Innehållspublicerare

Åtkomsträtten till register gör att data kan delas smidigt mellan socialvårdens aktörer

Artikel - Systemutvecklare Skrivet 23.11.2020 Alla artiklar

För att organisationerna inom socialvården ska kunna ta i bruk åtkomsträtten till register, behövs en datasystemleverantör. Inom Kymsote, Kymmenedalens sjukvårds- och socialtjänsters samkommun, ser man redan fram emot den nya funktionen.

I och med den reviderade klientuppgiftslagen ska alla socialvårdsorganisationer i Finland i framtiden arkivera klientuppgifterna i Kanta. För tillfället är det fortfarande frivilligt för organisationerna att ansluta sig till Kanta-tjänsternas klientdataarkiv för socialvården. Nästan 60 offentliga och privata organisationer har anslutit sig.

 Socialvårdare som pratar med varandra.

‒ Klientdataarkivet ger möjlighet till centraliserad användning och permanent lagring av digital klientuppgifter inom socialvården, säger Jaana Nissilä som arbetar som affärsexpert på Kanta-tjänsterna inom FPA.

Åtkomsträtten till register är också en viktig funktion mellan Kanta-tjänsterna och de klientdatasystem som har anslutits till Kanta.  

– När båda använder funktionen åtkomsträtt till register, ger anordnaren av tjänster tjänsteproducenten rätt att använda det egna registret via arkivet och där lagra digitala klientuppgifter. De behöver inte använda samma klientdatasystem, men systemdefinitionerna måste uppfylla de nationella kraven. 

Tack vare funktionen behöver tjänsteproducenten inte längre skicka klientuppgifter till pappers eller via krypterad e-post. De manuella arbetsskedena minskar. 

När funktionen åtkomst till register införs i ett klientdatasystem av A-klass som redan används på organisationen möjliggör den samarbete mellan anordnaren av tjänster och tjänsteproducenten utan investeringar i nya och dyra klientdatasystem. 

Kymsote vill delta 

Kymmenedalens sjukvårds- och socialtjänsters samkommun hör till de organisationer som använder klientdataarkivet inom socialvården. 

‒ Som anordnare av tjänster vill vi kunna dela gemensamma data på ett modernt sätt. Att samarbeta med tjänsteproducenterna utifrån aktuella klientuppgifter är eftersträvansvärt, säger Minna Laakso, specialsakkunnig inom sociala tjänster på Kymsote. 

Att samarbeta med tjänsteproducenterna utifrån aktuella klientuppgifter är eftersträvansvärt. 

Laakso konstaterar också att man genast vill börja använda funktionen åtkomst till register. 

– Så fort datasystemleverantören gör detta möjligt. Det torde ske tidigast i början av 2022. 

Klientuppgifterna är säkra 

På Kymsote är man förberedd. Enligt Laakso har man i anbudsförfrågan till tjänsteproducenterna lagt till två krav: producenten måste införskaffa ett klientdatasystem som certifierats enligt A-klass, dvs. är kompatibelt med Kanta, och ansluta sig till klientdataarkivet för socialvården i Kanta-tjänsterna. 

‒ Klientdatasystemet måste certifieras innan tjänsteproducenten kan ansluta sig till socialvårdens Kanta-tjänster. I anbudsförfrågan har vi gett tid för att ordna detta. Först därefter kan man dra nytta av förfarandet åtkomst till register. 

Laakso uppmanar tjänsteproducenterna att kontakta sina egna datasystemleverantörer för att göra systemen kompatibla med Kanta-tjänsten. Samtidigt säkerställer man att klientuppgifterna är säkra.  

Laakso hoppas att man till exempel inom barnskyddet skulle vara intresserade av att utveckla verksamheten. 

‒ För tillfället är också de tidsmässigt kritiska uppgifterna beroende av ett telefonsamtal för att gå vidare. Det skulle vara bättre om tjänsteproducenten registrerade ärendet i sitt eget klientdatasystem så att det direkt överfördes till klientregistret hos anordnaren av tjänster. 

Laakso förstår att det tar tid att ställa om verksamheten. Enligt henne motsvarar den nuvarande modellen med klientuppgifter i pappersformat inte dagens krav.  

Goda möjligheter för datasystemleverantörer 

Jaana Nissilä berättar att fyra leverantörer av klientdatasystem har anmält intresse för att testa funktionen åtkomst till register. Två har redan kommit ganska långt i sina systemtest med FPA.  

‒ Datasystemleverantörerna skulle kunna lösa en liten del av tjänsteproducentens problem. Om de är intresserade av att utveckla system för socialvårdsfältet så finns det en marknad för ett smidigt klientdatasystem. Nu är det dags att agera, säger Laakso. 

Inom socialvården finns det redan många producenter av inköpstjänster, som också deltar i upphandling. Det finns flera olika slags producenter, eftersom klienterna och de erbjudna tjänsterna också varierar. 

‒ Naturligtvis skulle det vara en fördel för oss som anordnare av tjänster om tjänsteproducenterna använde åtkomsträtten till register. Då skulle klientuppgifterna alltid vara uppdaterade, säger Laakso.

Mer information