Innehållspublicerare

Jaana Nissilä stödjer social- och hälsovårdsorganisationer vid ibruktagandet av Kanta-tjänster

Artikel - Vårdpersonal Skrivet 19.11.2020 Alla artiklar

Alla organisationer inom den offentliga hälsovården använder redan Kanta-tjänsterna, men en del privata tjänsteleverantörer ska ännu ansluta sig. Även organisationer inom socialvården ansluter sig som användare på grund av den kommande lagen om klientuppgifter.

Jaana Nissilä arbetar som affärsexpert på Kanta-tjänsterna och leder en arbetsgrupp, som planerar periodmodellen för ibruktagande av Kanta-tjänsterna och stöd som erbjuds till social- och hälsovårdsorganisationer. Ibruktagningen av Kanta-tjänsterna genomförs nu årligen i tre perioder.

– Vi använder nu en ny modell där vi lanserar vissa tjänster och innehåll som tas i bruk för varje period. För varje period ordnas berednings- och utbildningstillfällen. Vi lyssnar noga på social- och hälsovårdens önskemål och utvecklar modellen, berättar Nissilä.

FPA stödjer ibruktagningen i egenskap av sin nya roll

Stöd och handledning av ibruktagningen tillhörde tidigare THL:s ansvar. I början av år 2020 övergick ansvaret till FPA. Nu koordinerar FPA ibruktagningarna med hjälp av periodmodellen. 

– Modellens utbildningstillfällen ordnar vi i samarbete med THL och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dessutom producerar vi material som stöd för ibruktagningen. Med hjälp av periodmodellen kan vi också följa förverkligandet av ibruktagningarna på fältet. 

Anmälan till den andra ibruktagningsperioden för år 2021 pågår som bäst.

– Vi vill att social- och hälsovårdsorganisationerna ska få enhetlig, korrekt och jämlik information om ibruktagningarna, säger Nissilä.

Vi vill att social- och hälsovårdsorganisationerna ska få enhetlig, korrekt och jämlik information om ibruktagningarna.

När man inom organisationerna har fattat beslutet att ta i bruk Kanta-tjänsterna för första gången eller utöka användningen, fyller man i en anmälningsblankett på webbplatsen Kanta.fi

– Det är också viktigt att organisationerna har ett nära samarbete med sin egen informationssystemleverantör vid ibruktagningarna, betonar Nissilä.

Både offentliga och privata social- och hälsovårdsorganisationer kan delta i ibruktagningsperioderna och -utbildningarna. Dessutom finns en egen sida om frågor som gäller ibruktagningen på webbplatsen Kanta.fi för privata social- och hälsovårdsorganisationer.

Utmaningarna och motivationerna överlappar varandra

Nissilä har haft sin nuvarande position i bara några månader, men FPA har varit bekant redan i 12 års tid. Nissilä har en bakgrund inom socialtjänsterna. Sitt nya arbete inledde Nissilä i augusti.

– Jag har arbetat inom service för personer med funktionsnedsättning och barnskyddet både på den offentliga sidan och organisationssidan. Till Kanta-tjänsterna kom jag år 2019 som kundansvarig på socialvårdens klientdataarkiv. 

Enligt Nissilä överlappar utmaningar och motivationen i hennes arbete varandra. Social- och hälsovårdsorganisationerna är olika, och användningen av Kanta-tjänsterna inom dem befinner sig i olika faser.

– Detta medför utmaningar i mitt arbete, men den utmaningen vill jag definitivt ta mig an! Jag motiveras av betydelsefullt arbete. Det är underbart att producera social- och hälsovårdens digitala tjänster, som gynnar medborgarna och branschens aktörer.

Arbetsdagarna är inte likadana, och Nissilä säger att hon lär sig något nytt varje dag. Dessutom är det inspirerande att arbeta med kompetenta och trevliga arbetskamrater.


Läs intervjun med Sanni Isometsä, chef för serviceverksamheten på Kanta-tjänsterna

Läs intervjun med Kanta-tjänsternas huvudarkitekt Konstantin Hyppönen