Sisältöjulkaisija

Kanta-palvelujen chattirobotti Kanta-apulainen on oiva digiapuri

Artikkeli - Kansalaiset Kirjoitettu 3.3.2023 Kaikki artikkelit

Maaliskuussa vuoden täyttävä Kanta-palvelujen chattirobotti on ollut menestys. Kanta-apulainen on oppinut huimasti uutta. Ylläpidon ohella sitä kehitetään jatkuvasti.

Chattirobotti Kanta-apulainen on palvellut asiakkaita hyvin ja tehokkaasti. Ensimmäisen vuoden aikana chattirobottiin on syötetty niitä tietoja, joita Kanta-palveluissa tiedetään asiakkaiden kysyvän, OmaKannan asiakkuusvastaava ja chattirobotin tuoteomistaja Mirva Nättiaho-Rönnholm kertoo.

Nainen ja vanha mies tietokoneella.

Myös laki määrittelee sen, mitä chattirobotin pitää osata.  

– Esimerkiksi sosiaalipalvelujen tiedot alkavat näkyä vähitellen keväästä 2023 alkaen OmaKannassa, joten chattirobotilla tulee olla valmius vastata näihin kysymyksiin. Siksi syötämme uusia tietoja Kanta-apulaiselle koko ajan.  

Kanta-apulainen pystyy vastaamaan helppoihin ja yksinkertaisiin kysymyksiin hyvin.

Nättiaho-Rönnholmin mukaan chattirobotti on vapauttanut asiakaspalvelijat keskittymään monimutkaisempiin asioihin ja siten helpottanut asiakaspalvelun työtä.

– Kanta-apulainen pystyy vastaamaan helppoihin ja yksinkertaisiin kysymyksiin hyvin. Se osaa ohjata kyselijät myös lisätiedon äärelle kanta.fi-verkkosivuilla, esimerkiksi turvallisen asioinnin ohjeeseen.

Mitä chattirobotti Kanta-apulaiselta kysytään?

– Eniten asiakkaat kyselevät chattirobotilta omista tutkimustuloksistaan ja siitä, missä ne sijaitsevat OmaKannassa. Jos tulokset eivät ole vielä tulleet näkyviin, asiakkaat kyselevät, milloin ne näkyvät.  

Chattirobotilta kysytään paljon myös resepteistä ja niiden uusimisesta. Näihinkin chattirobotti Kanta-apulainen antaa vastaukset.  

Nättiaho-Rönnholm kertoo, että viime vuonna Kanta-apulaiselta kysyttiin erityisen paljon rokotustodistuksista ja neljänsistä koronarokotuksista. Talviaikaan kysellään influenssarokotuksista.

– Chattirobotin kouluttaminen on aallonharjalla olemista. On ennakoitava ja pidettävä vuoden kierto mielessä. Esimerkiksi kesää kohden kysellään varmasti punkkirokotteista.  

Kanta-apulaiselta voi kysyä esimerkiksi sitä, miten OmaKannasta kirjaudutaan ulos. Se on helppo ja lyhyt kysymys, jossa chattirobotti auttaa. 

Esitä chattirobotille yksi kysymys kerrallaan

Chattirobotti Kanta-apulainen on parhaimmillaan kysymyksissä, joissa kysytään vain yhtä asiaa. Tällöin tekoäly ymmärtää, mitä siltä halutaan. Jos yhteen lauseeseen listaa useampia kysymyksiä, chattirobotti ei välttämättä osaa vastata.  

– Jos mielen päällä on useampi asia, kannattaa kysyä kysymys kerrallaan, Nättiaho-Rönnholm vinkkaa. 

Keskustelut chattirobotti Kanta-apulaisen kanssa ovat aina anonyymejä.

Hän korostaa, että keskustelut chattirobotti Kanta-apulaisen kanssa ovat anonyymejä, ja siksi sen käyttäminen on täysin turvallista.

Kanta-apulaisella on ruotsinkielinen työkaveri. Chattirobotti Kanta-kompis aloitti työnsä kesällä 2022, ja Kanta-apulaisen tavoin sekin on suoriutunut työstään mallikkaasti.  

– Toki ruotsinkielisiä kysymyksiä tulee melko harvoin, joten chattirobotti Kanta-kompiksen onnistumisen laatua on vaikeampi mitata kuin suomenkielisen palvelun.