Innehållspublicerare

Aalto-universitetets och FPA:s undersökning: Smidig tillgång till de egna uppgifterna är viktigt för användarna av MittKanta

Artikel - Medborgare Skrivet 3.7.2023 Alla artiklar

Inom ramen för projektet NORDeHEALTH, som genomförs som ett nordiskt forskningssamarbete, undersöks finländska, svenska, norska och estniska patienters erfarenheter av nationella patientportaler. I Finland har Aalto-universitetet och FPA som en del av forskningsprojektet kartlagt användarnas erfarenheter av MittKanta. Responsen från användarna är till hjälp i utvecklingen av tjänsten.

I början av 2022 genomfördes en användarenkät i alla de länder som deltog i projektet. I Finland besvarades enkäten av cirka 4 700 användare av MittKanta. I enkäten kartlades erfarenheterna bland användarna och resultaten har sammanställts i en vetenskaplig artikel som har publicerats i juli 2023. Resultaten visar att användbarheten för MittKanta är på en god nivå, men att det också finns aspekter som behöver utvecklas.

En kvinna och en man på en dator.

Hälso- och sjukvårdsuppgifter och receptärenden intresserar

Utifrån enkäten används MittKanta främst då man vill ha information och som stöd för egenvården. Förnyandet av recept är också en populär funktion. Som positiva erfarenheter uppgav användarna bland annat att man snabbt kommer åt sina egna uppgifter och att MittKanta är lätt att använda. Användarna uppskattar att man i MittKanta i lugn och ro kan sätta sig in i de egna hälso- och sjukvårdsuppgifterna och också återkomma till dem senare.

‒ Arbetet med att förnya webbtjänsten MittKanta pågår och användarna får tillgång till den förnyade tjänsten hösten 2023. Det centrala i utvecklingsarbetet är att se till att de funktioner som är viktigast för användarna fungerar lika bra också i fortsättningen. Vi förbättrar tjänstens tillgänglighet och användbarhet, berättar specialisten på FPA:s Kanta-tjänster Mari Holmroos.

Brist på information irriterar

Enkätresultaten visar att det var delvis samma teman som återkom i de negativa erfarenheterna som i de positiva ‒ man gav t.ex. respons om att det var svårt att hitta information. Ofta var det oklart för användarna om den information de sökte ens var tillgänglig eller om de sökte den på fel ställe. Användarna upplevde också att informationen var svår att förstå på grund av de medicinska termerna.

‒ När vi utvecklar tjänsten är det viktigt att förbättra sökfunktionerna och berätta för användarna varför uppgifterna inte visas i MittKanta, rekommenderar doktorandforskare Saija Simola från Aalto-universitetet.

I undersökningen önskade användarna bland annat få notifikationer om nya uppgifter som införts i MittKanta och om recept som går ut. De som svarat på enkäten önskar också en mobilapp av MittKanta.

‒ I en mobilapp kunde man utveckla mångsidigare funktioner än i den version av MittKanta som används i en webbläsare. Exempelvis de notifikationer som användarna önskat kunde förverkligas på ett smidigt sätt i en mobilapp, konstaterar Holmroos.

Införandet och finansieringen av en mobilapplikation för MittKanta har utretts i samarbete mellan Institutet för hälsa och välfärd och FPA. Något beslut om införandet har ännu inte fattats.

Det nordiska forskningssamarbetet fortsätter

Projektet NORDeHEALTH fortsätter i Norden. Nästa steg är bland annat att jämföra användbarheten hos de olika tjänsterna. I jämförelsen utnyttjas en SUS-mätare (System Usability Scale) som i stor utsträckning används i internationell forskning. I enkätundersökningen som genomfördes 2022 gav användarna av MittKanta ett bra genomsnittsbetyg för tjänstens användbarhet: 74.3 (på skalan 0–100).

‒ Med hjälp av SUS-mätning kan man tillförlitligt bedöma och jämföra användbarheten för olika tjänster, berättar äldre universitetslektor Sari Kujala vid Aalto-universitetet.

På kanta.fi redogör vi för nya resultat från forskningsprojektet vartefter de blir klara.

Blev du intresserad av undersökningen?

Läs mer om hur den genomfördes och om resultaten (Journal of Medical Internet Recearch) (på engelska).

En tidigare publicerad blogg om forskningsprojektet på kanta.fi:
Aalto-universitetets och FPA:s undersökning: Mina Kanta-sidor är en ytterst nyttig tjänst för medborgarna (2022).