Innehållspublicerare

Kom med i Kanta-föreningspanelen – och påverka!

Artikel - Medborgare Skrivet 29.11.2021 Alla artiklar

Föreningar har möjlighet att delta i utvecklingen av Kanta-tjänsterna och göra medborgarnas röst hörd. Ansökan till föreningspanelens nya mandatperiod pågår som bäst.

 På ritningen ser tre personer på data från enheten. Läkaren står bredvid dem.

Kanta-tjänsterna utvecklas med gemensamma krafter. Ett sätt är att lyssna på föreningar, som representerar finländare som använder sig av tjänsterna. Föreningarna kan lyfta fram en mångfald olika utvecklingsbehov. 

– Kanta-föreningspanelen är en kanal där man kan berätta om medborgarnas behov och önskemål. Vi får höra vad man pratar om i föreningarna. Från vår sida kan vi förmedla aktuell, korrekt information till föreningarna, berättar Sanni Isometsä, chef för serviceverksamheten vid Kanta-tjänsterna. 

För drygt ett år sedan beslöt man att förtydliga den för cirka sex år sedan grundade Kanta-kundpanelens verksamhet. Även namnet förnyades för att bättre motsvara den nya verksamhetsmodellen. Då valdes 20 olika föreningar till Kanta-föreningspanelen, vars mandatperiod upphör i slutet av år 2021. 

Isometsä uppmuntrar föreningar att ansöka till den nya mandatperioden, eftersom mångstämmighet och en dialog behövs. Deltagarantalet är fortfarande begränsat till 20, för att verksamheten praktiskt ska gå att diskutera. 

Medborgarperspektivet ska synas 

I Kanta-tjänsternas utveckling och verksamhet är föreningarnas och därigenom kundernas synpunkter av största vikt. Föreningspanelen förenar medborgarperspektivet. 

– När vi får höra åsikter och erfarenheter kan vi erbjuda rätt sorts kommunikation, utbildning och kundservice, säger Isometsä. 

När vi får höra åsikter och erfarenheter kan vi erbjuda rätt sorts kommunikation, utbildning och kundservice. 

Under den aktuella mandatperioden har varierande föreningar varit med och representerat en bred grupp medborgare. Man har haft två möten per år och under coronatiden har de hållits på distans. Även utanför mötena har man haft en livlig debatt. 

Isometsä är tacksam för att föreningar som redan har ett långvarigt Kanta-samarbete har deltagit, samt föreningar, som man nu har fått ett närmare samarbete med. Allas insats är välkommen.

Nytta av tester 

Bland de färskaste samtalsämnena i panelen är bland annat coronaintyget. Tillsammans har man funderat över hur man ska göra med intyget och hurudan kommunikation man ska koppla till det. 

– Ett långvarigt samtalsämne har också varit uträttande av ärenden för en annan person. Till exempel pensionärsföreningar och Finlands Patientförbund har föreslagit förbättringar för tjänsten. En del av föreningarna har däremot tagit ställning till uträttande av ärenden för minderåriga och hur man kan göra detta enklare. 

Enligt Isometsä är datasäkerhet och dataskydd aktuella samtalsämnen på grund av försöken till nätfiske som inträffat på sistone. Kriminella aktörer har försökt få tag på lösenord och personliga koder såväl i Mina Kanta-sidornas som i bankernas namn. Anvisningar har behandlats i panelen, och föreningarna har kunnat förmedla dem i sina egna kanaler. 

Tjänsternas tillgänglighet är viktig, och från bland annat Synskadades förbund och Kehitysvammaliitto har man fått värdefull kunskap. 

– Paneldeltagare har också varit med och testat kanta.fi-webbsidorna, som håller på att förnyas, och det har vi haft stor nytta av i utvecklingen. 

Diskussion med låg tröskel 

Ansökan till föreningspanelens nya tvåårsperiod är öppen och fortsätter till och med den 13 december. Isometsä hoppas att olika röster även i fortsättningen ska bli hörda – om barn och unga till barnfamiljer, arbetsföra och äldre personer. Hon uppmuntrar även nya föreningar att ansöka. 

– Panelen har låg tröskel och man behöver inte vara insatt i Kanta-tjänsterna. Även om en stor del av föreningarna har direkt kontakt med social- och hälsovårdens digitalisering, så har till exempel Konsumentförbundet framfört goda förslag vad gäller konsumentskyddet. Mångstämmigheten är endast positiv. 

Isometsä betonar att det från Kanta-tjänsternas sida finns med personer som kan påverka saker och ting. På så sätt har ställningstaganden och åsikter inverkan även i praktiken. 

Ansök till den nya mandatperioden här (lyyti.fi, på finska)