Kysely: Sote-ammattilaiset ja kansalaiset kokevat tärkeäksi, että tietoja voidaan suostumuksella luovuttaa toimialojen välillä

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 20.10.2022 Kaikki tiedotteet

Valtaosa kansalaisista ja ammattilaisista suhtautuu myönteisesti tietojen luovuttamiseen sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen välillä, kertoo Kanta-palvelujen toteuttama kysely. Toimialojen välisestä tietojen luovuttamisesta kaivataan kuitenkin lisää tietoa.

Asiakastietolaki mahdollistaa tulevaisuudessa tietojen luovuttamisen Kanta-palvelujen kautta sosiaali- ja terveydenhuollon välillä. Lain mukaan toimialojen välinen tietojen luovutus perustuu asiakkaan antamaan suostumukseen.

Kansalaisten ja ammattilaisten näkemyksiä tietojen luovuttamiseen ja siihen annettavaan suostumukseen kartoitettiin keväällä kyselyissä. Kyselyt perustuivat ammattilaisten ryhmähaastatteluihin.

Kansalaiset antaisivat suostumuksensa Omakannassa

Kansalaisvastaajista noin 90 % haluaa antaa suostumuksensa tietojen luovuttamiseen sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen välillä. Ne vastaajat, jotka eivät suostumusta antaisi, haluavat päättää tietojensa käytöstä itse.

Suostumuksensa kansalaisvastaajat haluavat antaa joko Omakannan kautta tai muutoin sähköisesti vahvasti tunnistautuneena. Rinnalla tulisi kuitenkin olla mahdollisuus antaa suostumus sosiaali- ja terveydenhuollossa asioidessa. Kansalaisten mielestä suostumus tietojen luovuttamiseen voisi olla kerralla annettava laaja suostumus tai muodostua jopa automaattisesti silloin, kun hakeudutaan palvelujen piiriin.

Kansalaisten mielestä suostumus pitää kuitenkin olla peruttavissa tai sitä pitää voida rajata esimerkiksi käyntikohtaisesti. Suostumuksen peruutus- ja rajausmahdollisuuksista pitää kertoa suostumuksen annon yhteydessä. Lisäksi kansalaiset pitivät tärkeänä, että he saavat automaattisesti ja jopa reaaliaikaisesti tiedon siitä, kuka heidän tietojaan on katsonut, käsitellyt, tulostanut tai jakanut eteenpäin ja millä perusteella.

Ammattilaiset kaipaavat tietoa toimialojen välisestä tietojen luovuttamisesta

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten näkemys suostumuksesta oli saman tyyppinen kuin kansalaisilla. Ammattilaiset toivat esille myös sen, että kaikilla kansalaisilla ei ole mahdollisuutta tai osaamista sähköiseen asiointiin.

Ammattilaisten vastauksissa korostui se, että he tarvitsevat tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen välisestä tietojen luovuttamisesta sekä suostumuksen hallinnoinnista. Lisäksi heidän vastauksissaan nousi esille yhtenevien toimintamallien ja -tapojen tärkeys sekä järjestelmien käytettävyys suostumusten käsittelyssä.

Ammattilaiset kokevat tiedon liikkumisen toimialojen välillä tärkeäksi

Sote-ammattilaisille suunnatussa kyselyssä selvitettiin myös ammattilaisten suhtautumista asiakas- ja potilastietojen liikkumiseen toimialojen välillä. Vastaajien mukaan asiakas- ja potilastieto sekä sen liikkuminen on välttämätöntä heidän työlleen, eikä turhaa tietoa nähty tietojärjestelmissä olevan.

Järjestelmissä jo olevien tietojen lisäksi tärkeäksi nähtiin muun muassa tiedot asiakkaan kommunikaatiokyvyistä ja -menetelmistä sekä asiointitapatoiveista, kuten esimerkiksi tieto siitä, kykeneekö asiakas hoitamaan asioitaan nykytekniikalla.

Kartoitukseen osallistuneiden ammattilaisten mukaan tieto on tällä hetkellä pirstaleista ja kokonaiskuvan muodostaminen asiakkaan tilanteesta voi olla vaikeaa. Näin ollen aina ei voida esimerkiksi valita oikeaa palvelua asiakkaan auttamiseksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen välisen tietojen luovuttamisen Kanta-palvelujen kautta odotetaan parantavan tätä tilannetta.

Kysely

Kansalaisten kyselyyn vastasi 1418 henkilöä. Aktiivisimpia vastaajia olivat iäkkäämmät eläkkeellä olevat naishenkilöt, jotka edustivat kattavasti eri koulutusasteita ympäri Suomea.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuun kyselyyn vastasi 332 henkilöä. Vastaajat edustivat pääosin julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon eri työtehtäviä ja palveluita eri hyvinvointialueilta.

Verkkokyselyt toteutti Kanta-palvelut