Julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto voi nyt testata hyvinvointialueisiin liittyviä muutoksia testiympäristössä

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 20.10.2022 Kaikki tiedotteet

Kanta-palveluiden asiakastestiympäristöissä voi testata tilannetta, joka on tuotannossa vuoden 2023 alusta lähtien, jolloin hyvinvointialueet aloittavat toimintansa. Testaus on mahdollista julkiselle sosiaali- ja terveydenhuollolle.

Kansalliseen koodistopalveluun on päivitetty hyvinvointialueiden tiedot. Tämä mahdollistaa sen, että julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot voivat testata Kanta-palvelujen asiakastestiympäristössä tulevien hyvinvointialueiden rekisterinpitäjämuutoksia ja potilastietojärjestelmän toimintaa. Testaus koskee ainoastaan asiakastestiympäristöä, ei tuotannonkuva-ympäristöjä.

Tämä testaus koskee vain julkisia, hyvinvointialueisiin liittyviä organisaatioita. Muiden organisaatioiden osalta asiakastestiympäristö toimii entiseen tapaan.

Testauksessa kannattaa huomioida seuraavat organisaatiotietoihin liittyvät asiat:

• Rekisterinpitäjärekisterissä ja Sote-organisaatiorekisterissä on voimassa sekä vuoden 2022 organisaatiot että hyvinvointialueiden uudet organisaatiot.
  • Asiakas- ja potilastietojärjestelmissä ei pääsääntöisesti ole tehty tarvittavia hyvinvointialue-organisaatiomuutoksia.
  • Osa asiakas- ja potilastietojärjestelmistä voi testauksessa käyttää jo hyvinvointialue-organisaation tietoja.

Lisätietoja: