Tiedotteet
7.6.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Asiakastietolaki kokoaa yhteen sote-tiedonhallinnan säädökset
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) eli asiakastietolaki tuo muutoksia Kanta-palveluihin. Se yhtenäistää sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa ohjaavat lait ja säädökset. Laki tulee voimaan 1.1.2024.
2.6.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Tutustu uuteen Sähköisen reseptin toimintamallin verkkokouluun
Olemme julkaisseet reseptin toimintamallin verkkokoulun sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä apteekeille. Sen avulla saat perustietoa reseptin toimintaperiaatteista.
2.6.2023, Tiedote - Ammattilaiset
THL, Kela ja HUS: Sähköisen lääkemääräyksen toimintamalli on päivitetty sähköisen sairaala-apteekkireseptin osalta
Sairaala-apteekkiresepti on määrätty perinteisesti paperisena. Sähköinen sairaala-apteekkiresepti otetaan vaiheittain käyttöön. Ensimmäisenä käytön aloittaa HUS Apteekki syksyllä 2023.
30.5.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Tiedonhallintapalvelun periaatteet ja toiminnallinen määrittely versio 1.3 on julkaistu
Kanta-palvelut on julkaissut 16.5.2023 Tiedonhallintapalvelun periaatteiden ja toiminnallisen määrittelyn version 1.3.
26.5.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomake on täytettävä oikein, jotta sen tietoja voidaan hyödyntää Traficomissa
Kun asiakas tarvitsee sähköisen lausunnon ajokyvystä Traficomissa asiointia varten, osoittaa lääkäri lausunnon aina asiakkaalle. Muuten tietoja ei ole mahdollista hyödyntää sähköisesti Kanta-palvelujen kautta.
25.5.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Löydät Kanta-palvelujen tapahtumat ja koulutukset nyt kätevästi tapahtumakalenterista
Kanta.fin uusi tapahtumakalenteri kokoaa yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja tietojärjestelmätoimittajille suunnatut tapahtumat. Uudistuksen tarkoituksena on tuoda tieto helpommin eri asiakasryhmien saataville.
22.5.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Sosiaalihuollon liittymisvelvoite Kantaan tuo isoja muutoksia – vastaamme kysymyksiin ATK-päivillä
Asiakastietolaki velvoittaa sosiaalihuollon palvelunantajat liittymään Kantaan. Tämä tuo suuria muutoksia sosiaalihuollon ammattilaisten työhön. Kannan ja THL:n asiantuntijat ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ATK-päivillä vastailemassa kysymyksiin tulevan liittymisvelvoitteen vaatimuksista.
17.5.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Tietojen sujuva liikkuminen on kaikkien etu – Kanta esillä ATK-päivillä 22.–24.5.
Kelan alati kehittyvät Kanta-palvelut mahdollistavat toimivan ja monipuolisen tiedon liikkumisen hyvinvointialan eri toimijoiden välillä. Sujuva ja turvallinen tietojen liikkuminen hyödyttää asiakasta ja hyvinvointialan ammattilaista, sillä se vapauttaa aikaa hoitotyöhön, karsii päällekkäisiä tutkimuksia ja parantaa asiakasturvallisuutta.
16.5.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Asiakastietolaki tuo muutoksia yksityiseen sosiaalihuoltoon – aloita muutosten valmistelu nyt
Myös yksityiset sosiaalihuollon palvelunantajat liittyvät Kantaan asiakastietolakiin merkittyjen siirtymäaikojen mukaisesti. Kela, THL ja Kansa-koulu 5 -hanke tarjoavat tukea ja koulutusta käyttöönottoihin ja rakenteiseen kirjaamiseen.
27.4.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Tietojärjestelmätoimittajat ovat tyytyväisiä Kanta-palvelujen kokonaisuuteen ja tietoturvaan, mutta toivovat lisää vaikutusmahdollisuuksia palvelujen kehittämiseen
Kanta-palvelut selvitti vuoden 2022 lopussa ensimmäistä kertaa järjestelmätoimittajien tyytyväisyyttä Kannan palveluihin kyselyn avulla. Järjestelmätoimittajat ovat tyytyväisiä Kanta-palvelujen kokonaisuuteen, tietoturvaan ja tekniseen toimivuuteen. Vastaajien mukaan kehitettävää on viranomaisten välisessä yhteistyössä ja siinä, miten palveluja kehitetään ja asiakkaita otetaan mukaan niiden kehittämiseen.
24.4.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Sote-tiedonhallinnan lainsäädännön muutokset herättivät keskustelua toimittajayhteistyökokouksessa
Maaliskuun toimittajayhteistyökokouksessa olivat esillä uuden asiakastietolain mukanaan tuomat asiat sekä kesällä voimaantuleva käyttöoikeusasetus. Kokouksessa kuultiin Kanta-palvelujen ajankohtaisia asioita sekä palvelujen tuotannon että kehittämisen näkökulmasta.
6.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Voit kommentoida tahdonilmaisupalvelun määrittelyjä 14.4.2023 asti
Pyydämme tietojärjestelmätoimittajilta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoilta kommentteja tahdonilmaisupalvelun asiakirjoja käsittelevien tietojärjestelmien vaatimuksiin ja toiminnallisiin määrittelyihin. Kommentteja voi antaa 29.3.–14.4.2023.
5.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Uusi kieltolomake potilastietojärjestelmiin 1.1.2024 mennessä
Potilastietojärjestelmissä otetaan käyttöön uusi kieltolomake, jota käytetään terveydenhuollossa potilastiedon luovutuskieltojen asettamiseen. Voimassa oleva asiakastietolaki velvoittaa kaikkia terveydenhuollon palvelunantajia ottamaan uuden lomakkeen käyttöön siirtymäajan mukaisesti 1.1.2024 mennessä.
4.4.2023, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia pääsiäisenä
OmaKannan asiakaspalvelu on auki torstaina 6.4. klo 9-13. Kanta.fi-verkkopalvelusta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös chattirobotti Kanta-apulainen palvelee ympäri vuorokauden.
4.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia pääsiäisenä
Asiakaspalvelu sote-ammattilaisille ja järjestelmätoimittajille on auki torstaina 6.4. klo 7–13. Häiriöilmoituksia voi tehdä pääsiäisenä 24/7.
4.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Henkilö voi kieltää tutkimuslöydökseen perustuvan yhteydenoton hyvinvointialueelta 1.1.2024 alkaen
Henkilö voi estää terveydenhuoltoa ottamasta yhteyttä, jos sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen toisiokäytössä tehdään hänen terveyttään koskeva merkittävä löydös. Yhteydenottokielto on mahdollista tehdä 1.1.2024 alkaen OmaKannassa tai hyvinvointialueen terveydenhuollossa. Hyvinvointialueiden kannattaa aloittaa nyt toteutuksen suunnittelu.
30.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Kanta helpottaa ostopalveluissa muodostuvien tietojen liikkumista hyvinvointialueilla
Kanta-palvelujen avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja voidaan välittää ostopalvelutilanteissa kustannustehokkaasti ja turvallisesti. On kaikkien etu, että tiedot liikkuvat sujuvasti hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan välillä.
21.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Sähköinen eurooppalainen resepti on laajentunut Espanjaan
Suomesta voi ostaa lääkkeitä nyt myös espanjalaisella sähköisellä reseptillä. Palvelun avautumisen jälkeen Espanjassa tehdyt lääketoimitukset näkyvät Reseptikeskuksessa reseptien toimitustiedoissa.
21.3.2023, Tiedote - Kansalaiset
Suomalaisella sähköisellä reseptillä voi nyt hankkia lääkkeitä Espanjassa
Suomalaista sähköistä reseptiä voi käyttää Euroopassa entistä laajemmin, nyt myös Espanjassa. Aluksi resepti käy Espanjassa kuudella alueella.
21.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyytyväisyyskysely 2022: tyytyväisyys Kanta-palvelujen kehittämiseen on kasvanut
Selvitimme loppuvuodesta 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tyytyväisyyttä Kanta-palvelujen toimivuuteen, kehittämiseen, palvelutoimintaan ja viestintään. Etenkin julkisen sektorin tyytyväisyys Kannan kehittämiseen ja palvelujen tarjoamaan hyötyyn kasvoi verrattuna edelliseen vuoteen.