Förberedelser

Förberedelser

Det är bäst att inleda projektet för införande av Kanta-tjänsterna med att omsorgsfullt sätta sig in i det material som finns sammanställt om Kanta-tjänsterna.

De centrala informationskällorna är

Kontrollera att klient- eller patientdatasystemet har Kanta-beredskap

Användningen av Kanta-tjänsterna förutsätter ett patient- eller klientdatasystem som är certifierat och uppfyller Kanta-kraven. Systemen har profilerat sig på lite olika sätt och därför är det bra att utreda vilket system som passar bäst för den egna verksamhetens behov.

Kontrollera via tillståndsförvaltningen att företagets uppgifter är aktuella 

Tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster och självständiga yrkesutövare inom hälso- och sjukvården (IAH) ansluts till Kanta-tjänsterna med hjälp av registeruppgifter i THL:s kodtjänst. Företaget måste ha giltiga nödvändiga tillstånd eller anmälningar om att det är verksamt som tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster när det ansluter sig som användare av Kanta-tjänsterna. Företagets aktuella tillståndsuppgifter ska finnas lagrade i Valveri-registret (registret över privata tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster) hos Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården.

Läs mer om tillståndsförvaltningen på Valviras webbplats http://www.valvira.fi/

Kontrollera företagets identifikationsdata på THL:s kodserver

Tillhandahållare av hälso- och sjukvårdstjänster och självständiga yrkesutövare inom hälso- och sjukvården (IAH) ansluts till Kanta-tjänsterna med hjälp av registeruppgifter i THL:s kodtjänst. Kodtjänsten får uppgifterna från Valveri-registret, som upprätthålls av Valvira och regionförvaltningsverken och är ett register över privata tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster. 

THL - SOTE-organisationsregistret och kodverket Valvira - Terveydenhuollon itsenäiset ammatinharjoittajat vilka finns på den nationella Kodservern används för att identifiera, lagra och lämna ut elektroniska recept och journalhandlingar från Patientdataarkivet och Receptcentret. Båda används också för att identifiera och hantera parter som anslutit sig till Kanta-tjänsterna samt för att förmedla begäranden om förnyelse mellan hälso- och sjukvården och apoteken.

Om företagets uppgifter i kodtjänsten inte är aktuella, kontakta då tillståndsförvaltningen för att uppdatera uppgifterna.     

Välj anslutningsmodell och utred om det finns andra som ansluter sig samtidigt

Hälso- och sjukvårdsföretag kan välja antingen direktanslutning eller gemensam anslutning vid införandet av Kanta-tjänsterna. Anslutningsmodellerna är likadana för både Det elektroniska receptet och Patientdataarkivet.

Privata tillhandahållare av socialservice ska tills vidare alltid välja direktanslutning. 

Direktanslutning, den s.k. basmodellen 

  • Privata tjänsteproducenter med anställd personal
  • Självständiga yrkesutövare

Gemensam anslutning

Självständiga yrkesutövare eller företag som verkar i huvudanslutarens lokaler och som använder dennes patientdatasystem kan ansluta sig till Kanta-tjänsterna via huvudanslutaren.

  • Huvudanslutaren gör ansökan om anslutning
  • Huvudanslutaren kan tillsammans med sig själv ansluta andra verksamhetsenheter och självständiga yrkesutövare inom hälso- och sjukvården som är verksamma i samma företagskedja, till exempel franchisingkedjor eller koncerner, och som använder huvudanslutarens patientdatasystem.
  • Huvudanslutaren gör ansökan om anslutning

Gemensam anslutning: Ansvar och skyldigheter överenskoms genom avtal

Huvudanslutaren och de som ansluter sig till Kanta-tjänsterna via huvudanslutaren ska sinsemellan ingå ett avtal enligt Kanta-avtalsmodellen, där det konstateras att parterna följer de verksamhetsmodeller och anvisningar som Kanta-tjänsterna förutsätter samt parternas inbördes ansvar och skyldigheter i samband med detta. Avtalen är inte bilagor till ansökan och ska inte returneras till FPA.

Huvudanslutaren ska övervaka att de som ansluter sig tillsammans med huvudanslutaren använder Kanta-tjänsterna i enlighet med kraven på egenkontroll. Huvudanslutaren ansvarar för verksamheten hos de tillhandahållare av hälso- och sjukvårdstjänster som anslutit sig via huvudanslutaren som för sin egen verksamhet. 

När huvudanslutaren godkänner att en annan tillhandahållare av privata hälso- och sjukvårdstjänster använder Kanta-tjänsterna via huvudanslutarens patientdatasystem ska denne kontrollera att

  • Aktören har giltiga nödvändiga tillstånd eller anmälningar för verksamhet som tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster
  • Aktörens uppgifter finns lagrade i Valviras Valveri-register och visas i uppdaterad form i Institutet för hälsa och välfärds (THL) SOTE-register eller i IAH-kodverket för självständiga yrkesutövare.

Stödmaterial för anslutningen

Uppdatera planen för egenkontroll med tanke på användningen av Kanta-tjänsterna

Se till att planen för egenkontroll är aktuell och dokumenterad och uppdatera den i god tid före anslutningen, för att i anslutningsskedet kunna visa att kraven uppfylls.

Beställ certifikatkort och kortläsarprogram

Stark autentisering av en person är en förutsättning för uppfyllande av kravet på dataskydd och informationssäkerhet i de riksomfattande informationstjänsterna för social- och hälsovården. Med hjälp av certifikatkort kan personer som arbetar inom social- och hälsovården identifieras på ett tillförlitligt sätt. Aktivkort för social- och hälsovården är: yrkeskort, personalkort, aktörskort och tillfälligt kort. 

Yrkeskortet är knutet till yrkesrättigheter och finns med eller utan bild. Yrkeskortet är kostnadsfritt, de övriga korten är avgiftsbelagda. Aktivkort och certifikat för social- och hälsovården beviljas av Befolkningsregistercentralen (BRC).

BRC:s beställnings- och styrsystem Vartti är avsett för registrering, beställning, produktion och livscykelhantering av aktivkort och certifikat för dem samt tillfälliga kort och tillfälliga certifikat för dem inom social- och hälsovården. 

Hantering av nya verksamhetssätt 

Enheterna för social- och hälsovård som använder Kanta-tjänsterna följer enhetliga nationella verksamhetsmodeller. Enhetliga verksamhetssätt och tekniskt enhetlig lagring av uppgifter i Patientdataarkivet eller Klientdataarkivet för socialvården ger möjlighet att utnyttja uppgifterna i patientens/klientens vårdkedja över verksamhetsenheternas gränser.

Nationella verksamhetsmodeller

Före införandet av Kanta-tjänsterna ska personalen sätta sig in i de nationella verksamhetssätten för Kanta-tjänsterna. Exempel på dessa är enhetlig dokumentationspraxis, följande av planen för egenkontroll i det dagliga arbetet, principerna för användning och utlämnande av uppgifter och säkerställande av Kanta-tjänsternas funktion i förändringssituationer. 

Dokumentation

Arkivariens roll

Läs mer

Sidan har uppdaterats 21.09.2018