Tekniskt stöd
Telefon: 020 634 7787. Vi betjänar vardagar kl. 7–17 (mottagande av felanmälningar 24/7.)
E-postadress: tekninentuki@kela.fi
I störningssituationer ska man alltid fylla i störningsanmälningsblanketten (pdf). I brådskande fall ska man kontakta Kanta-tjänsternas tekniska kundsupport per telefon (se ovan).
Vid problem gällande användningen av Kelain betjänar vi vardagar kl. 7–17.
- Bekanta dig med Allmänt om Kelain -sidan och
- åtgärderna som hjälper vid de flesta problem med inloggningen i Kelain.
Kundservice
E-postadress: kanta@kanta.fi
Kundservice för de professionella svarar på frågorna som gäller t.ex. kundrelation till Kanta-tjänsterna och anslutning till kundtesttjänsten. Dessutom ger kundservicen råd i andra situationer gällande Kanta-tjänsterna.
Chattbot för professionella
Chattbot för professionella inom social- och hälsovården ger råd i frågor som gäller Kanta-tjänsterna för socialvården dygnet runt. Du hittar chattbotten längst ner på den här sidan och på de sidor som handlar om Kanta-tjänster för socialvården.
Diskussionerna med chattbotten förs på ett allmänt plan. Av datasäkerhetsskäl ska du inte skriva personuppgifter eller organisationens sekretessbelagda uppgifter i chatten. Chattbotten sparar inte uppgifter om användarna och dialogerna med chattbotten förs anonymt.
Samtestning
E-postadress: yhteistestaus@kanta.fi
Anmälan till samtestning och andra frågor gällande samtestning.
Stöd till systemleverantörer
E-postadress: kanta@kanta.fi
Stöd till systemleverantörer ger råd i frågorna gällande systemutveckling.