2.5.2024, Artikel - Medborgare
Social- och hälsovårdspersonalen söker patientuppgifter i Kanta-tjänsterna i genomsnitt sex gånger per sekund under tjänstetid. Vilken information söker de, och vilken nytta har de av den?
2.5.2024, Artikel - Medborgare
Social- och hälsovårdspersonalen söker patientuppgifter i Kanta-tjänsterna i genomsnitt sex gånger per sekund under tjänstetid. Vilken information söker de, och vilken nytta har de av den?
24.4.2024, Artikel
Olika sidor om skötsel av ärenden i och anvisningar om MittKanta är det mest lästa innehållet på kanta.fi. Nu har de genomgått en omarbetning. Våra kunders åsikter har haft stor betydelse för slutresultatet.
23.4.2024, Artikel - Medborgare
MittKanta förnyas successivt. I fortsättningen är tjänsten tydligare, lättare att använda och mer tillgänglig.
7.12.2023, Artikel - Vårdpersonal
Med hjälp av den elektroniska journalen över prehospital akutsjukvård rör sig informationen mellan den prehospitala akutsjukvården och sjukhuset. Enligt en akutläkare som deltog i pilotprojektet har det gjort den prehospitala akutsjukvården smidigare.
1.12.2023, Artikel - Medborgare
I MittKanta visas nu fliken Uppgifter om socialservice för alla användare. Användarna kommer i MittKanta småningom att kunna se klientuppgifter som registrerats inom olika välfärdsområden och den privata socialservicen.
10.11.2023, Artikel - Systemutvecklare
Sammanställningar av centrala hälsouppgifter gör det lättare att hitta information i Kanta-tjänsterna. För att Kanta-tjänsternas fulla potential ska kunna uppnås måste patientdatasystemen utvecklas så att sammanställningarna kan användas.
27.10.2023, Artikel
MittKanta förnyas etappvis från och med hösten 2023. Receptärendena är de första som kan skötas i den nya tjänsten.
26.10.2023, Artikel - Medborgare
När vi utvecklar Kanta-tjänsterna samarbetar vi tätt med frivilligorganisationer. Organisationerna representerar allmänheten mångsidigt ur flera olika perspektiv. Ansökningstiden till Kanta-organisationspanelen 2024–2025 pågår nu.
25.10.2023, Artikel - Vårdpersonal
Från och med nästa år kommer de första ögonbilderna och alla bildundersökningar från tand- och munvården att kunna sparas i Kanta. Arkiveringen av bilder underlättar samarbetet mellan välfärdsområdena och den privata hälso- och sjukvården.
12.10.2023, Artikel - Medborgare
Patientuppgifter lagras i Kanta på det sätt som yrkespersonen inom hälso- och sjukvården registrerar dem i patientdatasystemet. Var och en kan se sina egna uppgifter i MittKanta.
7.9.2023, Artikel - Vårdpersonal
Socialvården övergår gradvis till strukturerad dokumentation av klientuppgifter. Strukturerat dokumenterad information är enhetlig och kan visas för klienten i MittKanta.
24.8.2023, Artikel - Vårdpersonal
När hälsovårdspersonalen behöver uppgifter om en patients tidigare vård, finns relevanta uppgifter i fortsättningen snabbt till hands som sammanfattningar i Kanta-tjänsterna. Sammanfattningarna berör väsentliga hälsouppgifter.
7.8.2023, Artikel - Medborgare
I MittKanta kan var och en även kontrollera sina uppgifter om ögonhälsan, förutsatt att tjänstetillhandahållaren har anslutit sig till Kanta-tjänsterna.
3.7.2023, Artikel - Medborgare
Inom ramen för projektet NORDeHEALTH, som genomförs som ett nordiskt forskningssamarbete, undersöks finländska, svenska, norska och estniska patienters erfarenheter av nationella patientportaler. I Finland har Aalto-universitetet och FPA som en del av forskningsprojektet kartlagt användarnas erfarenheter av MittKanta. Responsen från användarna är till hjälp i utvecklingen av tjänsten.
21.6.2023, Meddelande - Medborgare
Regeringsprogrammet ger ett starkt stöd för utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Genom samarbete över sektorsgränserna kan man få kundens digitala tjänster i samspel och utnyttja social- och hälsovårdsuppgifterna.
14.6.2023, Artikel - Vårdpersonal
Utnyttjandet av uppgifterna i Kanta-tjänsterna underlättar välfärdsområdenas arbete och kan leda till kostnadsbesparingar på lång sikt. FPA och välfärdsområdena samarbetar i utvecklandet av informationshanteringen och digitala tjänster inom social- och hälsovården.
13.6.2023, Artikel - Medborgare
Det blir smidigare att använda MittKanta när den riksomfattande webbtjänsten förnyas från och med hösten 2023. Tjänsten blir framför allt tillgängligare och lättare att använda.
8.6.2023, Artikel - Medborgare
Visste du att du också ser uppgifter om mun- och tandvård i MittKanta? Förutsättningen är att tandläkaren eller munhygienisten har registrerat uppgifterna där.
1.6.2023, Artikel - Vårdpersonal
Under de kommande åren börjar klientuppgifter om både offentlig och privat socialservice visas i MittKanta. De uppgifter som tjänstetillhandahållarna registrerar börjar visas etappvis.
25.5.2023, Artikel - Medborgare
Att träna chattbotten betyder i praktiken att man matar den med information. Det arbetet utförs av botviskare. Deras uppgift är att alltid vara steget före nästa fråga.