar intressebevakarnas och intressebevakningsfullmäktiges uträttande av ärenden för någon annans räkning i webbtjänsterna.
14.12.2023, Meddelande - Utvecklare
De nya leveransvillkoren, servicebeskrivningarna och användarvillkoren för Kanta-tjänsterna tas i bruk 1.1.2024
Uppdateringen av kunddokumenten förutsätter inga åtgärder av nuvarande kunder.
14.12.2023, Meddelande - Utvecklare
Fokusområdena i Kanta-tjänsterna för år 2024 har fastställts
I utvecklingen av Kanta-tjänsterna för år 2024 betonas förnyelsen av MittKanta och stödet för utvecklingen av digitaliseringen av social- och hälsovårdsorganisationerna.
12.12.2023, Meddelande - Professionella
Vi utvecklar utnyttjandet av uppgifter i Kanta inom kunskapsbaserad ledning – FPA kan i fortsättningen sammanställa sammandrag av Kanta-uppgifter för tjänstetillhandahållarna
Tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster, såsom välfärdsområdena, kan avgiftsfritt begära sammanfattade statistikuppgifter av FPA om uppgifter som sparats i Kanta som stöd för uppföljningen och planeringen av den egna serviceproduktionen. Tjänstetillhandahållarna kan begära uppgifter från och med början av 2024. Vi kartlägger tjänstetillhandahållarnas informationsbehov.
11.12.2023, Meddelande - Utvecklare
E-postadresser avsedda för Kanta-tjänsternas organisationskunder slås samman
E-postlådorna kantakehitys@kanta.fi och kanta@kanta.fi för organisationskunder slås samman den 1 januari 2024 och adressen kanta@kanta.fi kvarstår i bruk. Adressen yhteistestaus@kanta.fi för samtestningskunder förblir i kraft.