Koronatietoa sosiaali- ja terveydenhuollolle

Koronatietoa sosiaali- ja terveydenhuollolle

Koronatodistusta ei enää tarvita matkustamiseen kuin poikkeustapauksissa. Koronatodistuksen saa edelleen OmaKannasta, jos sellaisen tarvitsee.

Suomessa ei vaadita koronatodistuksia. Ulkomaille matkustavan on itse selvitettävä, millaisia koronaan liittyviä vaatimuksia ja rajoituksia kohdemaassa mahdollisesti on.

Koronatodistusten merkinnät on korjattu

OmaKannan koronatodistuksissa saattoi näkyä hetkellisesti väärä määrä rokotuksia. Merkinnät on nyt korjattu ja todistuksissa näkyy jälleen oikea määrä rokotuksia. Merkinnät korjaantuvat todistuksiin automaattisesti, eikä edellytä Omakannan käyttäjiltä toimenpiteitä.
 
Koronatodistusta ei enää tarvita matkustamiseen kuin poikkeustapauksissa.

Todistusten tulostaminen terveydenhuollossa

Kansallinen tulostus- ja kirjaamispalvelu on maksullinen sekä julkiselle että yksityiselle terveydenhuollolle 1.7.2023 alkaen. Kansalaiset saavat koronatodistuksen myös jatkossa OmaKannasta tai terveydenhuollosta.

Ne palvelunantajat, joilla ei ole tietojärjestelmissään rokotteissa vaadittavaa rakenteista kirjaamisalustaa eikä tulostusmahdollisuutta, voivat ottaa käyttöön omakustanteisesti Kansallisen tulostus- ja kirjaamispalvelun hankkimalla sen palvelun tuottavalta tietojärjestelmätoimittajalta. Lue lisää THL:n ohjeistuksesta (thl.fi).

Selvitä omalta organisaatioltasi nykyiset kirjaamiskäytännöt, jos organisaatiossasi on ollut käytössä Kansallinen tulostus- ja kirjaamispalvelu.

​​​​​Toimi näin, jos asiakkaalla ei näy tietoja rokotuksesta tai koronatestituloksesta eikä koronatodistusta näy OmaKannassa

  1. Varmista ja ohjeista, että asiakas etsii tietoja OmaKannasta oikeasta paikasta.
    • Koronatodistuksen tiedot näkyvät henkilön omissa tiedoissa. Varmista, että henkilö on kirjautuneena omissa tiedoissaan.
    • Koronarokotuksen tiedot tulee löytyä Rokotukset-osiosta rokotussuojan mukaisella esitystavalla, jotta todistus voidaan muodostaa. Koronatestituloksen tiedot tulee löytyä Laboratoriotutkimukset-osiosta.
    • Todistus löytyy Koronatodistus-osiosta. 
    • Jos kyseessä on tilanne, että huoltaja on kirjautuneena omissa tiedoissaan ja yrittää katsoa lapsensa tietoja, näkyvät ne silloin eri tavoin. Monissa tapauksissa huoltaja ei vielä pääse katsomaan yli 10-vuotiaan lapsensa tietoja.
  2. Kerro asiakkaalle, milloin tiedot ovat nähtävissä OmaKannassa huomioiden oman organisaatiosi arkistointikäytäntö. 
    • Selvitä oman organisaatiosi tilanne rokotustietojen tai testitulosten arkistoinnissa. 
  3. Jos todistusta tai tietoja ei näy, asiaa selvitetään ensin organisaation sisäisesti. 
    • Varmista, että kaikki tiedot on kirjattu ohjeiden mukaisesti. 
    • Tarkista, onko tiedot tallennettu Potilastiedon arkistoon ja pyydä tarvittaessa apua arkistonhoitajalta, joka voi tarkistaa tilanteen Arkistonhoitajan käyttöliittymällä
  4. Jos organisaatiossa ei selviä syytä sille, miksi tiedot eivät näy potilaalle OmaKannassa, järjestelmätoimittaja auttaa asian selvittämisessä ja tekee tarvittaessa häiriöilmoituksen Kanta-palveluille.

Potilasta ei tule ohjata ottamaan yhteyttä Kanta-palveluihin.

Koronarokotukset

Jotta koronatodistukset muodostuvat, jatkossakin on olennaista, että terveydenhuollossa kirjatut rokotustiedot ja testitulokset tallennetaan Kantaan kansallisten määritysten ja THL:n kirjaamisohjeiden mukaisesti. THL:n koronarokotusten kirjaamisohjeet ovat muuttuneet syksyllä 2023.

Lisätietoja koronatodistuksesta ja sen käytöstä:

Koronatestit

Testitulostodistus on saatavissa OmaKannasta, kun tehdyn Covid-19 PCR- tai antigeeninäytteen tulos on tallennettu Kantaan THL:n antamien ohjeiden mukaan:

Sivua päivitetty 28.12.2023