STM on vahvistanut sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen käyttömaksut vuosille 2024-2025

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 9.10.2023 Kaikki tiedotteet

STM on vahvistanut sähköiseen lääkemääräykseen ja Potilastiedon arkistoon liittyvät käyttömaksut vuosille 2024–2025. Maksuilla katetaan DVV:n tuottamat varmennepalvelut sekä ylläpitokustannukset, joita Kelalle tulee Kanta-palvelujen hoitamisesta.

Kanta-palveluihin sisältyvät sähköisen lääkemääräyksen palvelut, potilastietojen ja sosiaalihuollon asiakastietojen valtakunnallinen asiakastietovaranto, kansalaisen käyttöliittymä OmaKanta sekä tiedonhallintapalvelu ja tahdonilmaisupalvelu.

• Apteekeilta perittävä käyttömaksu on 0,053 euroa jokaisesta apteekin ja sen sivuapteekkien toimittamasta sähköisestä lääkemääräyksestä.
  • Hyvinvointialueilta ja Helsingin kaupungilta perittävä maksu on 2,965 euroa vuodessa jokaisesta hyvinvointialueeseen kuuluvan kunnan tai Helsingin kaupungin asukkaasta sisältäen sosiaalihuollon asiakastietovarannon käytöstä perittävän maksun vuodelta 2025.
  • Valtion terveydenhuollon toimintayksiköiltä maksu on 2,715 euroa jokaista asiakasta kohden vuodessa.
  • Yksityisiltä terveydenhuollon palvelunantajilta perittävä maksu on 0,482 euroa jokaisesta yksityisen terveydenhuollon palvelunantajan laatimasta sähköisestä lääkemääräyksestä. Vuosittain perittävä maksu on kuitenkin vähintään 90 euroa. Vähimmäismaksu koskee myös niitä yksityisen terveydenhuollon palvelunantajia, jotka eivät kirjoita lääkemääräyksiä lainkaan.
  • Kansaneläkelaitos maksaa 50 000 euroa vuodessa lääkekorvaustietojen käytöstä.

Lääkärit ja hammaslääkärit voivat edelleen tehdä lääkemääräyksiä Kelain-palvelussa ilman käyttömaksuja silloin, kun palvelua ei käytetä ansaintatarkoituksessa.

Yksityisiltä sosiaalihuollon toimijoilta käyttömaksuja peritään vuodesta 2026 alkaen.

Maksuilla katetaan käyttökustannukset

Kela ja Digi- ja väestövirasto arvioivat etukäteen tietojärjestelmäpalvelujen kustannukset. Käyttömaksut perustuvat tähän arvioon.

Vuosina 2024–2025 Kanta-palvelujen ylläpidon kustannukset kasvavat, koska sekä palveluja että niiden käyttäjiä on aiempaa enemmän. Tähän vaikuttavat mm. potilastiedon asiakastietovarannon ja kuva-aineistojen tietovarannon palvelujen yhä laajempi käyttö sekä julkisen sosiaalihuollon liittyminen sosiaalihuollon asiakastiedon asiakastietovarannon käyttäjäksi. Potilastietoja myös haetaan muista rekistereistä aiempaa enemmän. Myös mahdollisuudet asioida OmaKanta-palvelussa toisen henkilön puolesta laajenevat.

Vuosien 2024–2025 valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen tuottamisesta ja ylläpidosta aiheutuvat kustannukset ovat yhteensä 57,14 miljoonaa euroa. Tästä Kelan osuus on 51,40 miljoonaa euroa, johon lisätään aiemmin myönnetyn maksuvalmiutta turvaavan puskurin takaisinmaksua 1,34 miljoonaa euroa. Digi- ja väestöviraston osuus kokonaisuudesta on 4,40 miljoonaa euroa.