Sisältöjulkaisija

Kannasta tukea potilaan terveydentilan arviointiin

Artikkeli - Ammattilaiset Kirjoitettu 22.3.2023 Kaikki artikkelit

Kanta-palveluihin tallennetut terveys- ja lääkitystiedot tukevat potilaan hoidon suunnittelua. Siksi on tärkeää, että ajantasaiset tiedot ovat helposti terveydenhuollon ammattilaisen käytettävissä.

Kanta kokoaa yhteen kaikki potilaan terveys- ja lääkitystiedot. Kanta onkin ammattilaiselle korvaamaton tietolähde, jos potilas esimerkiksi muuttaa paikkakunnalta toiselle tai asioi sekä julkisessa että yksityisessä terveydenhuollossa.

Joskus tietoa kertyy niin paljon, että sen läpikäynti kiireisellä vastaanotolla voi olla haastavaa. Esimerkiksi monisairaalla potilaalla saattaa olla useita samanaikaisia lääkityksiä ja lukemattomia käyntejä eri terveydenhuollon yksiköissä.

Lääkäri ja potilas keskustelevat vastaanotolla.

Terveydenhuollon ammattilainen käyttää Kannan tietoja oman organisaationsa potilastietojärjestelmän kautta.

– Kanta-tietojen käytettävyyttä kehitetään sekä potilastietojärjestelmissä että Kanta-palveluissa, jotta ammattilainen voi selvitystyön sijaan keskittyä potilaan hoitamiseen, liiketoiminnan asiantuntijat Hanna Malinen ja Sini Palo Kelan Kanta-palveluista kertovat.

Yhteenvetotiedot helpottavat tietojen löytymistä

Kannasta on mahdollista hakea ja muodostaa yhteenvetoja potilaan keskeisistä terveystiedoista. Keskeisiä terveystietoja ovat esimerkiksi diagnoosit, riskitiedot, laboratoriotutkimukset ja rokotukset. Terveydenhuolto voi ottaa toiminnallisuuden käyttöön heti, kun potilastietojärjestelmä on siihen valmis.

– Yhteenvedoista hoitava ammattilainen saa nopeasti tuoreimman tiedon potilaan terveydentilasta. Jos ammattilainen tarvitsee enemmän tietoa, pääsee hän siirtymään yhteenvedoista myös käyntipäiväkohtaisiin tietoihin, Malinen kertoo.

Yhteenvedoista hoitava ammattilainen saa nopeasti tuoreimman tiedon potilaan terveydentilasta.

Monipuolista tietoa hoidon tueksi

Yhteenvedot helpottavat jokaisen terveydenhuollon ammattilaisen työtä, mutta oma lukunsa ovat tilanteet, joissa potilaan terveys on akuutissa vaarassa.

– Esimerkiksi ensihoidossa työskentelevä lääkäri voi tutustua Kannan yhteenvetojen kautta potilaan terveystietoihin, jos potilaan henkilöllisyys on tiedossa. Myös päivystyksen työ helpottuu, kun kriittiset tiedot ovat nopeasti selattavissa, Malinen summaa.

Hyvinvointialueilla voi olla myös omia yhteenvetonäkymiä, joiden avulla voi katsoa sillä alueella kirjattuja tietoja. Niistä ei kuitenkaan ole apua, jos potilas hakeutuu hoitoon toiselle hyvinvointialueelle.

Lääkitystiedot ajan tasalle

Kehitteillä oleva Kanta-lääkityslista taas tulee helpottamaan potilaan ajantasaisen lääkityksen seuraamista.

– Lääkityslistan avulla terveydenhuollon ja apteekkien ammattilaiset näkevät järjestelmistään, mitä lääkkeitä potilaalla on sillä hetkellä käytössään. Listalla näkyvät myös annosmuutokset ja lääkkeiden lopetukset ajantasaisina, Palo toteaa.

Lääkitystiedot ovat jo nyt kattavasti saatavilla Kannan reseptikeskuksesta, mutta sen läpikäynti voi olla työlästä.

– Yhteinen, kaikilla käytössä oleva lääkityslista parantaa lääkitysturvallisuutta. Listaa pitää kuitenkin ylläpitää aktiivisesti, jotta siitä saadaan kaikki hyöty irti, Palo muistuttaa.

Yhteinen, kaikilla käytössä oleva lääkityslista parantaa lääkitysturvallisuutta.

Kanta-lääkityslistan kehitys etenee vaiheittain. Terveydenhuolto voi jo ottaa käyttöön muun muassa rakenteisen annostuksen ja lääketietokannan muutoksen, joka helpottaa biosimilaarien määräämistä. Nämä muutokset toimivat pohjana varsinaiselle avohoidon lääkityslistalle, joka valmistuu näillä näkymin vuoden 2025 lopussa.

Lue lisää