Innehållspublicerare

Ny handbok öppnar Kanta-tjänsterna för socialvården

Artikel - Systemutvecklare Skrivet 25.1.2021 Alla artiklar

Socialvårdens aktörer har fått en ny elektronisk handbok till stöd för Kanta-tjänsterna. Handboken innehåller aktuell information, yrkesmässiga definitioner och anvisningar för datasystemtjänster.

Målet för den nya handboken har varit tydlig: syftet är att sammanföra all den information som socialvårdens aktörer behöver om Kanta-tjänsterna. 

Socialvårdspersonalen diskuterar med varandra.

– Ungefär ett år sedan beslöt vi att sammanföra olika definitioner och samla dem i en elektronisk handbok. Tidigare anvisningar och publikationer innehöll mycket överlappande information. Förra våren och sommaren sammanfattade och kompletterade samt sammanställde och samordnade vi definitioner och anvisningar, berättade specialsakkunnig Antero Lehmuskoski på THL:s informationstjänster. 

Enligt specialist på FPA:s Kanta-tjänster Jaana Nissilä har man tidigare fått respons av kunderna om att det ibland har varit svårt att hitta information. Det har funnits mycket information och anvisningar på webbsidorna, och de har funnits både på Kanta.fi och THL:s webbsidor. 

– Nu har man försökt samla all den information som socialvårdens aktörer behöver för att ansluta sig till Klientdataarkivet för socialvården mellan två pärmar. Vi tar gärna emot respons och utvecklingsförslag om handboken av kunderna, säger Nissilä. 

Den första versionen av handboken publicerades i september 2020. Därefter har man ännu gjort små ändringar i den. 

– Preciserande definitionsarbete görs hela tiden och materialet uppdateras regelbundet. Användarna har gett väldigt positiv och tacksam respons: de tycker att det är bra att aktuell information finns på ett ställe, konstaterar Lehmuskoski. 

Information för socialvården, systemleverantörer och IT-tjänsternas producenter 

Enligt Lehmuskoski har man i handboken haft som mål att observera olika användargruppers behov. Handboken betjänar de tjänsteleverantörer inom socialvården som förbereder anslutningen eller som redan har anslutit sig till Kanta-tjänsternas Klientdataarkiv för socialvården. 

Därtill ger handboken teknisk information till datasystemleverantörer och IT-tjänsternas producenter samt berättar vad användningen av arkivet förutsätter. 

– Kommuner och privata tjänsteleverantörer, dvs. anställda inom socialvården, får information om hur de ska gå till väga. Handboken beskriver hur till exempel dokument och arbetstagare ansluts till systemet, vilka kodlistor eller klassifikationer som används, samt hur service- och arbetsuppgifter definieras. Utöver ibruktagande finns även beskrivning av processer. 

Användarna har gett tacksam respons: det är bra att aktuell information finns på ett ställe. 

Handboken ger även en inblick i socialvårdens värld och beskriver hur kunduppgifter registreras, behandlas och arkiveras. 

– Materialet ger information om verksamheten samt tillhörande teknisk hantering av kunduppgifter. Informationen är alltid kopplad till någon verksamhet. Handboken är nödvändig för kundarbetet, konstaterar Lehmuskoski. 

Den digitala handboken uppdateras vid behov 

Målet för utvecklingen av datahanteringen är nationellt, att kunduppgifterna vid behov kan användas överallt där man betjänar en kund inom socialvården. Handboken betjänar detta mål. 

– Informationen är aktuell, omfattande och förenlig. Informationen har beskrivits mer exakt, begripligt och enhetligt än tidigare. 

Lehmuskoski konstaterar att man får många frågor om datahanteringen. 

– De hjälper oss att specificera informationen som delas ut på fältet: informationen förmedlas även till andra behövande i handboken. En elektronisk handbok är lätt att upprätthålla och uppdatera vid behov. Den är även öppen för alla. 

Den digitala handboken har drygt 180 sidor, och man kan använda den bäst på webben och bekanta sig med materialet för det egna verksamhetsområdet. Vid behov kan den skrivas ut, men det är ändå bra att följa med uppdateringar. 

Införandet av klientdataarkivet för socialvården inleddes år 2018. I det här skedet är det ännu frivilligt att ansluta sig till arkivet, men den reviderade klientdatalagen kommer att reglera tidsgränserna för anslutningen, som gäller både offentliga och privata socialvårdsorganisationer. 

Handbokens innehåller nödvändig information för socialvårdens aktörer om Kanta-tjänsterna och förutsättningarna för anslutning.  

Handboken har utarbetats som ett samarbete mellan THL och FPA:s Kanta-tjänster. 

Läs mer

Mer information:

  • kanta@kanta.fi (Kanta-tjänster, stöd och handledning under införandet, specifikationer och tekniska anvisningar)
  • sotetiedonhallinta@thl.fi (dokumentation inom socialvården, utveckling av informationshanteringen, verksamhetsmiljön för socialvården och serviceproduktion inom socialvården, ärende- och klientrelationshantering, klienthandlingar, personregister, hantering av användningen, informationsinnehållet på Mina Kanta-sidor)