10.12.2021, Meddelande - Medborgare
Bedragare är ute efter bankkoder genom att ringa upp folk och erbjuda hjälp med att hämta coronaintyget från Mina Kanta-sidor. Ge aldrig dina bankkoder till någon utomstående.
10.12.2021, Meddelande - Medborgare
Bedragare är ute efter bankkoder genom att ringa upp folk och erbjuda hjälp med att hämta coronaintyget från Mina Kanta-sidor. Ge aldrig dina bankkoder till någon utomstående.
8.12.2021, Artikel - Professionella
Social- och hälsovårdsorganisationerna har inlett ett arkiveringsprojekt gällande gamla patient- och klientuppgifter tillsammans med DigiFinland. En säker förvaring av gamla uppgifter och möjlighet att använda dem på lång sikt förverkligas bäst i ett koncentrerat arkiv.
7.12.2021, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
7.12.2021, Störningsmeddelande - Medborgare
7.12.2021, Störningsmeddelande - Medborgare
7.12.2021, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
7.12.2021, Meddelande - Professionella
Bekanta dig med de nya sidorna för professionell hälso- och sjukvårdspersonal samt det uppdaterade innehållet på kanta.fi.
2.12.2021, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
2.12.2021, Störningsmeddelande - Medborgare
2.12.2021, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
En störning har upptäckts i Kanta Ekstranät. Störningen började 2.12.2021 klockan 6.02. Till följd av störningen är tjänsten ur bruk. Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakar. FPA:s Kanta-tjänster tekninentuki@kela.fi
2.12.2021, Störningsmeddelande - Medborgare
En störning har upptäckts i Mina Kanta-sidor. Störningen började 2.12.2021 klockan 6.02. Till följd av störningen är tjänsten ur bruk. Störningen undersöks. Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakar. FPA:s Kanta-tjänster tekninentuki@kela.fi
30.11.2021, Meddelande - Utvecklare
Leverantörer av klientdatasystem samt socialvårdsorganisationer ombeds ge utlåtanden om de nationella specifikationerna för Klientdataarkivet för socialvården 29.11.2021–7.1.2022.
30.11.2021, Meddelande - Professionella
Förmedlingen av elektroniska A-intyg till FPA har mer än fyrdubblats från föregående år. Elektronisk förmedling av intyg via Kanta-tjänsterna sparar tid och gör förmånshandläggningen smidigare.
29.11.2021, Meddelande - Professionella
Kunduppgiftslagen för bland annat med sig skyldighet för tjänstetillhandahållare inom socialvården att ansluta sig till Kanta-tjänsterna samt förbättrar uppgifternas användbarhet. THL ordnar ett infomöte 9.12.2021 om de föreskrifter som styr verkställandet av kunduppgiftslagen.
29.11.2021, Artikel - Medborgare
Föreningar har möjlighet att delta i utvecklingen av Kanta-tjänsterna och göra medborgarnas röst hörd. Ansökan till föreningspanelens nya mandatperiod pågår som bäst.
25.11.2021, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
25.11.2021, Artikel - Professionella
THL:n kyselytutkimuksen mukaan Kuva-aineistojen arkisto pienentää terveydenhuollon kustannuksia ja sujuvoittaa hoitoa, kun keskitetty tieto on helposti ammattilaisen käytettävissä. Arkistoitavat tietosisällöt laajenevat uuden asiakastietolain myötä.
24.11.2021, Störningsmeddelande
24.11.2021, Meddelande - Professionella
Social- och hälsovårdspersonalen ska kunna berätta för sina kunder om hur kunduppgifterna utnyttjas. På kanta.fi finns ytterligare information och ett infoblad som kan skrivas ut som stöd för Kanta-informationen.
23.11.2021, Störningsmeddelande