Innehållspublicerare

Sini Palo utvecklar Kanta-tjänsternas kundrelationer

Artikel - Vårdpersonal Skrivet 1.3.2021 Alla artiklar

Till Sini Palos arbete hör både recepttjänstens kundrelationer och utveckling av Kanta-tjänsterna. I år kommer många nyheter.

Specialist på FPA:s Kanta-tjänster och kundansvarig Sini Palo har arbetat hos FPA ända sedan år 2003. De första tio åren gick åt till chefsuppdrag och att utveckla läkemedelsförmåner. Inom Kanta-tjänsterna har Palo trivts redan i sju år. 

– Fastän Recepttjänsten som hör till mitt arbete är den äldsta och mest etablerade Kanta-tjänsten vid sidan av Mina Kanta-sidorna, dyker det hela tiden upp nya saker. Ingen arbetsdag är den andra lik, man får ständigt fundera ut nya lösningar och utvecklingsvägar. 

Sini Palo

År 2010 började man så småningom övergå till elektroniska recept. Läkarna har i huvudsak skrivit alla recept elektroniskt redan i fyra år. Även utomlands kan man köpa läkemedel med elektroniska recept i Estland, Kroatien och Portugal. 

Detta fungerar även andra vägen: Estland är det första landet vars medborgare från och med juni 2020 har kunnat skaffa läkemedel i Finland med ett elektroniskt recept som skrivits i det egna hemlandet. 

Reserestriktionerna har även tillfälligt påverkat uträttandet av ärenden utomlands. Enligt Palo var läkemedelsleveranserna mellan oktober och december 2020 cirka 200 per månad med recept från det egna landet i både Estland och Finland. År 2019 utnyttjades finländska elektroniska recept i genomsnitt 650 gånger per månad i Estland. 

– I Kroatien och Portugal är användningen ännu marginell. Målet är att elektroniska recept från hemlandet i framtiden ska duga i de flesta europeiska länder, men medlemsländerna bestämmer tidtabellen själva. Härnäst ansluter sig eventuellt Polen, Tjeckien, Sverige, Irland, Grekland och Cypern. 

I framtiden ska elektroniska recept från hemlandet duga i de flesta europeiska länder 

 I fortsättningen har alltså allt fler resenärer och medborgare som arbetar i ett annat europeiskt land nytta av elektroniska recept. 

Alla medicineringsuppgifter koncentrerat i Kanta 

Enligt Palo är det meningen att utvecklingen av den riksomfattande medicineringslistan ska fortsätta under våren. I fortsättningen är det meningen att alla medicineringsuppgifter ska lagras centraliserat i Receptcentret i Kanta. Den riksomfattande medicineringslistan gör det lättare att följa att medicineringen är uppdaterad.  

Förändringar sker även i sjukhusapotekens tjänster. 

– Sjukhusapotek kan än så länge inte ta emot elektroniska recept. Syftet är att man i fortsättningen även på sjukhusapotek ska kunna leverera elektroniska sjukhusapoteksrecept. 

Lagen om klientuppgifter medför förändringar   

Lagen om klientuppgifter inom social- och hälsovården förnyas och orsakar förändringar i överlämnandet av patientuppgifter i Kanta-tjänsterna. Klientdatalagen har som mål att klient- och patientuppgifter ska bättre kunna utnyttjas i vård- och servicesituationer. 

Efter att den nya lagen om klientuppgifter godkänts lanseras användargränssnittet Luotain för serviceproducenter inom hälsovården. Med hjälp av Luotain sparar hälsovårdspersonalen uppgifter om att kunden har informerats om effekterna av den nya lagen samt antecknar uppgifter om kundens förbud mot överlämning av patientuppgifter. 

– Vi utarbetar instruktioner till social- och hälsovården för förändringarna som lagen om klientuppgifter förutsätter och ger stöd för ibruktagandet av Luotain. 

– Vi har även samarbetat med kundorganisationen och de har redan gett värdefulla tips i anknytning till Luotain. Dessutom förbereds utbildning i användningen av Luotain tillsammans med THL och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. 

Att utveckla nytt motiverar 

Samarbete med hälsovårdens kundorganisationer och apotek är en stor del av Palos arbete. Interaktivitet hjälper till att avancera utvecklingen. 

– Syftet är att utveckla tjänster mellan FPA och apoteken i samarbete med kunden. Apotekssamarbetsnätverket består av 12 apotek, Apotekareförbundet och experter vid FPA. 

Sammantaget är målet med Palos arbete att kunderna ska få smidig tillgång till recepttjänsterna. Kännedom om kunderna och fältet är en fördel i utvecklingsarbetet. 

– Utvecklingen av tjänsterna pågår hela tiden. Kunderna ger också många goda förslag, som vi tar i beaktande i den mån som det är möjligt. Motivationen sporras även av intresse för hälsovården och läkemedelsbranschen.