12.2.2024, Meddelande - Medborgare
Webbtjänsten MittKanta utvecklas och nu kan var och en själv spara sina mätresultat direkt i MittKanta. Till en början kan man spara egna uppgifter om vikt, puls, blodtryck och blodsocker i tjänsten.
12.2.2024, Meddelande - Medborgare
Webbtjänsten MittKanta utvecklas och nu kan var och en själv spara sina mätresultat direkt i MittKanta. Till en början kan man spara egna uppgifter om vikt, puls, blodtryck och blodsocker i tjänsten.
6.2.2024, Meddelande - Professionella
THL och FPA begär kommentarer om de nationella specifikationerna för tidsbokningen inom social- och hälsovårdens tjänster senast 13.3.2024. Uppgifterna om tidsbokning i de lokala systemen kommer i framtiden också att införas i Kanta-tjänsterna.
2.2.2024, Störningsmeddelande - Professionella
En störning i Kanta-tjänsterna har upphört. Störningen började 2.11.2023 klockan 10.00 och upphörde 2.2.2024 klockan 14.54. Till följd av störningen var tjänsten långsam. Anvisningar om störningssituationer för apoteken så väl som social- och hälsovården: https://www.kanta.fi/sv/web/guest/professionella/anvisningar-vid-storningar Medborgarnas åtgärder i störningssituationer: https://www.kanta.fi/sv/web/guest/storningar Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakade. FPA:s Kanta-tjänster tekninentuki@kanta.fi
2.2.2024, Störningsmeddelande - Professionella
2.2.2024, Meddelande - Professionella
I den här webbskolan för yrkespersoner inom hälso- och sjukvården fördjupar du dina kunskaper i hur Kanta-tjänsterna används i köpta hälso- och sjukvårdstjänster.
2.2.2024, Meddelande - Utvecklare
I kundnöjdhetsenkäten hösten 2023 utredde vi hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. De som svarade var mest nöjda med dataskyddet och datasäkerheten, med de evenemang och utbildningar som ordnades och med att kommunikationen är aktuell. I specifikationerna och samtestningsprocessen tog de upp sådant som kunde förbättras.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
Det är nu möjligt att utveckla den individuella vården av patienter även med hjälp av fynd som gjorts i registerundersökningar.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
Hösten 2023 gjorde vi åter en kundnöjdhetsenkät om Kanta-tjänsterna som riktades till representanter för såväl apoteken som social- och hälsovården. Som helhet var nöjdheten på en mycket god nivå, men till exempel utvecklingen av tjänsterna gav upphov till kritiska synpunkter.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
Nationellt enhetliga tidsbokningsuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna underlättar hälso- och sjukvårdens arbete. När uppgifterna sparas i Kanta-tjänsterna främjas uppföljningen av tillgången till vård inom välfärdsområdet.
30.1.2024, Störningsmeddelande
30.1.2024, Störningsmeddelande
29.1.2024, Servicemeddelande - Professionella
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
24.1.2024, Meddelande - Medborgare
Den nationella webbtjänsten MittKanta förnyas och blir tillgängligare och lättare att använda. De som gjorde användartestningen för projektet Selkeästi meille (Begripligt för alla) testade det nya MittKanta och tjänsten beviljades symbolen Selkeästi meille.
16.1.2024, Meddelande - Professionella
I vår förnyade webbskola lär du dig hur uppgifter inom social- och hälsovården lämnas ut från och med den 1 januari 2024.
12.1.2024, Meddelande - Professionella
I den nya webbskolan lär du dig om verksamhetssätten och verksamhetsmodellerna inom social- och hälsovården när kunden är minderårig. Webbskolan kan utnyttjas som en del av organisationernas arbetsintroduktionsplaner eller läroanstalternas undervisningsplaner.
11.1.2024, Servicemeddelande - Professionella
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
9.1.2024, Meddelande - Utvecklare
Vi ber systemleverantörer i god tid föra in den nya versionen av A-intyget till patientdatasystemen, så att förmedlingen av intyget till FPA:s förmånsbehandling inte förhindras.
8.1.2024, Störningsmeddelande
8.1.2024, Störningsmeddelande
8.1.2024, Meddelande - Professionella
Klienterna i Södra Karelens välfärdsområde kan se sina uppgifter som registrerats inom socialservicen från och med januari i MittKanta. Uppgifterna börjar synas stegvis i MittKanta.