Innehållspublicerare

Sanni Isometsä vill ha social- och hälsovårdsorganisationerna starkt med i utvecklingen av Kanta-tjänsterna

Artikel Skrivet 14.10.2020 Alla artiklar

Förbättrad användbarhet av Kanta-tjänsterna och stärkt kundorientering. Det är de viktigaste målen som Kanta-tjänsternas nya chef för serviceverksamheten, Sanni Isometsä, siktar på.

Arbetet som chef för serviceverksamheten är som skapat för Sanni Isometsä, eftersom Kanta-tjänsterna inte tidigare har haft någon motsvarande tjänst. Det nya uppdraget är centralt, eftersom samarbetet med kunderna och intressentgrupperna betonas i takt med FPA:s nya ansvar. 

– Det som är fantastiskt med det nya arbetet är att vi själva, tillsammans med min kollega som gör samma arbete, Outi Lehtokari, ända från början har fått bygga upp vårt arbete och utforma dess tyngdpunkter, säger Isometsä nöjt. 

Sanni Isometsä

Isometsä inledde sitt nya arbete denna höst. Den första tiden har varit brådskande och distansarbetet har gått överraskande bra. 

– Det har varit mycket att lära i det nya arbetet och speciellt om Kanta-tjänsternas IT-värld och -språk. Jag besöker mitt kontor i Åbo ungefär en gång i veckan, men i övrigt arbetar jag hemifrån. Vi Kanta-anställda är för övrigt utspridda lite runtom i Finland, så vi är redan bekanta med distansarbete. 

Serviceverksamhetens chefer har som mål att få kunderna starkare med i utvecklingen av Kanta-tjänsterna.  

– Då kan vi skapa ännu bättre tjänster för våra kunder som på riktigt motsvarar deras behov. För tillfället funderar vi till exempel på hur vi skulle kunna ordna olika utbildningar på ett mer effektivt och fungerande sätt. Syftet är också att stärka vår nätverksliknande praxis för att en mer långsiktig insamling av kundrespons ska fungera bättre, förklarar Isometsä. 

Med erfarenheter som utbildningschef och barnmorska 

Isometsä är utbildad statsvetare, som innan hon blev en del av Kanta-teamet arbetade som utbildningschef för Finnish Consulting Group, vilka ägs av Kommunförbundet.  

– Den offentliga sektorns utveckling har alltid fascinerat mig och jag skulle också vilja införa näringslivets snabbhet som jag lärde mig hos FCG i mitt nuvarande arbete. 

Av arbetet som utbildningschef lärde sig Isometsä också ett viktigt arbetssätt.  

– Som ansvarig för FCG:s utbildningar fick jag från första parkett höra vad folk inom branschens hade för önskemål och bekymmer, och därigenom se hur viktigt det är att nätverka och lyssna på folk vid utvecklingen av social- och hälsovården. 

Jag fick från första parkett höra vad folk inom branschens hade för önskemål och bekymmer, och därigenom se hur viktigt det är att nätverka och lyssna på folk vid utvecklingen av social- och hälsovården.

Isometsä utbildade sig först till barnmorska. Ett roligt sammanträffande är att även två andra före detta barnmorskor arbetar i hennes team. Bakgrunden inom vården medför enligt Isometsä en förståelse för vikten av realiteterna och konkretion i de nuvarande arbetsuppgifterna. 

– När man utvecklar social- och hälsovårdens elektroniska tjänster borde man definitivt få social- och hälsovårdens anställda att delta i utvecklingen. Tjänsterna skulle vara mera användbara om utöver IT-proffs även professionella inom tjänsternas målgrupp skulle delta i planeringen och utvecklingen. 

Grundtanken om pragmatik och begriplighet gäller enligt Isometsä även Kanta-tjänsternas kommunikation och språket som används i tjänsterna. 

– Vi vill även göra vår kommunikation mer kundvänlig. Tjänsternas värde ska kunna begripas på vardagligt språk. 

För att utveckla Kanta-tjänsternas kommunikation uppmuntrar Isometsä även sina kollegor att aktivera sig på sina egna kanaler på sociala medier. 

– Sociala mediers betydelse är numera stor. Till exempel ger Twitter en enkel plattform att delta i diskussionen kring vår bransch. Aktiviteten på sociala medier ger ansikten åt vårt arbete och synliggör våra experter. 

Natur och lugn som motvikt till arbetet  

Utvecklingen av social- och hälsovårdssystemet är viktigt för Isometsä. Arbetet med Kanta-tjänsterna har enligt Isometsä också varit motiverande och lämpligt utmanade. 

– Utvecklingen av Kanta-tjänsterna är en omfattande helhet där resultatet inte nödvändigtvis syns på en gång. Uppdelningen av ändamålen i mindre delar och arbetets olika utmaningar motiverar emellertid. När vi till exempel får en utbildning eller ett evenemang att fungera, ser vi genast det konkreta värdet av arbetet. 

Som motvikt till utmaningarna vill Isometsä ha lugn och ro på fritiden. 

– Jag stirrar dagarna lång på olika mätare och analyser, så på min fritid vill jag hellre röra på mig och vara utan några mål och smartklockor som mäter prestationen. Jag tycker till exempel väldigt mycket om att röra mig i naturen och att jogga. Vi har även varit på skogsutfärd med kollegerna. 

Läs också intervjun med Kanta-tjänsternas huvudarkitekt Konstantin