THL ja Kela: Varmista hyvinvointialueesi ajanvarausten yhteensopivuus Kanta-palvelujen ja kansallisten määritysten kanssa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 31.1.2024 Kaikki tiedotteet

Valtakunnallisesti yhtenäiset, Kanta-palveluun tallennetut ajanvaraustiedot helpottavat terveydenhuollon työtä. Tietojen tallentaminen edistää hyvinvointialueen hoitoonpääsyn seurantaa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvaraustiedot tallennetaan tulevaisuudessa Kanta-palveluihin. Hyvinvointialueiden, Helsingin ja HUS:in johdon kannattaa tehdä hankintapäätös ja tilata ajanvarauksen toteutus digipalvelujen ja perusjärjestelmien toimittajiltaan mahdollisimman pian, jotta ajanvarausten hyödyt saadaan käyttöön organisaatiossa. Lain mukaan terveydenhuollon ajanvaraustiedot on tallennettava Potilastiedon arkistoon viimeistään lokakuussa 2026. Sosiaalihuollon ajanvaraustietojen Kantaan tallentamisen aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Terveydenhuollon ajanvaraustietojen kansalliset määrittelyt tulevat kommentoitavaksi 7.2.2024. Vaikka kommenteille tuleva versio keskittyy terveydenhuollon ajanvaraukseen, siinä on mukana sosiaali- ja terveydenhuollolle yhteiset määritysten käsitteet, koodistot ja vaatimukset esimerkiksi digitaalisille asiointipalveluille. Varmistattehan, että hyvinvointialueen hallinnon ja kehittämisen asiantuntijat kommentoivat määrittelyjä, jotta ajanvarausten vaatimukset vastaavat hyvinvointialueiden tarpeita ja tukevat toimintaanne.

Hyvinvointialueiden johdon on tärkeä koordinoida kehittämistyö siten, että myös palveluja tuottavat yksityiset toimijat ja erillisjärjestelmät huomioidaan.

Yhtenäiset ja Kantaan tallennetut ajanvaraustiedot säästävät resursseja

Kanta-palveluun tallennetut ajanvaraustiedot noudattavat valtakunnallisia tietorakenteita. Yhtenäisiä vaatimuksia noudattavat ajanvaraukset voidaan näyttää helposti eri järjestelmissä, mikä vähentää järjestelmien paikallisen yhteensovittamisen tarvetta hyvinvointialueilla.

Terveyspalvelujen ajanvaraustietojen hyödyntäminen tukee ammattilaisten työtä hyvinvointialueen eri palveluissa. Esimerkiksi suun terveydenhuollon ajanvaraustiedot tulevat olemaan Kannan kautta ajantasaisesti ammattilaisten käytettävissä niin hyvinvointialueilla kuin yksityisessä suun terveydenhuollossa. Ajanvaraustietojen parantunut saatavuus vähentää käyttämättömiä aikoja, päällekkäisiä tutkimuksia ja toimenpiteitä, mikä tuo säästöjä.

Myös terveydenhuollon palveluissa toimivien ammattilaisten työ helpottuu kunnollisilla ajanvaraustiedoilla. Tieto asiakkaan tulevista ajanvarauksista täydentää ammattilaisen tietoa asiakkaan tilanteesta.

Kantaan tallennetut ajanvaraustiedot näkyvät asiakkaalle OmaKanta-palvelussa. OmaKannassa asiakas näkee sekä julkisen ja myös yksityisen terveydenhuollon ajanvaraustiedot reaaliaikaisesti, mikä parantaa asiakkaan palvelukokemusta. OmaKannasta asiakas voi myös helposti siirtyä alueen tai palveluntuottajan asiointipalveluun esimerkiksi siirtämään tai perumaan jo tehtyjä varauksia. Tämä vapauttaa terveydenhuollon resursseja ajanvarausten hallinnoinnista muuhun asiakastyöhön.

Ajanvaraustietojen näkyminen OmaKannassa helpottaa myös toisen henkilön puolesta asiointia ja sitouttaa asiakkaita hoitoonsa.

Ajanvaraustiedot kuuluvat hoitoonpääsyn seurantaan ja arviointiin

Ajanvaraustiedot liittyvät myös laajempaan kokonaisuuteen, jossa arvioidaan, miten asiakkaan hoitoon tai palveluihin pääsy toteutuu terveydenhuollossa. Hoitoonpääsytietojen seurantaa ja arviointia Kanta-palvelujen avulla kehitetään parhaillaan.

Tulevaisuudessa Kantaan tallennetut ajanvaraustiedot ja muut hoitoonpääsyn tiedot tukevat tietojen sujuvaa hyödyntämistä. Tietoja voidaan hyödyntää hoidon yhteydessä myös eri hyvinvointialueilla sekä yksityisen ja julkisen terveydenhuollon välillä. Lisäksi tiedot tukevat terveydenhuollon tiedolla johtamista ja palvelujen toteutumisen seurantaa.