Innehållspublicerare

Socialvårdens aktörer förpliktas att ansluta sig till Kanta

Artikel - Vårdpersonal Skrivet 25.1.2022 Alla artiklar

Lagen om kunduppgifter förpliktar även socialvårdens tjänstetillhandahållare att ansluta sig som användare av Kanta-tjänsterna. Övergångsperioden pågår antingen till september 2024 eller januari 2026.

Den nya lagen om kunduppgifter som trädde i kraft i början av november 2021 förpliktar alla socialvårdens tjänstetillhandahållare att ansluta sig till det nationella Klientdataarkivet för socialvården. Förändringarna som fastställs i lagen måste inte förverkligas genast, utan gott om tid har reserverats för övergången.

"-"

Socialvårdens offentliga tjänstetillhandahållare och privata tjänstetillhandahållare som agerar för den offentliga sidans räkning ska ansluta sig senast 1.9.2024.

Även tjänstetillhandahållare som producerar privat socialvård ska ansluta sig till Kanta, om man använder ett datasystem för behandlingen av klient- och patientuppgifter. Övergångsperioden är lite längre för dem: de måste ansluta sig senast 1.1.2026.

– Social- och hälsovårdsreformen har gjort att en del anslutningar har flyttats till en senare tidpunkt. Från och med början av år 2023 består den offentliga sidans organisationer av välfärdsområden, som i sinom tid ansluts till Kanta-tjänsterna, berättar kundansvarig för Klientdataarkivet för socialvården Marjo Hirvonen från Kanta-tjänsterna.

Stöd för anslutningen av privata organisationer

Det har varit möjligt att ansluta sig frivilligt till Klientdataarkivet för socialvården redan innan lagen om kunduppgifter trädde i kraft. För närvarande finns det över hundra offentliga tjänstetillhandahållare inom socialvården, och största delen av dem är också kunder hos Kanta-tjänsterna. Av privata tjänstetillhandahållare är det endast ett fåtal som frivilligt använder Kanta-tjänsterna.

Sammanlagt finns det uppemot 4 000 privata tjänstetillhandahållare inom socialvården. Marko Suhonen, specialist på FPA:s Kanta-tjänster, konstaterar att lämpliga anslutningsalternativ finns för alla.

– En offentlig tjänstetillhandahållare kan tillhandahålla sitt eget datasystem och det finns även olika modeller för gemensam anslutning. Detta underlättar anslutningen till exempel för små privata tjänstetillhandahållare.  

Klientdataarkivet för socialvården betjänar även privata tjänstetillhandahållares behov. Åtkomsträtten till register är en funktion som till exempel möjliggör verksamheten hos aktörer som producerar tjänster för den offentliga sidans räkning. Med hjälp av den kan tjänstetillhandahållare lagra klientuppgifter direkt i den personuppgiftsansvariges register och utnyttja uppgifterna i registret.

Ett kompatibelt system garanterar uppgifternas tillgänglighet  

Det viktigaste när man ansluter sig till Kanta är att organisationen som ansluter sig använder ett klientdatasystem som är kompatibelt med Kanta. Detta gäller såväl privata anslutare som kommande välfärdsområden som eventuellt förnyar sina system.

Välfärdsområdena skaffar själva sina datasystem, och Kanta-tjänsterna förpliktar inte till att förbinda sig till ett visst system.

– Många välfärdsområden eftersträvar en modell med ett system. Sannolikt är emellertid att områdena har flera olika system. Det är mycket som ska göras för att uppgifterna ska bli tillgängliga före hösten 2024, konstaterar Suhonen.

En väsentlig förändring är att i fortsättningen arkiveras uppgifterna i välfärdsområdets register.

Användningen av Kanta styr också yrkesfolkets arbetssätt

För anställda inom socialvården betonas speciellt förändringarna vad gäller registrering av klientuppgifter. Utbildningar har ordnats för registreringen, och målet är att datasystemen också ska underlätta den.

– Jämfört med tidigare standardiseras registreringen. På så sätt kan uppgifterna användas och delas gemensamt, berättar Hirvonen.

Jämfört med tidigare standardiseras registreringen. På så sätt kan uppgifterna användas och delas gemensamt.

Suhonen konstaterar att uppgifterna och dokumenten registreras i strukturerad form per serviceuppgift i enlighet med THL:s direktiv.

Yrkesfolket har även en central roll i att informera kunder om behandlingen av uppgifter och kundernas rättigheter. Till exempel måste man beakta förbud som kunden fastställt, viljeförklaringar, uträttande av ärenden för andra och ställningstaganden.

Förordningen om rätten att använda uppgifter fastslår att vem som helst inte kan se uppgifterna. Lagen om kunduppgifter förpliktar för sin del att dataskyddet ska vara kontinuerligt.

– Nyligen avslutades också en remissbehandling, som gällde de funktionella definitionerna i Klientdataarkivet för socialvården. På basis av responsen färdigställer FPA och THL definitionerna och offentliggör dem i mars, berättar Suhonen.

Hirvonen och Suhonen rekommenderar att socialvårdens offentliga och privata aktörer ansluter sig i god tid till Kanta-tjänsterna och Klientdataarkivet för socialvården. Funktionerna kan införas så småningom, man behöver inte göra allt på en gång.

Läs mer