Beredskap för införande

Beredskap för införande

Den som inför Kanta-tjänster ska ha ett certifierat system, en fungerande teknisk förbindelse och uppdaterade identifikationsuppgifter i den nationella kodtjänstens register.

Tjänstetillhandahållare som planerar att införa en Kanta-tjänst ska kontrollera om deras system har beredskap för Kanta-tjänsterna samt att deras registeruppgifter i den nationella kodtjänsten är uppdaterade. 

Kontrollera klient- eller patientdatasystemets Kanta-beredskap

Användning av Kanta-tjänsterna förutsätter att patient- eller klientdatasystemet är certifierat och uppfyller Kanta-kraven.

Om det system tjänstetillhandahållaren använder inte är Kanta-kompatibelt (inte finns med på listan över Kanta-certifierade system) lönar det sig att fråga systemleverantören om det finns planer på att utrusta systemet med Kanta-beredskap inom den närmaste framtiden.

Om tjänstetillhandahållaren ännu inte har ett elektroniskt klient- eller patientdatasystem är det bra att före anskaffningen ta reda på vilket system som är bäst lämpat för den egna verksamheten. Det finns flera system på marknaden och de har profilerat sig på lite olika sätt.

För att få tips om ett lämpligt system kan man till exempel vända sig till sina nätverk eller sitt förbund.

Ordna med en förbindelse mellan organisationen och Kanta-tjänsterna via en teknisk anslutningspunkt

Med Kanta-anslutningspunkt avses den punkt i datakommunikationen där tjänstetillhandahållarens informationssystem ansluts till Kanta-tjänsterna. I anslutningspunkten har det installerats ett servercertifikat för social- och hälsovården, med vars hjälp man skapar en krypterad förbindelse mellan Kanta-tjänsterna och Kanta-anslutningspunkten samt identifierar anslutningspunkten.

Var och en som ansluter sig till Kanta-tjänsterna har minst en Kanta-anslutningspunkt. Anslutningspunkten kan skapas av klient- eller patientdatasystemleverantören, av en annan organisation som fungerar som Kanta-förmedlare eller av organisationen som ansluter sig.

Kontrollera registeruppgifterna i den nationella kodtjänsten

Tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården samt självständiga yrkesutövare (IAH) ansluts till Kanta-tjänsterna med hjälp av uppgifterna i den nationella kodtjänstens register, som upprätthålls av THL.

Uppgifterna i registret används för att identifiera och hantera aktörerna som använder Kanta-tjänsterna och för att identifiera, spara och lämna ut uppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna. Registret utnyttjas också vid förmedling av begäran om receptförnyelse.

Därför ska uppgifterna om tjänstetillhandahållaren vara uppdaterade i kodtjänstens register innan Kanta-tjänsten tas i bruk. 

Centrala register på kodservern med tanke på införandet är organisationsregistret för social- och hälsovården (SOTE) samt registret över självständiga yrkesutövare inom hälso- och sjukvården (IAH)

Offentliga social- och hälsovårdsorganisationer uppdaterar själva sina registeruppgifter i organisationsregistret för social- och hälsovården. 

Uppgifter om privata tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården förmedlas automatiskt till kodtjänsten från Valviras Valveri-register (registret över tjänstetillhandahållare inom den privata social- och hälsovården).

Uppgifterna i Valveri-registret grundar sig på tillstånd som tillståndsmyndigheten beviljat tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården. Om uppgifterna om en privat tjänstetillhandahållare inte är uppdaterade i kodtjänsten, ska tillägg eller rättelser av felaktiga uppgifter göras antingen till RFV i den egna regionen eller till Valvira.

Sidan har uppdaterats 13.07.2020