Innehållspublicerare

Användningen av elektroniska B-utlåtanden blir vanligare inom hälso- och sjukvården

Artikel - Systemutvecklare Skrivet 5.1.2021 Alla artiklar

Digitaliseringen av intyg och utlåtanden inom hälso- och sjukvården försnabbar kundernas skötsel av ärenden och kan medföra kostnadsbesparingar för hälso- och sjukvården. Systemleverantörerna behövs för att blanketten ska fås i bruk i allt större omfattning.

Med hjälp av elektroniska blanketter arkiveras intyg eller utlåtanden som signerats av läkare i Kanta-tjänsternas Patientdataarkiv, där de kan ses av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården samt på Mina Kanta-sidor av kunden själv. Förmedlingen av intyg till FPA försnabbar FPA:s handläggning av ersättningar. Förmedlingen kräver kundens samtycke.

Två personer diskuterar.

Digitaliseringen ger möjlighet till högklassigare och enhetligare utlåtanden och är också ett informationssäkert sätt att förmedla utlåtanden. Den underlättar också livet för kunden.
När intyg och utlåtanden förmedlas elektroniskt behöver kunden inte längre själv lämna in läkarintyg och -utlåtanden till FPA för förmånshandläggning. Det här ökar jämlikheten mellan invånare i olika regioner och påskyndar ärendehanteringsprocessen.

Det nya elektroniska B-utlåtandet infördes på FPA i slutet av 2016. År 2019 skickades ändå över 550 000 B-utlåtanden in till FPA i pappersform och bara 106 i elektronisk form. I år har redan 4845 B-utlåtanden förmedlats till FPA i elektronisk form. Om allt fler hälso- och sjukvårdsorganisationer tog i bruk det elektroniska B-utlåtanden, skulle också läkarna kunna utnyttja utlåtandet i högre grad.

Samtestningens och ibruktagningsprovets roller

Intyg och utlåtanden som lagras i Kanta-tjänsternas Patientdataarkiv kan förmedlas till FPA, när funktionen har tagits i bruk i patientdatasystemet. 

– Innan man kan börja förmedla intyg via Kanta-tjänsterna måste de nödvändiga funktionerna implementeras i hälso- och sjukvårdens patientdatasystem, säger Tiina Rauhala, som är kundrelationsansvarig på Kanta-tjänsterna.

För att man ska kunna börja spara och förmedla ett visst intyg med patientdatasystemet måste systemet genomgå både samtestning och ibruktagningsprov. 

Informationssystem som behandlar kunduppgifter inom social- och hälsovården måste uppfylla de väsentliga kraven på interoperabilitet, informationssäkerhet, dataskydd och funktionalitet. Den samtestning som FPA samordnar är en lagstadgad skyldighet för informationssystem av klass A. Vid samtestningen säkerställs att informationssystemet har genomförts enligt de nationella specifikationerna som gäller interoperabilitet.  

Genom ibruktagningsprovet kontrollerar man att det säkert lyckas att lagra uppgifterna i Patientdataarkivet. Ibruktagningsprovet är ett prov som Kanta-tjänsterna kräver och som utförs i hälso- och sjukvårdsorganisationerna med assistans från systemleverantören.

Ibruktagningsprov ska utföras åtminstone när man för första gången lagrar ett visst intyg eller utlåtande i Patientdataarkivet med patientdatasystemet och börjar förmedla det till FPA.

När patientdatasystemet har den tekniska beredskapen och samtestningen och ibruktagningsprovet har utförts, kan organisationen börja spara intyget i Kanta-tjänsterna och förmedla det till FPA.

Elektroniska blanketter blir vanligare 

Tiina Rauhala tror att användningen av elektroniska intyg och utlåtanden inom hälso- och sjukvården kommer att öka i framtiden.

– För att det här ska bli möjligt behövs det bl.a. tekniska implementeringar i organisationernas patientdatasystem. Det här kräver samarbete mellan systemleverantörerna, hälso- och sjukvårdsorganisationerna och andra samarbetspartners, konstaterar Rauhala. 

Fördelarna med elektroniska blanketter är uppenbara både för hälso- och sjukvården och för slutkunden. 

Läs mer

Mer information till systemleverantörer:

Frågor som gäller B-utlåtandets innehåll och förmedling av intyg till FPA skickas till: tiedonvalitys@kela.fi 

Frågor som gäller ibruktagande och samtestning skickas till: kanta@kanta.fi