Innehållspublicerare

MittKanta ger bättre översikt över de egna patientuppgifterna – vid behov kan man begära att uppgifterna rättas

Artikel - Medborgare Skrivet 25.5.2022 Alla artiklar

Tack vare MittKanta är det nu väldigt enkelt för alla att själv kontrollera sina patientuppgifter. Enligt användarna är en av de bästa funktionerna i tjänsten att man i lugn och ro kan återgå till det som sades på mottagningen. Om uppgifterna behöver rättas, görs ändringarna alltid av hälso- och sjukvården.

Kaksi henkilöä katselee tietokonetta hymyillen

I fjol användes MittKanta av nästan fyra miljoner finländare. Mängden information som förmedlas i tjänsten är enorm. Användarna ser alla patientuppgifter som hälso- och sjukvården sparat om dem i Kanta-tjänsterna.

Vilken nytta har patienterna av att hälso- och sjukvårdens registreringar syns i MittKanta?

– Uppgifter om vården har också tidigare införts i patientdatasystemet, och man har vid behov kunnat begära dem för påseende. MittKanta tillför ny transparens i registreringen, eftersom man nu enkelt kan se allt som skrivits och överenskommits om ens situation, berättar kundrelationsansvariga Satu Räsänen.

Enligt användarundersökningar anser användarna att en av de bästa funktionerna i MittKanta är att man hemma i lugn och ro kan återgå till det som läkaren sagt på mottagningen. Även hälso- och sjukvårdens arbete underlättas av att en stor del av patienterna själva kan kontrollera sina vårdanvisningar och vårduppgifter i MittKanta.

– I patientjournalen införs symtom, undersökningsresultat och förskrivna behandlingar, och den är ett viktigt verktyg för läkaren. Eftersom Kanta-tjänsterna är en riksomfattande tjänst och information förmedlas över områdes- och organisationsgränserna behöver patientjournalen inte skickas per brev när vårdenheten byts, konstaterar specialisten på FPA:s Kanta-tjänster Mari Holmroos.

Vad kan man göra om man märker fel i de egna uppgifterna i MittKanta?

Ibland hittar användarna fel eller konstiga anteckningar i sina patientuppgifter. Tack vare MittKanta observeras sådana fel och användaren kan begära rättelse av dem hos den enhet han eller hon besökt.

– Det väsentliga är att de viktiga uppgifterna om vården är korrekta. Om uppgifterna innehåller ett klart fel ska kunden begära rättelse av felet via den hälso- och sjukvårdsenhet som registrerat uppgiften. Vi som arbetar i Kanta-tjänsterna kommer inte åt att rätta uppgifter, eftersom ansvaret för dem ligger hos den yrkesutbildade person som vårdat patienten, konstaterar Räsänen.

Olika vårdenheter, såsom hälsovårdscentraler eller sjukhus, har olika förfaranden för hur rättelse ska begäras, t.ex. med en blankett eller per telefon. Den egna vårdenheten kan bäst ge anvisningar för hur uppgifter kan rättas.

Mer information