Innehållspublicerare

Tips för trygg användning av Mina Kanta-sidorna

Artikel - Medborgare Skrivet 12.10.2022 Alla artiklar

Det gäller att vara noggrann när man uträttar ärenden elektroniskt för att uppgifterna inte ska hamna i fel händer. Läs tipsen om hur du uträttar dina ärenden tryggt på Mina Kanta-sidorna.

"-"

 

Skriv kanta.fi i webbläsarens adressfält 

Skriv kanta.fi i webbläsarens adressfält för att komma till Mina Kanta-sidorna. Uppe till höger finns en grön knapp med texten Logga in på Mina Kanta-sidor. Bilden på ett lås talar om för dig att det är säkert att använda tjänsten. 

Det finns ingen separat mobilapp för Mina Kanta-sidorna. 

Klicka inte på länkar i meddelanden 

Logga inte in på Mina Kanta-sidorna via sökmaskiner eller via länkar som du har fått i e-post- eller textmeddelanden (sms). Ibland kan du nämligen komma till falska webbplatser, om du gör det. FPA ber dig aldrig att logga in på Mina Kanta-sidorna per e-post eller textmeddelande. 

Svara inte på meddelandet och uppge inga uppgifter, om du får ett e-postmeddelande eller textmeddelande i Mina Kanta-sidornas namn. Klicka inte på länkar. 

Spara kanta.fi bland dina bokmärken eller favoriter, så kommer du alltid direkt till rätt webbplats. 

Välj identifieringssätt 

Mina Kanta-sidorna är en personlig webbtjänst. Du ska identifiera dig i tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat (mobil-ID) eller elektroniskt ID-kort.  

Klicka på Logga in på Mina Kanta-sidor för att komma till identifieringen. Du kommer att omdirigeras till Suomi.fi-tjänsten som är en gemensam identifieringstjänst för den offentliga förvaltningen. Om du loggar in med nätbankskoder, ska du använda koderna för din egen bank. Suomi.fi-identifikationen använder OP Tjänsten för förmedling av identifiering. OP syns därför som tjänsteleverantör i samband med identifieringen. Om du identifierar dig med mobilcertifikat, kan det vara Telia som är tjänsteleverantör. 

De personuppgifter som behövs för identifieringen tas från befolkningsdatasystemet. Du ser dina uppgifter i samband med identifieringen och kan därefter fortsätta till tjänsten. 

Överlåt aldrig dina koder till någon annan. 

Logga ut och rensa webbläsarens sökhistorik 

Logga alltid ut ur tjänsten med den blåa knappen som finns uppe på sidan och som har bilden av ett lås när du slutar använda Mina Kanta-sidorna. 

Rensa webbläsarens sökhistorik och cache-minne samt stäng alla webbläsarfönster som är öppna. På så sätt kan andra personer som använder samma dator eller samma mobila enhet som du inte se dina personliga uppgifter. Det här är särskilt viktigt om du använder till exempel FPA:s eller bibliotekets datorer eller andra offentliga datorer. 

Använd uppdaterade operativsystem och webbläsare 

Kontrollera att du använder operativsystem och webbläsare som är i allmänt bruk och som stöds av tillverkarna.

Föråldrade operativsystem, såsom exempelvis Windows XP, stöder inte de nuvarande datasäkerhetsstandarderna och -rekommendationerna, och Mina Kanta-sidor fungerar inte i webbläsare som används med ett föråldrat operativsystem. 

Observera särskilt att Mina Kanta-sidor inte längre fungerar i webbläsaren Internet Explorer 11, eftersom den inte ger tillräckligt med stöd för FPA:s system. 

Det rekommenderas att Mina Kanta-sidor används i exempelvis Chrome eller Firefox. 

Var försiktig och berätta för dina närmaste om hur de ska använda tjänsten 

Skicka aldrig personliga uppgifter, såsom nätbankskoder eller personbeteckningar, per e-post eller textmeddelande. FPA, Kanta-tjänsterna eller polisen begär aldrig dessa uppgifter per e-post eller textmeddelande. Du får heller aldrig uppge dina nätbankskoder per telefon. 

Om du kommer till en webbplats som verkar tvivelaktig, ska du genast lämna sidan och inte klicka på några länkar. 

Kontakta din bank och gör sedan en anmälan till polisen, om dina nätbankskoder hamnar i fel händer. Berätta för dina närmaste om falska webbplatser och hjälp dem använda tjänsten om det behövs för att de ska kunna uträtta sina ärenden på ett säkert sätt. 

Läs mer: