Aktuellt
27.9.2021, Meddelande - Professionella
Hur sköter man ärenden tryggt på Mina Kanta-sidor?
Mina Kanta-sidor är en personlig tjänst på nätet för medborgarna där det krävs stark autentisering med hjälp av nätbankskoder, mobilcertifikat eller elektroniskt identitetskort. Läs anvisningarna om hur du kan sköta ärenden tryggt på Mina Kanta-sidor.
27.9.2021, Meddelande - Professionella
Du som företräder en social- och hälsovårdsorganisation, svara på Kanta-tjänsternas kundenkät
Nu kartlägger vi social- och hälsovårdens åsikter om och erfarenheter av Kanta-tjänsterna. Sista svarsdag är 22.10.2021.
23.9.2021, Meddelande - Professionella
Brottslingar fiskar efter bankkoder i Mina Kanta-sidors namn
Det sprids bluffreklam i olika kanaler i Mina Kanta-sidors namn. Länkar i bluffreklamerna leder vidare till en sida där någon försöker komma åt personbeteckningar och bankkoder.
23.9.2021, Servicemeddelande - Professionella
I Kanta-tjänsterna förekommer avbrott 23.9.2021
Tid: 23.9.2021 kl. 22.00–06.00
23.9.2021, Meddelande - Professionella
Personregistren inom socialvården slås ihop till socialvårdens klientregister – ändringarna i klientdatasystemen ska göras före 1.11
Alla handlingar som sparas i Kanta-tjänsternas Klientdataarkiv för socialvården arkiveras i socialvårdens klientregister från och med 1.11.2021. Socialvårdens anmälningsregister tas ur bruk.
23.9.2021, Servicemeddelande - Professionella
I Kanta-tjänsterna förekommer avbrott 26.9.2021
Tid: 26.9.2021 kl. 00.00–11.00
20.9.2021, Meddelande - Professionella
SHM: Utkast till social- och hälsovårdsministeriets förordningar om åtkomsträtt till klientuppgifter inom social- och hälsovården och om ändring av förordningen om journalhandlingar sänds på remiss
Social- och hälsovårdsministeriet (SHM) har sänt ett förordningsutkast som gäller åtkomsträtt till klientuppgifter för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården. Samtidigt begärs utlåtanden om förslag till ändringar i förordningen om journalhandlingar.
18.9.2021, Meddelande
EU:s coronaintyg nu även åt personer som saknar finsk personbeteckning
Personer som inte har finsk personbeteckning kan nu få EU:s coronaintyg utprintat från hälso- och sjukvården. Det är inte möjligt att få ett intyg från MinaKanta-tjänsten utan personbeteckning.
17.9.2021, Störningsmeddelande
Störningen i bankidentifikationen har upphört
17.9.2021, Störningsmeddelande
Störning i bankidentifikationen
15.9.2021, Servicemeddelande - Professionella
Avbrott i Kanta-tjänsterna i september
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
15.9.2021, Artikel - Professionella
Laboratoriesvar behändigt i MittKanta
När du vill kontrollera dina resultat efter laboratoriebesöket, kan du göra det i MittKanta. Där kan du även följa hur dina värden utvecklas.
8.9.2021, Meddelande
Finland förbereder utfärdandet av EU:s coronavaccinationsintyg också för personer som vaccinerats i andra länder
Social- och hälsovårdsministeriet, Institutet för hälsa och välfärd och Folkpensionsanstalten börjar bereda det tekniska genomförandet och en verksamhetsmodell med hjälp av vilka man i Finland kan bevilja EU:s coronavaccinationsintyg till personer som har vaccinerats i länder utanför EU med de covid-19-vaccin som Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) har godkänt.
3.9.2021, Servicemeddelande - Professionella
I Kanta-tjänsterna förekommer avbrott 19.9.2021
Tid: 19.9.2021 kl. 05.00–13.00.
2.9.2021, Meddelande - Professionella
Brottslingar fiskar efter bankkoder med bluffreklamer och bluff-sms i Mina Kanta-sidors namn
Det sprids bluff-sms och bluffreklam i olika kanaler i Mina Kanta-sidors namn. Länkar i meddelandena och reklamerna leder vidare till en sida där någon försöker komma åt personbeteckningar och bankkoder.
2.9.2021, Meddelande - Professionella
Aktuellt om EU:s coronaintyg och hälso- och sjukvårdens verksamhetsmodeller
Det finns brister i tillgängligheten för EU:s coronaintyg på MinaKanta-sidor och dessa kan hälso- och sjukvården eller patientdatasystemets leverantör korrigera. Intyg har inte skapats på grund av felaktiga eller bristfälliga registreringar. Coronaintyget skapas redan för 99 % av dem som fått coronavaccination i och med kvalitetsförbättring och korrigeringar i efterhand av registreringen. Även i fortsättningen är det mycket viktigt att registrera uppgifterna korrekt med en gång. Också testintyg skapas för över 93 % av de utförda testen.
1.9.2021, Artikel - Professionella
Hanna Malinen arbetar med en webbskola för professionella om skötsel av ärenden för minderåriga
Specialist på FPA:s Kanta-tjänster Hanna Malinen koordinerar stora helheter inom kundarbetet. Utöver hälso- och sjukvårdsorganisationer samt deras personal och är de även till nytta för medborgarna.
31.8.2021, Artikel - Professionella
Med hjälp av fullmakt för köpta tjänster förmedlas elektroniska patientuppgifter snabbt och informationssäkert till tjänstens beställare
I samband med köpta tjänster inom hälso- och sjukvården är det viktigt att se till att tjänsteproducenten behandlar och överför patientuppgifterna på rätt sätt till tjänstens beställare. Patientdataarkivets fullmakt för köpta tjänster underlättar och försnabbar de här processerna.
30.8.2021, Meddelande - Medborgare
Webbskolan ger stöd vid användningen av Mina Kanta-sidor
Behöver du eller någon av dina anhöriga handledning i hur Mina Kanta-sidor används? Inget problem! I webbskolan kan du bekanta dig med Mina Kanta-sidor i lugn och ro.
27.8.2021, Meddelande - Utvecklare
Klientuppgiftslagen har godkänts – Specifikationerna för Patientdataarkivet ute för kommentarer till 19.9
Leverantörer av klient- och patientdatasystem samt social- och hälsovårdsaktörer ombeds kommentera de funktionella och tekniska specifikationerna för Patientdataarkivet senast 19.9.2021. I september-oktober ordnas två gemensamma möten där specifikationerna gås igenom.