I regel behövs coronaintyget inte för närvarande då man reser. I vissa länder kan coronaintyg ändå krävas. Resenären ska själv ta reda på hurdana coronarelaterade krav och begränsningar som tillämpas i destinationslandet. Finland kräver inte coronaintyg.
EU och WHO har inlett ett digitalt samarbete med tanke på beredskapen bland annat för kommande pandemier. Finland deltar i WHO:s pilotprojekt för vaccinationsintyg.I projektet testas kompatibiliteten mellan EU:s certifikatsystem och det kommande system som WHO administrerar.
Medborgarnas vardag påverkas inte av systemövergången eller pilotfasen. Coronaintyg kan fortsättningsvis tas ut i MittKanta.
Utskrift av intyg inom hälso- och sjukvården
Den nationella utskrifts- och registreringtjänsten är avgiftsbelagd för både den offentliga och den privata hälso- och sjukvården från och med den 1 juli 2023. Medborgarna får också i fortsättningen coronaintyg i MittKanta eller hos hälso- och sjukvården.
De tjänstetillhandahållare som inte i sina informationssystem har en sådan strukturerad registreringsplattform som krävs för registrering av vaccinationer eller utskriftsmöjlighet kan på egen bekostnad ta i bruk den nationella utskrifts- och registreringstjänsten genom att köpa den av en informationssystemleverantör som producerar tjänsten. Läs mer i THL:s anvisningar (thl.fi, på finska).
Dokumentationsanvisningarna för coronaintyg och laboratorieresultat är oförändrade. Utred hos din egen organisation vilka de nuvarande registreringsförfarandena är om organisationen har använt den nationella utskrifts- och registreringstjänsten.
Doseringsanteckningar i coronavaccinationsintyg
Tillfrisknande från covid-19 beaktas i coronavaccinationsintyget i det fall att personen insjuknar före hen fått en full vaccinationsserie, vilket med de vaccin som används i Finland i praktiken innebär antingen före 1:a eller 2:a vaccinationsdosen. I praktiken kan ett tillfrisknande beaktas i vaccinationsintyget i följande situationer och i den här ordningen:
- 1 vaccindos + tillfrisknande från covid-19 > antecknas som 1/1 i intyget
- tillfrisknande från covid-19 + 1 vaccindos > antecknas som 1/1 i intyget
- (1 vaccindos, inget insjuknande > antecknas som 1/2 i intyget )
- 1 vaccindos + tillfrisknande från covid-19 + 1 vaccindos > antecknas som 2/1 i intyget
- tillfrisknande från covid-19 + 1 vaccindos + 1 vaccindos > antecknas som 2/1 i intyget
- 1 vaccindos + tillfrisknande från covid-19 + 1 vaccindos + 1 vaccindos > antecknas som 3/1 i intyget
- tillfrisknande från covid-19 + 1 vaccindos + 1 vaccindos + 1 vaccindos > antecknas som 3/1 i intyget
Om man insjuknat i covid-19 först efter den andra vaccindosen, syns det här inte i intyget. Då står det antingen 2/2 eller 3/3 i vaccinationsintyget, beroende på om personen har fått 2 eller 3 vaccindoser.
Gör så här om en kund inte ser uppgifter om vaccinationen eller coronaresultatet i MittKanta
- Kontrollera och instruera kunden att leta efter uppgifterna på rätt ställe i MittKanta.
- Uppgifterna om coronaintyg syns i personens egna uppgifter. Kontrollera att personen är inloggad i sina egna uppgifter.
- För att ett intyg ska kunna skapas måste uppgifterna om coronavaccinationen finnas i avdelningen Vaccinationer och presenteras enligt vaccinationsskyddet. Uppgifterna om coronatestresultatet ska finnas i avdelningen Laboratorieundersökningar.
- Intyget finns i avdelningen Coronaintyg.
- Om det är fråga om en situation där vårdnadshavaren är inloggad i sina egna uppgifter och försöker se sitt barns uppgifter, visas uppgifterna på ett annat sätt. I många fall kan vårdnadshavaren ännu inte se uppgifter om sitt barn som är över 10 år.
- Berätta för kunden när uppgifterna kan ses i MittKanta med beaktande av din egen organisations arkiveringsrutiner.
- Utred läget i din egen organisation i fråga om arkiveringen av vaccinationsuppgifter eller testresultat.
- Om intyget eller uppgifterna inte visas, ska saken först utredas inom organisationen.
- Kontrollera att alla uppgifter har registrerats enligt anvisningarna.
- Kontrollera om uppgifterna har lagrats i Patientdataarkivet och be vid behov arkivarien om hjälp med att kontrollera läget via Arkivariens användargränssnitt.
- Om man inom organisationen inte hittar någon orsak till varför patienten inte ser uppgifterna i MittKanta, hjälper systemleverantören till med att utreda saken och gör vid behov en störningsanmälan till Kanta-tjänsterna.
Patienten ska inte hänvisas att kontakta Kanta-tjänsterna.
Coronavaccinationer
För att coronaintygen ska skapas är det också i fortsättningen väsentligt att vaccinationsuppgifter och testresultat som registrerats inom hälso- och sjukvården sparas i Kanta-tjänsterna i enlighet med de nationella specifikationerna och THL:s registreringsanvisningar.
Mer information om coronaintyget och användningen av intyget:
Coronatest
Testintygen finns i MittKanta, när resultatet av ett Covid-19 PCR- eller antigentest har sparats i Kanta-tjänsterna enligt THL:s anvisningar. Anvisningarna publiceras så snart som möjligt på THL:s sidor.