Innehållspublicerare

Det lönar sig för välfärdsområdena att utnyttja Kanta-tjänsterna till fullo

Artikel - Systemutvecklare Skrivet 12.4.2023 Alla artiklar

Kanta-tjänsterna underlättar hälso- och sjukvårdspersonalens arbete, eftersom det i Kanta finns mycket information som kan utnyttjas som stöd för vården. Systemen kan utvecklas så att uppgifter lagrade i Kanta kan utnyttjas bättre än tidigare.

Det är viktigt att få Kanta-tjänsterna i full användning på välfärdsområdena, eftersom användningen i bästa fall gör arbetet betydligt smidigare. Enligt Outi Lehtokari, chef för serviceverksamheten vid FPA:s Kanta-tjänster, är välfärdsområdets egna hälso- och sjukvårdsuppgifter lätta att utnyttja via Kanta-tjänsterna, eftersom uppgifterna finns i ett register.

En läkare undersöker patientens arm.

​​​​​​

– Praxis varierar mellan olika välfärdsområden. På en del välfärdsområden har man redan länge haft ett gemensamt system i bruk, medan systemhelheten kan vara ganska splittrad på andra områden. I synnerhet i det senare fallet lönar det sig att utnyttja Kanta-tjänsterna till fullo. Redan för att ett av de viktiga målen med reformen med välfärdsområdena har varit att förbättra informationsgången och tillgången till information, berättar Lehtokari.

Eftersom välfärdsområdena har ett patientregister till vilket uppgifter från tidigare offentliga aktörers register har överförts, vore det möjligt för patientdatasystemet att genom sökning av egna uppgifter ge den yrkesutbildade personen uppgifter från det egna området för påseende. Detta skulle vara möjligt utan en separat sökning som inletts av en yrkesutbildad person.

Det lönar sig att kräva system som effektivt visar uppgifter i Kanta för social- och hälsovårdspersonal. Det påskyndar den yrkesutbildades arbete.

Modellen med ett register underlättar och förenklar processen för yrkesutbildade personer att få tillgång till uppgifterna. I fortsättningen får även yrkesutbildade personer inom socialvården tillgång till klientuppgifter inom socialservicen via Kanta.

– Det lönar sig att kräva system som effektivt visar uppgifter i Kanta för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården. Det påskyndar den yrkesutbildades arbete, konstaterar Lehtokari.

Enklare tillgång till väsentlig information

I praktiken erbjuder Kanta-tjänsterna funktioner för att utnyttja uppgifterna bättre.

– Det kan finnas mycket information om en patient. Med hjälp av sammandrag av centrala hälsouppgifter blir det lättare att söka uppgifter i Kanta-tjänsternas datamassa och det är lättare att sammanställa patientens situation.

Med hjälp av sammandragen är det också möjligt att fördjupa sig i mer detaljerad information till exempel via en enskild diagnos. Dessutom är uppgifterna lättillgängliga även när en privat tjänsteproducent producerar köpta tjänster för välfärdsområdet.

– Samarbetet med privata aktörer blir smidigare, eftersom en privat tjänsteproducent kan spara uppgifterna direkt i Kanta i välfärdsområdets register. Därmed kan uppgifterna ses via välfärdsområdets eget datasystem. Då behövs inga besvärliga distansförbindelser längre byggas, berättar Lehtokari.

De mångsidiga Kanta-tjänsterna

Enligt Lehtokari är målet att användningen av Kanta-tjänsterna i fortsättningen ska vara så enkel som möjligt ur de yrkesutbildades synvinkel. Hon hoppas att man i framtiden kan få information om Kanta-tjänsterna även för ledningen av välfärdsområdena.

– Tills vidare möjliggör lagstiftningen inte detta, men i princip skulle det finnas mycket bra material om tjänsterna som stöd för informationsledningen, säger Lehtokari.

Den största nyttan av Kanta-tjänsterna finns dock i informationens rörlighet.

– När man funderar på olika lösningar för välfärdsområdena är det bra att komma ihåg vad allt Kanta-tjänsterna kan vikas till, summerar Lehtokari.