Aktuellt
6.2.2024, Meddelande - Professionella
THL och FPA: Kommentarer begärs om tidsbokningsspecifikationerna
THL och FPA begär kommentarer om de nationella specifikationerna för tidsbokningen inom social- och hälsovårdens tjänster senast 13.3.2024. Uppgifterna om tidsbokning i de lokala systemen kommer i framtiden också att införas i Kanta-tjänsterna.
2.2.2024, Störningsmeddelande - Professionella
En störning i Kanta-tjänsterna har upphört.
En störning i Kanta-tjänsterna har upphört. Störningen började 2.11.2023 klockan 10.00 och upphörde 2.2.2024 klockan 14.54.
Till följd av störningen var tjänsten långsam.
Anvisningar om störningssituationer för apoteken så väl som social- och hälsovården: https://www.kanta.fi/sv/web/guest/professionella/anvisningar-vid-storningar
Medborgarnas åtgärder i störningssituationer: https://www.kanta.fi/sv/web/guest/storningar
Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakade.
FPA:s Kanta-tjänster
tekninentuki@kanta.fi
2.2.2024, Störningsmeddelande - Professionella
En störning har upptäckts i Kanta-tjänsterna
2.2.2024, Meddelande - Professionella
Bekanta dig med den nya webbskolan om verksamhetsmodeller för fullmakt för köpta tjänster
I den här webbskolan för yrkespersoner inom hälso- och sjukvården fördjupar du dina kunskaper i hur Kanta-tjänsterna används i köpta hälso- och sjukvårdstjänster.
2.2.2024, Meddelande - Utvecklare
Tre av fyra systemleverantörer är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet, med det finns utrymme för förbättring
I kundnöjdhetsenkäten hösten 2023 utredde vi hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. De som svarade var mest nöjda med dataskyddet och datasäkerheten, med de evenemang och utbildningar som ordnades och med att kommunikationen är aktuell. I specifikationerna och samtestningsprocessen tog de upp sådant som kunde förbättras.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
Ny bestämmelse för undersökning av hälsouppgifter – betydande fynd kan leda till kontakt
Det är nu möjligt att utveckla den individuella vården av patienter även med hjälp av fynd som gjorts i registerundersökningar.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
Kundnöjdhetsenkäter 2023: Nöjdheten som helhet på god nivå inom social- och hälsovården och på apoteken – ändå utrymme för förbättringar på alla delområden
Hösten 2023 gjorde vi åter en kundnöjdhetsenkät om Kanta-tjänsterna som riktades till representanter för såväl apoteken som social- och hälsovården. Som helhet var nöjdheten på en mycket god nivå, men till exempel utvecklingen av tjänsterna gav upphov till kritiska synpunkter.
31.1.2024, Meddelande - Professionella
THL och FPA: Säkerställ att tidsbokningarna inom ditt välfärdsområde är kompatibla med Kanta-tjänsterna och de nationella specifikationerna
Nationellt enhetliga tidsbokningsuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna underlättar hälso- och sjukvårdens arbete. När uppgifterna sparas i Kanta-tjänsterna främjas uppföljningen av tillgången till vård inom välfärdsområdet.
30.1.2024, Störningsmeddelande
Störningen i Valviras roll- och attributtjänst har upphört.
30.1.2024, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Valviras roll- och attributtjänst.
29.1.2024, Servicemeddelande - Professionella
Avbrott i Kanta-tjänsterna i februari 2024
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
24.1.2024, Meddelande - Medborgare
MittKanta beviljades symbolen Selkeästi meille
Den nationella webbtjänsten MittKanta förnyas och blir tillgängligare och lättare att använda. De som gjorde användartestningen för projektet Selkeästi meille (Begripligt för alla) testade det nya MittKanta och tjänsten beviljades symbolen Selkeästi meille.
16.1.2024, Meddelande - Professionella
Ändringar i tillståndet för utlämnande av patientuppgifter – uppdatera dina kunskaper i webbskolan
I vår förnyade webbskola lär du dig hur uppgifter inom social- och hälsovården lämnas ut från och med den 1 januari 2024.
12.1.2024, Meddelande - Professionella
Ny Kanta-webbskola om minderåriga som kunder inom social- och hälsovården har publicerats
I den nya webbskolan lär du dig om verksamhetssätten och verksamhetsmodellerna inom social- och hälsovården när kunden är minderårig. Webbskolan kan utnyttjas som en del av organisationernas arbetsintroduktionsplaner eller läroanstalternas undervisningsplaner.
11.1.2024, Servicemeddelande - Professionella
Avbrott i Kanta-tjänsterna i januari 2024
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
9.1.2024, Meddelande - Utvecklare
En ny version av A-intyget har publicerats – För in den nya versionen senast 28.9.2024
Vi ber systemleverantörer i god tid föra in den nya versionen av A-intyget till patientdatasystemen, så att förmedlingen av intyget till FPA:s förmånsbehandling inte förhindras.
8.1.2024, Störningsmeddelande
Störningen i Kanta tjänsterna har upphört
8.1.2024, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Kanta-tjänsterna
8.1.2024, Meddelande - Professionella
I Södra Karelen syns socialservicens uppgifter nu för klienterna i MittKanta
Klienterna i Södra Karelens välfärdsområde kan se sina uppgifter som registrerats inom socialservicen från och med januari i MittKanta. Uppgifterna börjar synas stegvis i MittKanta.
4.1.2024, Meddelande - Professionella
Över en miljon medborgare har redan kvitterat användningen av uppgifter i MittKanta
Efter slutet av november har varje användare av MittKanta fått ett meddelande om användningen av uppgifter inom social- och hälsovården. Meddelandet skickades eftersom tillståndet för utlämnande förnyas. I fortsättningen möjliggör tillståndet för utlämnande att en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården kan utöver MittKanta-uppgifter även överlämna patientuppgifter i pappersform till en annan aktör inom hälso- och sjukvården.