Innehållspublicerare

Socialvårdens pilotprojekt: ”Det är roligt att stå i främsta ledet”

Artikel - Systemutvecklare Skrivet 9.3.2021 Alla artiklar

Förbundet för mödra- och skyddshem tar i bruk andra fasens funktioner av Klientdataarkivet för socialvården. Arbetet inom pilotprojektet har fungerat väl tillsammans med systemleverantören Netproce.

Utvecklingschef Jussi Pulli vid Förbundet för mödra- och skyddshem och verkställande direktör Tuomo Lesonen vid Netproce är märkbart nöjda: samarbetet kring Kanta-tjänsternas Klientdataarkiv för socialvården har avancerat smidigt och utmärkt.

Kaksi sosiaalihuollon ammattilaista keskustelee keskenään.

​​​​​​​– Vi kom med som systemleverantör redan i ett tidigt skede år 2017 för att göra Kanta-integration åt Förbundet för mödra- och skyddshem. Då vi redan befann oss i det första skedet, var det andra skedet en naturlig fortsättning. På så sätt var det lättare att lägga till egenskaper, berättar Lesonen.

Fastän det ännu inte finns bindande lagstiftning, påminner Lesonen att i det nya lagförslaget till lagen om klientuppgifter blir tillhandahållarna av tjänster inom socialvården förpliktade att ansluta sig till Klientdataarkivet för socialvården.    

– Om organisationen går med nu, så hinner den förbereda sig i tillräckligt god tid. I det skede när det blir obligatoriskt kan man förvänta sig att det blir rusning.

Införande av funktioner

Klientdataarkivet för socialvården kan tas i bruk av offentliga och privata organisationer. Arkivets funktioner införs stegvis.

– Vi deltog i FPA:s pilotprojekt där vi kontrollerade funktionaliteten med hjälp av gemensam testning. Allt har gått väl, så till exempel registeråtkomst och strukturerad dokumentation kan nu utnyttjas även i fortsättningen, konstaterar Pulli.

Lesonen berättar att inga större uppehåll inträffade under testerna. Eventuella utmaningar korrigerades och man kunde snabbt gå vidare. Kanta-tjänsternas stöd fanns hela tiden till hjälp.

– Processen var tydlig och piloten har samlat nyttig kunskap som är viktigt inför fortsättningen.

Enligt Pulli har Kymmenedalens Förbund för mödra- och skyddshem som deltog i piloten ansett att det är viktigt att som tjänsteproducent ansluta sig till Kanta-tjänsterna. På så sätt uppfylls även tjänsteanordnarens konkurrenskriterier. Kymsote köper tjänster av Kymmenedalens förbund.

– Vi har 30 medlemsföreningar, som tillhandahåller socialvårdstjänster. 19 föreningar har skyddshem: även de ska anslutas till Kanta vid nästa årsskifte. Arbete krävs av tjänsteproducenterna, men som tur finns det gott om entusiasm.

Alla dokument tryggt på en och samma plats

Socialvårdens tjänster är mångsidiga, men Kanta-tjänsternas helhet beaktar olika behov.

– I det gemensamma nationella arkivet har till exempel strukturerad dokumentation en stor betydelse för såväl tjänsteproducenter som för enskilda arbetstagare, funderar Pulli.


I det gemensamma nationella arkivet har till exempel strukturerad dokumentation en stor betydelse såväl för tjänsteproducenter och enskilda arbetstagare.

Lesonen anser också att enhetlig dokumentation är viktig såsom även att dokumenten kan lagras centralt och säkert på ett och samma ställe.

Netproce har varit systemleverantör till flera organisationer inom socialbranschen – olika serviceuppgifter har blivit bekanta. Företagets huvudprodukt är ett klientdata- och hanteringssystem som registrerats i Valviras A-klass. Det kan enkelt anpassas för att motsvara kraven hos olika tjänsteproducenter och -anordnare inom socialsektorn.

Enligt Lesonen krävs noggrann planering och teknisk kompetens, men även kunskap av organisationerna.

– Den omfattande tekniska helheten har inte gjorts för att irritera användaren, utan slutanvändaren har hela tiden varit i åtanke: förutom att systemet är enkelt att använda, uppfyller det även alla krav.

Därtill har användarvänligheten testats i praktiken: Enligt Pulli har medlemsföreningarna deltagit i utvecklingen.

Nyttig information till alla

Både Pulli och Lesonen berättar att de känner delad glädje och entusiasm över att de har fått vara med och utveckla nyttiga funktioner.

– Vi har fått vara med och producera bra kunskap som många har nytta av i fortsättningen.

Klientdataarkivet för socialvården införs i perioder enligt en landsomfattande tidtabell. När en organisation har fattat beslut om tidpunkten för införandet och anmält sig till perioden lönar det sig även att delta i utbildningen. Utbildning i funktionerna ordnas före varje införingsperiod.

Mer information