Coronainformation till social- och hälsovården

Coronainformation till social- och hälsovården

Coronaepidemin inverkar på Kanta-utvecklingen under 2021.

På den här sidan finns information till den professionella social- och hälsovårdspersonalen om coronaintyget.

Gör så här om en kund inte ser uppgifter om vaccinationen eller coronatestresultatet och om coronaintyget inte syns på Mina Kanta-sidor

EU:s coronaintyg

EU:s coronaintyg består av tre olika intyg:

  • coronavaccinationsintyg,
  • testintyg,
  • intyg om tillfrisknande.

EU:s coronavaccinationsintyg har funnits på Mina Kanta-sidor från och med 22.6. Intyget är en del av EU:s coronaintyg. Testintyget och intyget om tillfrisknande har funnits på Mina Kanta-sidor från och med 14.7. För tillfället visas EU-intyget om tillfrisknande inte alltid på Mina Kanta-sidor för den som har haft corona. I början av vecka 29 görs en teknisk uppdatering i Kanta-tjänsterna, och i och med den kommer en del av de friskintyg som saknas att börja visas från olika patientdatasystem.

Mer information om coronaintyget och dess användning:

EU:s coronaintyg baserar sig på uppgifter som lagrats i Kanta

För att alla EU:s coronaintyg ska kunna tas i bruk ska vaccinationsuppgifter och testresultat som registrerats inom hälso- och sjukvården sparas i Kanta i enlighet med nationella bestämmelser och THL:s registreringsanvisningar.

Coronavaccinationer

Det är viktigt att ägna särskild uppmärksamhet åt dokumentationen av vaccinationer nu när befolkningen vaccineras mot coronaviruset. För att det digitala coronavaccinationsintyget ska kunna tas i bruk måste det säkerställas att man inom hälso- och sjukvården lagrar vaccinationsuppgifterna på ett enhetligt sätt i Kanta:

Under våren har systemleverantörerna gjort korrigeringar i de vaccinationsuppgifter som inte varit i tillräckligt strukturerad form. För närvarande kan man redan skapa ett coronavaccinationsintyg åt över 90 procent av de vaccinerade. Från vissa områden kommer uppgifterna till Mina Kanta delvis med fördröjning även under sommaren, varför vaccinationsintygen ännu inte syns för alla vaccinerade personer. I fortsättningen fås intyget från Mina Kanta-sidor senast inom 5 dygn från vaccinationen. Mer information:

Coronatest

EU:s testintyg finns på Mina Kanta-sidor, när resultatet av ett Covid-19 PCR- eller antigentest har sparats i Kanta enligt THL:s anvisningar. Anvisningarna publiceras så snart som möjligt på THL:s sidor.

Ett negativt testintyg som motsvarar de datainnehåll EU kräver är i kraft 72 timmar från det senaste negativa PCR-testresultatet och 48 timmar från antigentestresultatet, om medlemslandet godkänner giltighetstiderna enligt rekommendationerna.

Ett intyg om tillfrisknande med innehåll enligt EU-förordningen är i kraft 180 dagar från ett positivt PCR-testresultat. Intyget kan inte skapas från resultatet av ett antigentest.

Hälso- och sjukvårdsorganisationerna ska i samarbete med systemleverantören säkerställa att dokument skapas och arkiveras i Kanta utan fördröjning. Det får inte förekomma fördröjningar vid arkiveringen i Kanta. Hälso- och sjukvårdsorganisationer som har kända fördröjningar vid arkiveringen ska meddela kunderna inom sitt område om saken och ge anvisningar om hur man får ett uppdaterat testintyg.

Gör så här om en kund inte ser uppgifter om vaccinationen eller coronaintyget på Mina Kanta-sidor

  1. Kontrollera och instruera kunden att leta efter uppgifterna på rätt ställe på Mina Kanta-sidor.
    1. Uppgifterna om coronavaccination syns i personens egna uppgifter. Kontrollera att personen är inloggad i sina egna uppgifter.
    2. Intyget finns i avdelningen Coronaintyg.
    3. Om det är fråga om en situation där vårdnadshavaren är inloggad i sina egna uppgifter och försöker se sitt barns uppgifter, visas uppgifterna på ett annat sätt. I många fall kan vårdnadshavaren ännu inte se uppgifter om sitt barn som är över 10 år.
  2. Berätta för kunden när uppgifterna kan ses på Mina Kanta-sidor med beaktande av din egen organisations arkiveringsrutiner.
    1. Utred läget i din egen organisation i fråga om arkiveringen av vaccinationsuppgifter eller testresultat och eventuella retroaktiva korrigeringar.  
  3. Om intyget eller uppgifterna inte visas, ska saken först utredas inom organisationen.
    1. Kontrollera att alla uppgifter har registrerats enligt anvisningarna.
    2. Kontrollera om uppgifterna har lagrats i Patientdataarkivet och be vid behov arkivarien om hjälp med att kontrollera läget via Arkivariens användargränssnitt.
  4. Om man inom organisationen inte hittar någon orsak till varför patienten inte ser uppgifterna på Mina Kanta-sidor, hjälper systemleverantören till med att utreda saken och gör vid behov en störningsanmälan till Kanta-tjänsterna.

Patienten ska inte hänvisas att kontakta Kanta-tjänsterna.

Coronaintyg som ges från hälso- och sjukvården

Om kunden inte använder Mina Kanta-sidor eller om det tekniskt inte lyckas att skapa ett intyg, ska man inom hälso- och sjukvården på begäran ge kunden coronaintyg. Det kan till exempel vara fråga om en minderårig person eller en person som inte har finsk personbeteckning. Om det ännu inte går att få EU:s coronaintyg på papper från hälso- och sjukvården, får personen ett annat intyg som innehåller motsvarande information. Alternativ till coronaintyg på Mina Kanta-sidor är:

  • ett coronavaccinationsintyg (mall (thl.fi)
  • organisationens eget dokument
  • en utskrift av vaccinationsvyn/uppgifterna från patientdatasystemet
  • kundens eget vaccinationskort
  • WHO:s gula kort.

Möjlighet för hälso- och sjukvårdspersonal att skriva ut EU:s coronaintyg

Inom hälso- och sjukvården skrivs EU-coronaintyget ut från patientdatasystemet, som hämtar uppgifterna för intyget från Kanta-tjänsten. En utskrift kan göras för kunder som inte har möjlighet att få intyget från Mina Kanta-sidor. Hälso- och sjukvårdsenheterna ska i första hand säkerställa att gränssnittet mellan patientdatasystemet och Kanta-tjänsten fungerar så att det går att hämta EU-coronaintyg som ska skrivas ut, samt att det går att skriva ut intyget från det patientdatasystem som används.

Institutet för hälsa och välfärd bereder en separat och temporär nationell utskrifts- och registreringstjänst för hälso- och sjukvården. Via tjänsten kan intyg vid behov skrivas ut till en kund, om patientdatasystemet ännu inte stöder hämtning av intyg via Kanta-tjänstens gränssnitt. Tjänsten är temporär – som det nu ser ut kommer EU:s förordning att vara i kraft 7/2021-6/2022. Enligt tidsplanen i EU-förordningen borde utskriftsmöjligheten vara införd senast 12.8.2021. Tidsplanen för införandet varierar i olika organisationer. Den nationella utskrifts- och registreringstjänsten är i första hand tänkt för aktörer inom den offentliga sektorn som redan har anslutit sig till Kanta. Tjänsten tillhandahålls avgiftsfritt för offentliga aktörer eller för privata aktörer som producerar social- och hälsovårdstjänster för en offentlig aktörs räkning inom den offentliga serviceverksamheten. För privata tjänsteproducenter utreds möjligheten att få rätt att använda den nationella utskrifts- och registreringstjänsten.

Den nationella utskrifts- och registreringstjänsten tas i bruk i juli. Före det kan hälso- och sjukvårdsaktörer som utfärdar vaccinationsintyg utnyttja den mall som finns i THL:s materialbank. Ett intyg som utfärdats med hjälp av mallen är inte ett EU-coronaintyg.

THL:s anvisningar till social- och hälsovårdspersonal

THL har sammanställt anvisningar till den professionella social- och hälsovårdspersonalen. På sidan finns anvisningar om bl.a. åtgärder gällande vård och bekämpning av coronainfektion samt anvisningar om registrering av patientuppgifter:

Mer information

Sidan har uppdaterats 27.07.2021