STM, THL ja Kela: Kanta-lääkityslistan 1. vaihe otettava käyttöön 30.9.2023 mennessä

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 4.11.2022 Kaikki tiedotteet

Kanta-lääkityslistan 1. vaihe, joka sisältää Lääketietokannan vuoden 2022 version, otettiin tuotantokäyttöön Reseptikeskuksessa toukokuussa 2022. Terveydenhuollon käyttöönotoille on tulossa lisäaikaa 30.9.2023 asti.

Kela toimittaa Lääketietokannasta kahta versiota rinnakkain 30.9.2023 asti. Lokakuun alusta 2023 lähtien toimitetaan vain uutta, vuoden 2022 versiota. Jotta sähköisen lääkemääräyksen tekeminen on mahdollista 1.10.2023 alkaen, pitää potilastietojärjestelmissä olla Lääketietokannan vuoden 2022 versio käytössä. Samassa yhteydessä pitää ottaa käyttöön Kanta-lääkityslistan 1. vaiheen muutokset sähköiseen reseptiin pl. rakenteinen annostus. Muutoskokonaisuus pitää sisällään lakisääteisiä muutoksia biologisten lääkkeiden määräämiseen.

1.5. 2022 otettiin käyttöön myös rakenteisten annostustietojen tallentaminen Reseptikeskukseen. Rakenteisten annostustietojen tuottaminen ei tule tässä vaiheessa vielä pakolliseksi potilastieto-järjestelmille.

Muutosten aikataulu

Potilastietojärjestelmien pitää

• tehdä vaadittavat muutokset vuoden 2022 aikana
  • suorittaa hyväksytysti yhteistestaus viimeistään 31.12.2022
  • jaella uusi versio kaikille asiakkailleen viimeistään 30.9.2023.

​​​​​​Organisaatioiden on huolehdittava, että heillä on käytössään Kanta-lääkityslistan 1. vaiheen pl. rakenteinen annostus mukaiset toteutukset 1.10.2023 alkaen.

Kanta-lääkityslistan 1. vaiheen tuomat hyödyt

Kanta-lääkityslista tuo mukanaan useita hyötyjä, esimerkiksi biologisten lääkkeiden ryhmittelytiedot, rakenteisen erillisselvityksen ja käytössä olevan lääkkeen tunnisteet.

Biologisten lääkkeiden ryhmittelytiedot

Potilastietojärjestelmät saavat käyttöönsä biologisten lääkkeiden ryhmittelytiedot, joiden avulla lääkkeen määrääjälle näytetään keskenään vertailukelpoiset biologiset lääkkeet ja niiden hinnat. Hallituksen esityksessä HE 245/2022 edullisimpien biologisten lääkkeiden määräämistä ehdotetaan tehostettavan siten, että lääkärin velvoite määrätä keskenään vertailukelpoisista biologisista lääkevalmisteista edullisinta siirretään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksesta lakiin. Lääkkeen määrääjän on merkittävä potilaskohtainen lääketieteellinen tai hoidollinen peruste muun kuin edullisimman biologisen lääkkeen valinnalle lääkemääräykseen.

Terveydenhuollon toimintayksikön tai itsenäisen ammatinharjoittajan on huolehdittava siitä, että lääkkeen määrääjän käytettävissä ovat tarvittavat tietojärjestelmät tämän velvoitteen noudattamiseksi. Velvoitetta tehostetaan toimijoiden omavalvonnalla sekä viranomaisvalvonnalla ja seuraamuksilla mm. uhkasakolla. Tavoitteena on lisätä edullisempien biologisten valmisteiden käyttöä ja saada siten lääkekuluihin säästöä. Lakimuutoksen siirtymäaika perustelutiedon kirjaamiselle Reseptikeskukseen on HE:n mukaan 1.10.2023.

Rakenteinen erillisselvitys

Lääketietokannan uuden version myötä lääkkeiden rajattuun korvattavuuteen liittyvä erillisselvitys muuttuu rakenteiseksi nykyisen lääkärin kirjoittaman määrämuotoisen tekstin sijaan. Rakenteinen erillisselvitys selkeyttää korvattavuusperusteiden kirjaamista ja vähentää reseptien laatimiseen käytettyä työaikaa. Lisäksi apteekkien yhteydenotot terveydenhuoltoon vähenevät esimerkiksi tilanteissa, joissa erillisselvitys on kirjattu puutteellisesti.

Käytössä olevan lääkkeen tunnisteet

Uuden version myötä otetaan käyttöön myös käytössä olevan lääkkeen tunnisteita, jotka ovat edellytyksiä Kanta-lääkityslistan käyttöönotolle syksyllä 2025 (asiakastietolain HE 246/2022). Tunnisteiden lisääminen lääkemääräykselle ei aiheuta lääkkeen määrääjälle ylimääräistä työtä. Kun kaikilla resepteillä on tunnisteet, siirtymävaiheen työmäärä organisaatioissa vähenee Kanta-lääkityslistaa käyttöönotettaessa.