Tiedotteet
1.3.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat voivat nyt pyytää Kannasta tilastoja oman toimintansa tueksi
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat, kuten hyvinvointialueet, voivat pyytää Kelalta yhteenvetotasoisia tilastotietoja Kantaan tallennetuista tiedoista oman palvelutuotantonsa seurannan ja suunnittelun tueksi. Olemme käynnistäneet palvelunantajien tietotarpeiden kartoituksen.
26.2.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Järjestelmätoimittajia pyydetään mukaan kehittämään uutta rajapintaa kuva-aineistojen hyödyntämiseksi Kannasta
Kanta-palvelut kehittää kevyempää DICOMweb-rajapintaa, jonka avulla eri terveydenhuollon toimijat voisivat käyttää Kuva-aineistojen arkistoa.
12.2.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Potilastiedot hyvinvointisovelluksille -rajapintakysely on julkaistu – vastaa viimeistään 23.2.
Kanta-palvelut on toteuttamassa uutta palvelua joka mahdollistaa potilastietojen luovuttamisen hyvinvointisovelluksille. Kartoitamme kyselyn avulla eri toimijoiden näkemyksiä palvelun teknisestä toteutuksesta.
12.2.2024, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannassa voi nyt tallentaa omia mittaustuloksiaan
OmaKannan verkkopalvelu kehittyy ja nyt jokainen voi itse tallentaa mittaustuloksiaan suoraan OmaKannassa. Ensimmäisenä palvelussa voi tallentaa tietoja omasta painosta, sykkeestä, verenpaineesta ja verensokerista.
6.2.2024, Tiedote - Ammattilaiset
THL ja Kela: Ajanvarausmäärityksistä pyydetään kommentteja
THL ja Kela pyytävät kommentteja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ajanvarauksen kansallisista määrityksistä viimeistään 13.3.2024. Ajanvaraustiedot tallennetaan tulevaisuudessa Kanta-palveluihin.
2.2.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Tutustu uuteen verkkokouluun ostopalvelun valtuutuksen toimintamalleista
Terveydenhuollon ammattilaisille suunnatussa verkkokoulussa syvennät osaamistasi Kanta-palvelujen käytöstä terveydenhuollon ostopalveluissa.
2.2.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kolme neljästä järjestelmätoimittajasta tyytyväisiä Kantaan kokonaisuutena, parannettavaakin löytyy
Selvitimme syksyn 2023 asiakastyytyväisyyskyselyssä järjestelmätoimittajien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat Kannan tietosuojaan ja -turvaan, järjestettyihin tilaisuuksiin ja viestinnän ajantasaisuuteen. Parannettavaa löytyi mm. määrittelyistä ja yhteistestausprosessista.
31.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Uusi säännös terveystietojen tutkimuskäytössä – merkittävät löydökset voivat johtaa yhteydenottoihin
Yksilöllisen hoidon tarpeen havaitseminen ja hoidon kehittäminen on nyt mahdollista rekisteritutkimuksessa tehtyjen löydösten avulla.
31.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Asiakastyytyväisyyskyselyt 2023: Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä apteekkien kokonaistyytyväisyys hyvällä tasolla – joka osa-alueella kuitenkin parannettavaa
Syksyllä 2023 toteutimme jälleen Kannan asiakastyytyväisyyskyselyt niin apteekkien kuin sosiaali- ja terveydenhuollon edustajille. Kokonaistyytyväisyys oli erittäin hyvällä tasolla, mutta esim. palvelujen kehittäminen nosti kriittisiä mielipiteitä.
31.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
THL ja Kela: Varmista hyvinvointialueesi ajanvarausten yhteensopivuus Kanta-palvelujen ja kansallisten määritysten kanssa
Valtakunnallisesti yhtenäiset, Kanta-palveluun tallennetut ajanvaraustiedot helpottavat terveydenhuollon työtä. Tietojen tallentaminen edistää hyvinvointialueen hoitoonpääsyn seurantaa.
24.1.2024, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannalle myönnettiin Selkeästi meille –tunnus
Valtakunnallinen OmaKanta-verkkopalvelu uudistuu, ja sen myötä palvelusta tulee saavutettavampi ja helpompi käyttää. Selkeästi meille -hankkeen käyttäjätestaajat testasivat uutta OmaKantaa, ja palvelulle myönnettiin Selkeästi meille -tunnus.
16.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Muutoksia potilastietojen luovutuslupaan – päivitä osaamisesi verkkokoulussa
Uudistetussa verkkokoulussamme opit, miten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen luovutetaan 1.1.2024 alkaen.
12.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Uusi Kanta-verkkokoulu Alaikäinen asiakkaana sosiaali- ja terveydenhuollossa on julkaistu
Uudessa verkkokoulussa opit sosiaali- ja terveydenhuollon toimintatavoista ja -malleista, kun asiakkaana on alaikäinen. Verkkokoulua voi hyödyntää osana organisaatioiden perehdytyssuunnitelmia tai oppilaitosten opetussuunnitelmia.
9.1.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
A-todistusta on päivitetty – toteuta todistuksen uusi versio viimeistään 28.9.2024
Pyydämme tietojärjestelmätoimittajia toteuttamaan A-todistuksen uuden version potilastietojärjestelmiin hyvissä ajoin ennen määräaikaa, jotta todistuksen välittäminen Kelan etuuskäsittelyyn ei esty.
8.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Etelä-Karjalassa sosiaalipalvelujen tiedot näkyvät nyt asiakkaille OmaKannassa
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaat voivat katsoa sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan tammikuusta alkaen OmaKannasta. Tiedot alkavat näkyä vaiheittain.
4.1.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Jo yli miljoona kansalaista on kuitannut OmaKannassa ilmoituksen tietojensa käytöstä
Jokainen OmaKannan käyttäjä on saanut marraskuun lopun jälkeen ilmoituksen, jossa kerrotaan tietojen käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ilmoituksen saa, koska luovutuslupa uudistuu. Jatkossa luovutuslupa mahdollistaa, että terveydenhuollon ammattilainen voi luovuttaa Kannan tietojen lisäksi esimerkiksi paperisia potilastietoja toiselle terveydenhuollon toimijalle.
21.12.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Uusi Kanta-verkkokoulu Alaikäinen asiakkaana sosiaali- ja terveydenhuollossa julkaistaan vuoden 2024 alussa
Alaikäisen päätöskykyyn perustuvat toimintamallit terveydenhuollossa ja apteekeissa -verkkokoulu päättyy 31.12.2023. Julkaisemme sen tilalle vuoden 2024 alussa uuden verkkokoulun Alaikäinen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Uudessa verkkokoulussa opit terveydenhuollon alaikäistä koskevien toimintamallien lisäksi sosiaalihuollon toimintatavoista.
21.12.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Uusi kieltolomake potilastietojärjestelmiin 2.1.2024 – miten terveydenhuollossa toimitaan, jos käyttöönotto viivästyy?
Asiakas voi jatkossa rajata potilastietojensa luovuttamista aiempaa monipuolisemmin. Muutos on toteutettu uudistetulla kieltolomakkeella. Palvelunantajien on otettava kieltolomake käyttöön järjestelmissään vuodenvaihteen jälkeen, jotta asiakkaan asettamat uudet kiellot pystytään huomioimaan tietojen luovutuksissa.
21.12.2023, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia vuodenvaihteen juhlapyhinä
OmaKannan asiakaspalvelu on suljettu 25.-26.12.2023 ja 1.1.2024. Kanta.fi-verkkopalvelusta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös chattirobotti Kanta-apulainen palvelee ympäri vuorokauden.
21.12.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia vuodenvaihteen juhlapyhinä
Asiakaspalvelu sote-ammattilaisille ja järjestelmätoimittajille on suljettu 25.-26.12.2023 ja 1.1.2024. Häiriöilmoituksia voi tehdä jouluna ja uutena vuotena 24/7.