Palvelun saavutettavuus on arvioitu Kelassa.
Miten saavutettava palvelu on?
Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin. (WCAG-kriteeristö 2.1 A ja AA-tasot)
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:
- Ylätunnisteen Kanta-logossa ei ole tekstivastinetta. (WCAG 1.1.1.)
- Etusivun Terveydenhuollon ammattihenkilö-kortin tekstivastinetta täytyy tarkentaa. (WCAG 1.1.1.)
- Semanttisten merkkausten kriteerit eivät täyty. (WCAG 1.3.1.)
- Alaikäisen huoltajilta kieltämät reseptit näkyvät listauksessa punaisella värillä. (WCAG 1.3.3).
- Osassa virheilmoituksista väri on ainoa visuaalinen tapa välittämään informaatiota. (WCAG 1.4.1)
- Värikontrastit eivät joiltakin osin ole tarpeeksi suuria. Esimerkiksi jotkin painikkeet ja otsikkotasot eivät erotu tarpeeksi hyvin. (WCAG 1.4.3 ja 1.4.11.).
- Kaikkia toiminnallisuuksia ei voi käyttää näppäimistöllä. (WCAG 2.1.)
- Joissakin kohdissa esiintyy näppäimistön kohdistumisen lukittumista. (WCAG 2.1.2.)
- Navigoitavien elementtien navigointijärjestys ei ole kaikilta osin looginen. (WCAG 2.4.3.)
- Näppäinkohdistimen tarkennus puuttuu. (WCAG 2.4.7.)
- Joidenkin käyttöliittymäkomponenttien nimet eivät näy. (WCAG 2.5.3.)
- Kieleltä ei ole määritelty HTML-koodiin. (WCAG 3.1.1.)
- Ruotsiksi kirjoitettujen osuuksien kielimääritykset ovat puutteellisia. (WCAG 3.1.2.)
- Kun sivun tulostaa, tulosteen asettelu on merkittävästi erilainen kuin sivun asettelu verkossa. (WCAG 3.2.2.)
- Ruudunlukijaohjelmisto ei tunnista virheellisesti täytettyjä lomakekenttiä. (WCAG 3.3.1. ja 4.1.3.)
- Käyttöliittymää ei voi käyttää kaikissa kohdissa sujuvasti ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 4.1. ja 2.1.1.)
Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 31.12.2023 mennessä.
Anna palautetta saavutettavuudesta
Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.
Anna palautetta saavutettavuudesta saavutettavuuspalautelomakkeella
Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.
Saavutettavuuden valvonta
Jos huomaat palvelussa saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
- Saavutettavuusvaatimukset-sivusto
- sähköposti: saavutettavuus@avi.fi
- puhelinnumero, vaihde: 0295 016 000
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi
Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita.
Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:
- Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
- Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
- Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
- Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.